D
P paralun skrev:
jo men jag betvivlar starkt att Musk ändrar sig, det här uppmärksammas ju nu även internationellt och lilla norden spelar nog en liten roll i det här spelet. Tror inte heller att Tyskland som har en Tesla-fabrik skulle ansluta sig. Det öppnar ju bara för "kinabilarna" och där har man inga kollektivavtal i fabrikerna.
[länk]
Nej men det har jag sagt hela tiden, att jag har svårt att se honom ändra sig. Vi känner ju inte honom men vid sidan om hans framgångar så framstår ”kärring mot strömmen” som hans främsta karaktärsdrag.

Har inte läst alla 4666 inlägg, men är inte ett av problemen att det finns en hieraki som skapar en tysdnadskultur på företaget?
Det finns en intervju med en anställd som beskriver den delen, och det känns lite "bakåt" i vårat samhälle.
Vad gäller det lönesättande poängsystemet (1-5), och avsaknad av löneförhandlingar så har jag inte någon åsikt, men arbetsmiljöarbetet bör man i alla fall bedriva på en rimlig nivå.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är precis så de är nu, du bestämmer inte vilka varor handlaren har på hyllan, du får vackert köpa det som finns.
Du har noll makt att bestämma sortimentet.
Marknadsekonomi dikterar vilka varor ica-handlaren har på hyllorna.
På samma sätt bör markandsekonomi styra vika löner och förmåner folk har. Inte kollektivavtal.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Marknadsekonomi dikterar vilka varor ica-handlaren har på hyllorna.
På samma sätt bör markandsekonomi styra vika löner och förmåner folk har. Inte kollektivavtal.
Men på vilket sätt menar du att kollektivavtal inte är marknadsmässig? Om det är så otroligt orimliga krav i Sverige så borde inga företag vilja vara här, eller hur? Det går inte heller att likställa löner mellan olika länder, vilket jag tror du också förstår. Att arbetarna ska ha en relevant röst i en förhandling så måste de vara förenade, eller hur? Är det mer ok att kräva lön för egen del? Du inser att folk som går igenom ett arbetsliv inte kommer ha en rak prestationskurva va? Eller kräver du att 66åringen ska prestera lika som sina 18åriga kollegor?

J Jontha skrev:
Men på vilket sätt menar du att kollektivavtal inte är marknadsmässig? Om det är så otroligt orimliga krav i Sverige så borde inga företag vilja vara här, eller hur? Det går inte heller att likställa löner mellan olika länder, vilket jag tror du också förstår. Att arbetarna ska ha en relevant röst i en förhandling så måste de vara förenade, eller hur? Är det mer ok att kräva lön för egen del? Du inser att folk som går igenom ett arbetsliv inte kommer ha en rak prestationskurva va? Eller kräver du att 66åringen ska prestera lika som sina 18åriga kollegor?
Finns inget marknadsmässigt med att försvåra belöna sina duktiga medarbetare, eller att straffa de som inte når upp till en acceptabel nivå.

