520 041 läst · 11 083 svar
520k läst
11,1k svar
Tesla och kollektivavtal
Det bästa i den här röran är alla dessa Teslaägare som får problem att tas sig från sina ställen i sthlm ut på landet nu när osäkerheten är så stor. Skulle tro att 99% Teslaägare inte är anslutna till något fack heller, dessa genier. Får se hur ni klarar er nu då. Hahahahaha!
Allvetare
· Östergötland
· 4 078 inlägg
Det här med källkritik är tydligen svårt ibland....blackarrow skrev:
Ja enskilda historier utan några som helst dokument, inspelningar, eller övriga bevis blir just anekdotiskt. (Vilket för övrigt även gäller den anställda som uttalade sig positivt om Tesla i en inspelning SVT.)
Trovärdigheten sjunker ju, helt naturligt, ytterligare när personen i fråga har en historia av facklig engagemang samt ytterligare om artikeln även publiceras i en tidskrift(Arbetet) som grundats och drivs av LO-själva. Den hette ju fram till 2012 "LO-tidningen". Det är inget konstigt med det, själva tidningen är ju indirekt part i målet. Hur skulle du bedöma trovärdigheten om en positivt bild av Tesla förmedlades i "Tesla-nytt"?
Däremot håller jag inte med @AndersMalmgren om att DN automatisk skulle vara någon dålig källa i sig. Inte den tidning jag skulle välja, men en av de bättre i Sverige.
Tyvärr är fackets metoder rent objektivt ganska lika klassisk beskyddarverksamhet. Om än med kanske bättre intentioner. Därför får de nog finna sig i att bli jämförda med just Maffia. Alternativt ändra metoder.blackarrow skrev:
Men hur vill facket ha det egentligen? De anställda har ju ett avtal idag, som facket uppenbarligen inte är nöjda med och vill ha ett annat. Då kan man väl inte komma och gnälla när man får som man vill, d.v.s. ett annat avtal än de har idag. Ofta går det inte att båda ha kakan och äta den.blackarrow skrev:
Vilka problem tänker du på?J Jontha skrev:
Fjantig kommentar.AndersMalmgren skrev:
Man ska däremot vara källkritisk i alla lägen, till all typ av information, oavsett vänster, höger eller vad man nu vill kalla det.
Det som är intressant, och kopplat till frågeställningen är hur egentligen dom anställda verkligen uppfattar sin situation.
Jag hoppas att detta kan speglas på ett bra sätt, för deras bästa, och deras genuina åsikt skulle verkligen vara intressant
Allvetare
· Östergötland
· 4 078 inlägg
Det finns elektriker som kan laga redan. Plåtarna verkar ha löst sig men de flesta äger ju redan en bil och har en plåt. Tesla har nyligen öppnat en ny stor verkstad också. Det som är problem är att reparera och byta delar, där kan det bli väntetid, men den händige kan repa vissa saker själv.J Jontha skrev:
Har du svårt att bestämma dig, skadeglad mot vissa bilägare men ändå inte?J Jontha skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 320 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 320 inlägg
Håller med. Men vad en mekaniker säger, säger inget. Han är ju ansluten och mao antagligen ingen high performer. Skulle säkert vinna på kollektivavtal.Hannuse skrev:Fjantig kommentar.
Man ska däremot vara källkritisk i alla lägen, till all typ av information, oavsett vänster, höger eller vad man nu vill kalla det.
Det som är intressant, och kopplat till frågeställningen är hur egentligen dom anställda verkligen uppfattar sin situation.
Jag hoppas att detta kan speglas på ett bra sätt, för deras bästa, och deras genuina åsikt skulle verkligen vara intressant