519 979 läst · 11 083 svar
520k läst
11,1k svar
Tesla och kollektivavtal
Om du har läst artikeln så framgår det, han är en "3:a" enligt Teslas skala.AndersMalmgren skrev:
Så angående prestationen så finns den dokumenterad, jag ser få anledningar till att han skulle ljuga om den
Allvetare
· Östergötland
· 4 078 inlägg
En fundering. Är det många som finner det konstigt/fel att anställdas prestationer betygssätts/mäts?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 287 inlägg
Menar du den som hade 10 900 i upplaga 2022?richardtenggren skrev:
https://www.kantarsifo.se/rapporter-undersokningar/audit-rapporter
Jag försvarar inte bilden, var den nu kommer ifrån. Men om den ska debunkas, kan ni väl kolla först så det stämmer?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 667 inlägg
Mäta anställdas prestationer görs väl på de flesta arbetsplatser?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 078 inlägg
Johannes Carlsson skrev:
Mja, men i en av artiklarna så framställdes det som att Teslas sätt att mäta prestation var på något sätt klandervärd, funderar lite på vad anledningen till det är?Jonatan79 skrev:
Ja det finns en mininivå för tillfället. Svänger det igen så det inte finns jobb och många arbetslösa mekaniker sjunker den. Vilket i länder utan något skydd för dom anställda brukar betyda att lönerna sänks. Om det är bättre att sänka lönerna eller säga upp anställda kan man ju fundera på. Men facken vill med sina lägstanivåer i kollektivavtalet hindra lönedumpning.S Styrman_jansson skrev:Ja så funkar det i en marknadsekonomi.
Men det finns ju redan praktiskt taget en miniminivå eftersom de, enligt dig själv, tappar folk om de går under en viss nivå. Och vid dåliga tider är det enligt min erfarenhet brukligt att minska på personalstyrkan genom att försöka behålla de duktiga och säga upp de som inte presterar riktigt lika bra. Inte så vanligt att gå ner i lön.
För övrigt så är det ju fullt möjligt att denna strejk leder till minskad mängd arbete för TM Sweden vilket öppnar upp för att de säger upp folk p.g.a. arbetsbrist.
Finns det några påtagliga bevis för detta eller är detta bara rykten/andrahandsinformation?
Nej jag har bara reagerat på vad som står i tråden så har inga bevis för det har inte ens försökt kontrollera det.
Om det är den artiklen jag tänker på, den i DN, så framgår det ju varför.S Styrman_jansson skrev:
Men, som även nämnts, så är det endast en av rösterna inifrån företaget, så det skulle vara intressant med fler exempel från verkligheten.
Om det nu är en skala 1-5 med fasta punkter tycker jag den känns begränsande men jag vet ju inte alls hur den är på riktigt. Det känns lite som gammla skolbetyg. Det är vad jag skulle gissa att folk stör sig på.S Styrman_jansson skrev:
Men prestation mäts väl på något sätt på alla arbetsplatser och ska så göras.