S Styrman_jansson skrev:
Mja, men i en av artiklarna så framställdes det som att Teslas sätt att mäta prestation var på något sätt klandervärd, funderar lite på vad anledningen till det är?
Känslan man fick var att skalan gick från 1 till 5, men det var praktiskt omöjligt att nå nivå 4 och 5.

Jag har råkat ut för liknande saker på nuvarande arbetsplats (med kollektivavtal, huja) där man tar fram lönekriterier där vissa av målen som krävs för att nå högre nivåer inte går att uppnå på alla positioner.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Något tokigt är det i den där bilden.
Det saknas ju massor av vänstertidningar, t.ex. Greiders Dalademokraten.
Jag orkar inte kolla om alla uppräknade kan sägas höra till borgerligheten, det kanske de är. Men det är åtminstone en kraftig övervikt av liberala tidningar, det finns inte så många konservativa/Libertarianska, där jag tror att herr Malmgren har rotat sig.
Det kan säkert finnas fel, jag har inte skapat den men Dalademokraten har för liten upplaga för att vara med, 9.800 vs 20.000 som anges som gräns.

Sen har ju alla sin egen skala, det finns ju gott om folk som nu tycker att USA är full kommunism, den typen av skrifter som kan tillfredsställa en del i tråden kommer mest som pampfletter och då är upplagan sannolikt för liten för att komma med.

Poängen tror jag ändå är svår att komma runt, i vår verklighet så är medialandskapet med nästan total dominans, förankrat i vår höger.

Redigerat:
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Om det är den artiklen jag tänker på, den i DN, så framgår det ju varför.
Men, som även nämnts, så är det endast en av rösterna inifrån företaget, så det skulle vara intressant med fler exempel från verkligheten.
Det var intervju med en nöjd mekaniker på Sveriges radio (också en dålig källa) han vägrade strejka. Heter svartfot har jag fått lära mig. Tydligen ska de sprängas....

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det var intervju med en nöjd mekaniker på Sveriges radio (också en dålig källa) han vägrade strejka. Heter svartfot har jag fått lära mig. Tydligen ska de sprängas....
Synd att vi inte har någon som vill träda fram i någon kvalitativ och helt ovinklad media, som Samnytt eller liknande. :)

• Haha
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Synd att vi inte har någon som vill träda fram i någon kvalitativ och helt ovinklad media, som Samnytt eller liknande. :)
SVD är fina grejer eller Fokus

BirgitS
Håller med. Men vad en mekaniker säger, säger inget. Han är ju ansluten och mao antagligen ingen high performer. Skulle säkert vinna på kollektivavtal.
Så du anser alltså att mekanikerna på Tesla vinner på att ha ett kollektivavtal i stället för nuvarande lösning?

BirgitS BirgitS skrev:
Så du anser alltså att mekanikerna på Tesla vinner på att ha ett kollektivavtal i stället för nuvarande lösning?
Jag har väl sagt nu i ca 200 inlägg att lönerna går mot mitten. Självklart betyder det vissa får mer än på icke anslutna bolag, nämligen de som inte förtjänar det.

BirgitS
SVD är fina grejer eller Fokus
Okej, här kommer några citat från SvD:
Enligt fackförbundet har de anställda bland annat ingen garanti på årliga löneökningar, möjlighet till deltidspension och de har inte heller arbetstidsförkortning – ett antal timmar extra ledighet per år.
I verkstäderna rör sig omkring 130 arbetare inom området som IF Metall täcker.
Det största fackförbundet i Danmark, 3F Transport, organiserar hamnarbetare och chaufförer och valde den 5:e december att stötta IF Metall i konflikten. Om mindre än två veckor ska de stoppa transporter av Teslabilar på väg till Sverige.
Ett alternativ är att göra som den amerikanska e-handelsjätten Amazon som för ett år sedan stod inför kollektivavtalsfrågan när de skulle etablera sig i Sverige. Det löste bolaget genom att en underleverantör tecknade kollektivavtal.
https://www.svd.se/a/KnJ0R6/teslastrejken-detta-har-hant

Exakt samma information som har funnits i media som du dissar. Är det något i den artikeln som avviker från vad andra media har rapporterat?

Här är en låst intervju med Metalls avtalssekreterare: https://www.svd.se/a/15aleq/if-metalls-konflikt-med-tesla-stracker-sig-ar-bakat
Så innehåller den intervjun något som inte har stått i andra media eller är det högervridet på något annat sätt?

• Gilla
eleson och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag har väl sagt nu i ca 200 inlägg att lönerna går mot mitten. Självklart betyder det vissa får mer än på icke anslutna bolag, nämligen de som inte förtjänar det.
Men det är ju inte samma sak som att du tycker att mekanikerna på Tesla vinner på att ha ett kollektivavtal i stället för de avtal som Tesla ensidigt har beslutat om.

D
BirgitS BirgitS skrev:
Men det är ju inte samma sak som att du tycker att mekanikerna på Tesla vinner på att ha ett kollektivavtal i stället för de avtal som Tesla ensidigt har beslutat om.
Det är heller inte samma sak som att det är fakta, det är bara något som någon har fått för sig.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ni två kan väl ta in på hotell och fortsätta boxas där? Birgit har fått Anders på kornet och kommer aldrig släppa…

• Haha
  • Gilla
Hammarfall och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ni två kan väl ta in på hotell och fortsätta boxas där? Birgit har fått Anders på kornet och kommer aldrig släppa…
Varför skulle den diskussionen vara mindre värd offentligt ljus än alla andra diskussioner som pågår i tråden?

Då kan ju du lika gärna göra så med alla diskussioner som du deltar i.

BirgitS BirgitS skrev:
Varför skulle den diskussionen vara mindre värd offentligt ljus än alla andra diskussioner som pågår i tråden?

Då kan ju du lika gärna göra så med alla diskussioner som du deltar i.
Det känns som att du "jagar" Anders i många trådar, han finns garanterat på din svarta lista.

• Gilla
  • Haha
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
R
Det känns som att du "jagar" Anders i många trådar, han finns garanterat på din svarta lista.
Men Anders kan lugna sig i sina åsikter med! han är rätt bra på o få igång folk…

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
BirgitS
Svart lista?

Det har väl många gånger känts som att det är Anders som gör allt vad han kan för att kritisera och nedvärdera mig, med helt ovidkommande kommentarer.

• Gilla
  • Älska
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.