Det bästa i den här röran är alla dessa Teslaägare som får problem att tas sig från sina ställen i sthlm ut på landet nu när osäkerheten är så stor. Skulle tro att 99% Teslaägare inte är anslutna till något fack heller, dessa genier. Får se hur ni klarar er nu då. Hahahahaha!

• Haha
  • Ledsen
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Lustig tråd. Anställdas beskrivning är anekdoter, nyhetsmedia går inte att lita på, ytliga eller vinklade, endast enskilda åsikter räknas.
Det här med källkritik är tydligen svårt ibland....
Ja enskilda historier utan några som helst dokument, inspelningar, eller övriga bevis blir just anekdotiskt. (Vilket för övrigt även gäller den anställda som uttalade sig positivt om Tesla i en inspelning SVT.)

Trovärdigheten sjunker ju, helt naturligt, ytterligare när personen i fråga har en historia av facklig engagemang samt ytterligare om artikeln även publiceras i en tidskrift(Arbetet) som grundats och drivs av LO-själva. Den hette ju fram till 2012 "LO-tidningen". Det är inget konstigt med det, själva tidningen är ju indirekt part i målet. Hur skulle du bedöma trovärdigheten om en positivt bild av Tesla förmedlades i "Tesla-nytt"?

Däremot håller jag inte med @AndersMalmgren om att DN automatisk skulle vara någon dålig källa i sig. Inte den tidning jag skulle välja, men en av de bättre i Sverige.
Min kompis är chef och han vet minsann hur det är. Facket är hemska maffiosos.
Tyvärr är fackets metoder rent objektivt ganska lika klassisk beskyddarverksamhet. Om än med kanske bättre intentioner. Därför får de nog finna sig i att bli jämförda med just Maffia. Alternativt ändra metoder.
Musk uttalande om att han, om han går med på kollektivavtal, kommer sätta avtalets lägstalöner, visar att han nog inte förstått skillnaden på att komma överens om lögner mellan arbetsgivare/löntagare(organisation) och statligt lagstadgade minimilöner som förkommer i andra länder.
Men hur vill facket ha det egentligen? De anställda har ju ett avtal idag, som facket uppenbarligen inte är nöjda med och vill ha ett annat. Då kan man väl inte komma och gnälla när man får som man vill, d.v.s. ett annat avtal än de har idag. Ofta går det inte att båda ha kakan och äta den.

• Gilla
och en till och 3 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Det bästa i den här röran är alla dessa Teslaägare som får problem att tas sig från sina ställen i sthlm ut på landet nu när osäkerheten är så stor. Skulle tro att 99% Teslaägare inte är anslutna till något fack heller, dessa genier. Får se hur ni klarar er nu då. Hahahahaha!
Vilka problem tänker du på?

• Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vet inte vad för vänster/högerskala den där är baserad på. Men det är fel.
Samma som säger att SVT är politisk opartisk?

• Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
Man ska vara källkritisk mot all information. Speciellt vänstermedia som DN.
Fjantig kommentar.
Man ska däremot vara källkritisk i alla lägen, till all typ av information, oavsett vänster, höger eller vad man nu vill kalla det.
Det som är intressant, och kopplat till frågeställningen är hur egentligen dom anställda verkligen uppfattar sin situation.
Jag hoppas att detta kan speglas på ett bra sätt, för deras bästa, och deras genuina åsikt skulle verkligen vara intressant

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilka problem tänker du på?
Om en laddstation pajat, bilen får problem eller om du kanske bara väntar på en nummerplåt. Men det löste sig med nummerplåtarna, eller hur var det?

D djac skrev:
[bild]
Hmm, så var det det här med källkritik igen. Sifo är ju inte så dumt men Wikipedia?

J Jontha skrev:
Om en laddstation pajat, bilen får problem eller om du kanske bara väntar på en nummerplåt. Men det löste sig med nummerplåtarna, eller hur var det?
Det finns elektriker som kan laga redan. Plåtarna verkar ha löst sig men de flesta äger ju redan en bil och har en plåt. Tesla har nyligen öppnat en ny stor verkstad också. Det som är problem är att reparera och byta delar, där kan det bli väntetid, men den händige kan repa vissa saker själv.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Det finns elektriker som kan laga redan. Plåtarna verkar ha löst sig men de flesta äger ju redan en bil och har en plåt. Tesla har nyligen öppnat en ny stor verkstad också. Det som är problem är att reparera och byta delar, där kan det bli väntetid.
Då får man hoppas på det då!

J Jontha skrev:
Har du svårt att bestämma dig, skadeglad mot vissa bilägare men ändå inte?

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Har du svårt att bestämma dig, skadeglad mot vissa bilägare men ändå inte?
Självklart skadeglad. Jag menade att man får hoppas på många reparationer.

J Jontha skrev:
Självklart skadeglad. Jag menade att man får hoppas på många reparationer.
Det klär dig inte. Ganska tråkigt att 3:e part får smaka på piskan, de har nada med saken att göra.

• Gilla
  • Älska
Hemmakatten_1 och 9 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Samma som säger att SVT är politisk opartisk?
Exakt samma

Mikael_L
Nu har de äckliga Proletärerna börjat med rent sabotage

[media]
Jag antar att du hade koll på att filmen är ett år gammal.
Jag antar alltså att du bara ville göra en rolig poäng, som var helt utan substans.

• Haha
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Fjantig kommentar.
Man ska däremot vara källkritisk i alla lägen, till all typ av information, oavsett vänster, höger eller vad man nu vill kalla det.
Det som är intressant, och kopplat till frågeställningen är hur egentligen dom anställda verkligen uppfattar sin situation.
Jag hoppas att detta kan speglas på ett bra sätt, för deras bästa, och deras genuina åsikt skulle verkligen vara intressant
Håller med. Men vad en mekaniker säger, säger inget. Han är ju ansluten och mao antagligen ingen high performer. Skulle säkert vinna på kollektivavtal.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.