Hannuse Hannuse skrev:
Har inte läst alla 4666 inlägg, men är inte ett av problemen att det finns en hieraki som skapar en tysdnadskultur på företaget?
Det finns en intervju med en anställd som beskriver den delen, och det känns lite "bakåt" i vårat samhälle.
Vad gäller det lönesättande poängsystemet (1-5), och avsaknad av löneförhandlingar så har jag inte någon åsikt, men arbetsmiljöarbetet bör man i alla fall bedriva på en rimlig nivå.
Nja, det var en anställd, eller f.d anställd som blev intervjuad av en inte helt opartiskt/opolitisk tidning.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nja, det var en anställd, eller f.d anställd som blev intervjuad av en inte helt opartiskt/opolitisk tidning.
Det är en anställd, intervjuad av DN, källa:
https://www.dn.se/ekonomi/teslamedarbetare-ingen-har-koll-pa-arbetsmiljolagen/
Men den anställde är också sedan tidigare engagerad fackligt, vilket naturligvis påverkar hans syn på situationen.
Men skulle vara intressant att gräva djupare i just tysdnadskulturen och dess påverkan på bland annat arbetsmiljöarbetet.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Det är en anställd, intervjuad av DN, källa:
[länk]
Men den anställde är också sedan tidigare engagerad fackligt, vilket naturligvis påverkar hans syn på situationen.
Men skulle vara intressant att gräva djupare i just tysdnadskulturen och dess påverkan på bland annat arbetsmiljöarbetet.
Precis, om det vore ett stort problem skulle ryktet gå och bolaget skulle inte ha några trogna anställda.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Jo men nu är jag övertygad om att ledningen för Tesla Sverige är fullt medveten om vilka arbetsmiljökrav som gäller i en bilverkstad. Sen innehåller den då en massa ny teknik eftersom man hanterar stora batterier och elektriska risker. Tvivlar på att arbetsmiljöverket hängt med i svängarna angående nya arbetsmiljörisker men det har nog Tesla full koll på med alla verkstäder i hela världen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men nu är jag övertygad om att ledningen för Tesla Sverige är fullt medveten om vilka arbetsmiljökrav som gäller i en bilverkstad. Sen innehåller den då en massa ny teknik eftersom man hanterar stora batterier och elektriska risker. Tvivlar på att arbetsmiljöverket hängt med i svängarna angående nya arbetsmiljörisker men det har nog Tesla full koll på med alla verkstäder i hela världen.
Det är sådant jag alltid blir lite orolig över, att man litar på att ett välkänt företag har "full koll".
Men har ingen åsikt om det i detta fall, eftersom jag helt saknar insyn eller fakta i det.
Men skulle som sagt var vara intressant att höra fler från "insidan" som kan/törs berätta om hur det är i verkligheten.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men nu är jag övertygad om att ledningen för Tesla Sverige är fullt medveten om vilka arbetsmiljökrav som gäller i en bilverkstad.
Jag tvivlar.

Teslas HR-chef (!) visste ju inte ens vad strejkbryteri är.

• Haha
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Det är du fri att tycka. Jag är av en annan uppfattning. Ska vi återgå till ämnet?
Det är skillnad på ordbok och ordlista (tex SAOB och SAOL).
Prova ett annat ord, tex tak, i ordlistan så ser du att olika betydelse beskrivs på ett enkelt sätt i Akademiens ordlista, och så blir det lite roligt och rent av lite relevant för tråden. 😇

Skärmdump från Svenska Akademiens ordlista visar ordet "tak" med böjningsformer och definitioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma ord i Akademiens ordbok ger ca 30 ”sidor” förklaringar och beskrivningar av ordet och varianter med tak som bas.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Det är sådant jag alltid blir lite orolig över, att man litar på att ett välkänt företag har "full koll".
Men har ingen åsikt om det i detta fall, eftersom jag helt saknar insyn eller fakta i det.
Men skulle som sagt var vara intressant att höra fler från "insidan" som kan/törs berätta om hur det är i verkligheten.
Fast du litar på en umeå-fackansluten som viker ut sig i DN av alla ställen. Inte direkt opartisk.

• Gilla
  • Haha
Zevv och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det är skillnad på ordbok och ordlista (tex SAOB och SAOL).
Prova ett annat ord, tex tak, i ordlistan så ser du att olika betydelse beskrivs på ett enkelt sätt i Akademiens ordlista, och så blir det lite roligt och rent av lite relevant för tråden. 😇

[bild]

Samma ord i Akademiens ordbok ger ca 30 ”sidor” förklaringar och beskrivningar av ordet och varianter med tak som bas.
Metadiskutionen når nya höjder

• Haha
blackarrow
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast du litar på en umeå-fackansluten som viker ut sig i DN av alla ställen. Inte direkt opartisk.
Det är knappast bättre att lita på Musk…

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.