520 019 läst · 11 083 svar
520k läst
11,1k svar
Tesla och kollektivavtal
Rätt intressant att läsa.Hannuse skrev:
Det känns ju som att killen har en jäkligt bra CV idag, nu med några års erfarenhet av elbilar.
Han borde ju byta jobb, jag kan ordna han nytt och välbetalt jobb här i Uppsala redan under veckan, om han har ledsnat på att vara på Tesla.
Något tokigt är det i den där bilden.D djac skrev:
Det saknas ju massor av vänstertidningar, t.ex. Greiders Dalademokraten.
Jag orkar inte kolla om alla uppräknade kan sägas höra till borgerligheten, det kanske de är. Men det är åtminstone en kraftig övervikt av liberala tidningar, det finns inte så många konservativa/Libertarianska, där jag tror att herr Malmgren har rotat sig.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 866 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 866 inlägg
Säger som jag brukar, du vet om att en Tesla model 3 kostar mindre än en Volvo V90? Din illa dolda avundsjuka indikerar att så inte är fallet.J Jontha skrev:
Men volvo hör till premiumsegmentet nu och är inte någon arbetarbil.JanneJanne123 skrev:
Illa dold avundsjuka? Här döljs ingenting. Avundsjuka, förakt, irritation, missunnsamhet, you name it. Allt är öppet för allmän beskådan.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 662 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 662 inlägg
Tesla betalar ju säkert inte dom lägsta möjliga lönerna idag. Om dom skulle sänka lönen till lägsta möjliga lön enligt kollektivavtal så skulle dom ju antagligen bli av med ganska många anställda och ha svårt att hitta nya arbetare.S Styrman_jansson skrev:
Facket vill att dom anställda ska garanteras en minimlön som inte går att komma under fast det skulle bli dåliga tider för Tesla. Dom vill inte begränsa hur hög lön dom anställda kan få.
Sen känns det ju lite underligt om Tesla är en så bra arbetsgivare som bryr sig så mycket om sina anställda att dom ska straffa alla anställda. Särskilt när en stor del inte är medlemmar i facket.
Mycket av detta är rykten och stämmer knappast. Hela cirkusen är rätt intressant och underhållande, synd bara att 3:e part och redan anslutna arbetsgivare och dess anställda får problem.N Niq skrev:Tesla betalar ju säkert inte dom lägsta möjliga lönerna idag. Om dom skulle sänka lönen till lägsta möjliga lön enligt kollektivavtal så skulle dom ju antagligen bli av med ganska många anställda och ha svårt att hitta nya arbetare.
Facket vill att dom anställda ska garanteras en minimlön som inte går att komma under fast det skulle bli dåliga tider för Tesla. Dom vill inte begränsa hur hög lön dom anställda kan få.
Sen känns det ju lite underligt om Tesla är en så bra arbetsgivare som bryr sig så mycket om sina anställda att dom ska straffa alla anställda. Särskilt när en stor del inte är medlemmar i facket.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 866 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 866 inlägg
Att Volvo vill vara i premiumsegmentet och huruvida man är det är i mitt tycke helt olika saker, men det är inte vad den här tråden handlar om.Mats-S skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 078 inlägg
Visserligen tycker jag den här konflikten med Tesla känns onödig men vid alla strejker så drabbas ju någon tredje partJonatan79 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 287 inlägg
Dalademokraten har väsentligt lägre upplaga än 20 000Mikael_L skrev:Något tokigt är det i den där bilden.
Det saknas ju massor av vänstertidningar, t.ex. Greiders Dalademokraten.
Jag orkar inte kolla om alla uppräknade kan sägas höra till borgerligheten, det kanske de är. Men det är åtminstone en kraftig övervikt av liberala tidningar, det finns inte så många konservativa/Libertarianska, där jag tror att herr Malmgren har rotat sig.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dala-Demokraten
Allvetare
· Östergötland
· 4 078 inlägg
Ja så funkar det i en marknadsekonomi.N Niq skrev:
Men det finns ju redan praktiskt taget en miniminivå eftersom de, enligt dig själv, tappar folk om de går under en viss nivå. Och vid dåliga tider är det enligt min erfarenhet brukligt att minska på personalstyrkan genom att försöka behålla de duktiga och säga upp de som inte presterar riktigt lika bra. Inte så vanligt att gå ner i lön.N Niq skrev:
För övrigt så är det ju fullt möjligt att denna strejk leder till minskad mängd arbete för TM Sweden vilket öppnar upp för att de säger upp folk p.g.a. arbetsbrist.
Finns det några påtagliga bevis för detta eller är detta bara rykten/andrahandsinformation?N Niq skrev: