Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det klär dig inte. Ganska tråkigt att 3:e part får smaka på piskan, de har nada med saken att göra.
Ungefär samma stil som Musk kör med. Företagen tar alltid till sina vapen.

Mikael_L
Hannuse Hannuse skrev:
Det är en anställd, intervjuad av DN, källa:
[länk]
Men den anställde är också sedan tidigare engagerad fackligt, vilket naturligvis påverkar hans syn på situationen.
Men skulle vara intressant att gräva djupare i just tysdnadskulturen och dess påverkan på bland annat arbetsmiljöarbetet.
Rätt intressant att läsa.
Det känns ju som att killen har en jäkligt bra CV idag, nu med några års erfarenhet av elbilar.

Han borde ju byta jobb, jag kan ordna han nytt och välbetalt jobb här i Uppsala redan under veckan, om han har ledsnat på att vara på Tesla.

• Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Ungefär samma stil som Musk kör med. Företagen tar alltid till sina vapen.
Ja, ni kanske har samma stil, samvete och respekt för andra kommer inte i första hand.

• Gilla
Jontha
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
[bild]
Något tokigt är det i den där bilden.
Det saknas ju massor av vänstertidningar, t.ex. Greiders Dalademokraten.
Jag orkar inte kolla om alla uppräknade kan sägas höra till borgerligheten, det kanske de är. Men det är åtminstone en kraftig övervikt av liberala tidningar, det finns inte så många konservativa/Libertarianska, där jag tror att herr Malmgren har rotat sig.

• Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
J Jontha skrev:
Det bästa i den här röran är alla dessa Teslaägare som får problem att tas sig från sina ställen i sthlm ut på landet nu när osäkerheten är så stor. Skulle tro att 99% Teslaägare inte är anslutna till något fack heller, dessa genier. Får se hur ni klarar er nu då. Hahahahaha!
Säger som jag brukar, du vet om att en Tesla model 3 kostar mindre än en Volvo V90? Din illa dolda avundsjuka indikerar att så inte är fallet.

• Gilla
  • Haha
Zevv och 6 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Säger som jag brukar, du vet om att en Tesla model 3 kostar mindre än en Volvo V90? Din illa dolda avundsjuka indikerar att så inte är fallet.
Men volvo hör till premiumsegmentet nu och är inte någon arbetarbil.
Illa dold avundsjuka? Här döljs ingenting. Avundsjuka, förakt, irritation, missunnsamhet, you name it. Allt är öppet för allmän beskådan.

Mats-S
O
J Jontha skrev:
Men volvo hör till premiumsegmentet nu och är inte någon arbetarbil.
Och jämförelsen haltar betänkligt, går inte att jämför en liten standard elbil typ Tesla m3 med en premium Volvo-kombi. Totalt olika segment och olika kundkretsar och olika krav på bil och kvalitet.

S Styrman_jansson skrev:
Men hur vill facket ha det egentligen? De anställda har ju ett avtal idag, som facket uppenbarligen inte är nöjda med och vill ha ett annat. Då kan man väl inte komma och gnälla när man får som man vill, d.v.s. ett annat avtal än de har idag. Ofta går det inte att båda ha kakan och äta den.
Tesla betalar ju säkert inte dom lägsta möjliga lönerna idag. Om dom skulle sänka lönen till lägsta möjliga lön enligt kollektivavtal så skulle dom ju antagligen bli av med ganska många anställda och ha svårt att hitta nya arbetare.

Facket vill att dom anställda ska garanteras en minimlön som inte går att komma under fast det skulle bli dåliga tider för Tesla. Dom vill inte begränsa hur hög lön dom anställda kan få.

Sen känns det ju lite underligt om Tesla är en så bra arbetsgivare som bryr sig så mycket om sina anställda att dom ska straffa alla anställda. Särskilt när en stor del inte är medlemmar i facket.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Tesla betalar ju säkert inte dom lägsta möjliga lönerna idag. Om dom skulle sänka lönen till lägsta möjliga lön enligt kollektivavtal så skulle dom ju antagligen bli av med ganska många anställda och ha svårt att hitta nya arbetare.

Facket vill att dom anställda ska garanteras en minimlön som inte går att komma under fast det skulle bli dåliga tider för Tesla. Dom vill inte begränsa hur hög lön dom anställda kan få.

Sen känns det ju lite underligt om Tesla är en så bra arbetsgivare som bryr sig så mycket om sina anställda att dom ska straffa alla anställda. Särskilt när en stor del inte är medlemmar i facket.
Mycket av detta är rykten och stämmer knappast. Hela cirkusen är rätt intressant och underhållande, synd bara att 3:e part och redan anslutna arbetsgivare och dess anställda får problem.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Mats-S Mats-S skrev:
Och jämförelsen haltar betänkligt, går inte att jämför en liten standard elbil typ Tesla m3 med en premium Volvo-kombi. Totalt olika segment och olika kundkretsar och olika krav på bil och kvalitet.
Att Volvo vill vara i premiumsegmentet och huruvida man är det är i mitt tycke helt olika saker, men det är inte vad den här tråden handlar om.

• Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
O

Nej Volvon rostar betydligt mer.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mycket av detta är rykten och stämmer knappast. Hela cirkusen är rätt intressant och underhållande, synd bara att 3:e part och redan anslutna arbetsgivare och dess anställda får problem.
Visserligen tycker jag den här konflikten med Tesla känns onödig men vid alla strejker så drabbas ju någon tredje part

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Något tokigt är det i den där bilden.
Det saknas ju massor av vänstertidningar, t.ex. Greiders Dalademokraten.
Jag orkar inte kolla om alla uppräknade kan sägas höra till borgerligheten, det kanske de är. Men det är åtminstone en kraftig övervikt av liberala tidningar, det finns inte så många konservativa/Libertarianska, där jag tror att herr Malmgren har rotat sig.
Dalademokraten har väsentligt lägre upplaga än 20 000

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dala-Demokraten

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Ja så funkar det i en marknadsekonomi.
N Niq skrev:
Men det finns ju redan praktiskt taget en miniminivå eftersom de, enligt dig själv, tappar folk om de går under en viss nivå. Och vid dåliga tider är det enligt min erfarenhet brukligt att minska på personalstyrkan genom att försöka behålla de duktiga och säga upp de som inte presterar riktigt lika bra. Inte så vanligt att gå ner i lön.

För övrigt så är det ju fullt möjligt att denna strejk leder till minskad mängd arbete för TM Sweden vilket öppnar upp för att de säger upp folk p.g.a. arbetsbrist.
N Niq skrev:
Finns det några påtagliga bevis för detta eller är detta bara rykten/andrahandsinformation?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Självklart skadeglad. Jag menade att man får hoppas på många reparationer.
Oerhört tankesvagt att glädjas över att helt oskyldiga bilägare drabbas, nästa gång är det din tur och då kanske du inte är lika glad.
Fast då låter det åt andra hållet naturligtvis.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.