Maxwells demon TotalControl skrev:
När jag jobbade i Schweiz så var utvecklingsfirman jag jobbade på en underleverantör till ett stort statiligt tekniskt projekt. Det var vi utvecklingsingenjörerna på "kontoret" samt de i labbet/verkstaden vilket var en bladning av ingenjörer samt "arbetare".

Vi hade ingen avtalad övertidsersättning eller annan bonus i avtalen men vi fick en rätt fin engångssumma "out of the blue" utöver vanliga lönen som tack efter en leverans som innebar att vi typ bodde på kontoret i 2 veckors tid.
De i labbet/verkstaden fick ingeting för de var inte involverade i det första steget i utvecklingen/leveransen.

Blev nyfiken om det skulle funka att göra så i Sverige med fackliga avtal.
Crunch går nog inte göra alls på anslutna bolag då de kommer klaga på arbetstiderna osv

Edit: och det tycker jag är fel, borde vara upp till de anställda att avgöra inte tredje part.

Redigerat:
  • Gilla
Jontha
  • Laddar…
O ostmannen skrev:
Det är svårt att jämföra eftersom man faktiskt hade haft övertidsersättning och att man heller inte fått jobba de timmarna med tanke på reglerna kring dygns- och veckovila.
Jag har Ingen övertidsersättning nu fast jag jobbar och är anställd för ett bolag med kollektivavtal här i Sverige. Typ ingen på avd som har.

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Crunch går nog inte göra alls på anslutna bolag då de kommer klaga på arbetstiderna osv

Edit: och det tycker jag är fel, borde vara upp till de anställda att avgöra inte tredje part.
Det är synd. Det var förbannat roligt på ett sätt. Teamet blev så sjukt tighta efter det och bonuspengarna var otroligt bra. :)

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Det är synd. Det var förbannat roligt på ett sätt. Teamet blev så sjukt tighta efter det och bonuspengarna var otroligt bra. :)
Jag tycker man ska undvika det när det går. Det är ju ändå ett tecken på dålig planering :)

När jag är on a roll så kör jag till vad det jag nu gör är klart. :) lite egencrunch helt enkelt 🤣

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag tycker man ska undvika det när det går. Det är ju ändå ett tecken på dålig planering :)
Jo absolut inte hållbart i långa loppet. Men i det här fallet var det ingen planering från oss utan vi fick en förfrågan att vara del av ett enormt stort prestige projekt. Vi skulle ha ett feasablity study/concept klar till ett visst datum om vi ens skulle ha chans att vara med.
Cheferna fråga självklart oss om vi trodde på det. Vi höll det vi lovade.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
Man ”sitter inte säkert enligt LAS-listan” längre. Efter förändringen av LAS häromåret så är det ännu lättare än tidigare att säga upp precis den du vill bli av med. Alla företag kan göra tre undantag numera. Och majoriteten av svenska företag har väldigt få anställda… Det är bara de som aldrig varit i den situationen som tror att det är svårt för arbetsgivare i Sverige att säga upp personal. Det har gått att göra avtalsturlistor hela tiden t ex, där de tjänster som inte behövs sorteras ut och då frångås alla turordningsregler.
Njae, så enkelt är det verkligen inte i praktiken.
Undantagen är ju mer ett sätt för att kunna behålla personer med speciell kompetens när det ska skäras i verksamheten.

Problemet för en arbetsgivare är att det kostar både tid och pengar att bli av med personer som inte möter förväntningarna.
Speciellt i en verksamhet där det är svårt att jämföra olika uppgifter och resultat.

Också beroende på vilka som sitter i fackklubben, är det personer som är måna om företaget är det sjukt mycket lättare än om det bara sitter paragrafryttare.

• Gilla
Bhp863 och 2 till
  • Laddar…
Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
Du tror på fullt allvar att arbetsgivare frivilligt bara gett svenska arbetstagare 5 v semester om de inte haft krav på sig?
Det är bara att jämföra med USA så ser du vad resultatet blir när man inte har ett system av typen Svenska modellen. Vissa arbetstagare har inte mer än 1 v/år om ens det…
Öhh, ja, det kallas förhandling.
Grundförutsättningen för att det ska gå att förhandla är att man som part behöver ha något som företaget värdesätter, att som den sämsta arbetaren som aldrig ställer upp och aldrig ger sitt yttersta komma med krav är ju helt befängt och just det som mycket av diskussionerna handlar om.

Bra arbetare behöver premieras även om dom är usla på att förhandla, men en bra arbetare som är bra på att förhandla kommer alltid att ha bättre villkor.

• Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
Nu har tråden passerat 4500 inlägg och med olika fraktioner i den. Kommer det att hjälpa IF-metall eller Telsa, tror inte det. Det är just nu ca 7000 inne på BH , varför inte ordna en demonstration utanför IF-metall, eller Tesla, där dom som mot och dom som är med för avtal, att skandera mot varandra. Så görs det lite överallt i världen.
Som ett förslag bara, undrar vad ett sådant skulle rendera i. Blir nog med det som kejsaren utan kläder,
NADA.
Nu färdigskrivet för min del i tråden, ni andra lycka till.

• Wow
Rejäl
  • Laddar…
S
J jonaserik skrev:
Nu har tråden passerat 4500 inlägg och med olika fraktioner i den. Kommer det att hjälpa IF-metall eller Telsa, tror inte det. Det är just nu ca 7000 inne på BH , varför inte ordna en demonstration utanför IF-metall, eller Tesla, där dom som mot och dom som är med för avtal, att skandera mot varandra. Så görs det lite överallt i världen.
Som ett förslag bara, undrar vad ett sådant skulle rendera i. Blir nog med det som kejsaren utan kläder,
NADA.
Nu färdigskrivet för min del i tråden, ni andra lycka till.
Hur många inlägg är det om två år när strejken fortfarande pågår?
Varken Tesla eller IF Metall kommer ge sig.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Här finns frågor och svar från en (troligen) Tesla-anställd som svarar på frågor, bla framkommer det att pensionsavsättningen blir högre med K-avtal men risk att optioner/aktieprogrammet ryker...

[media]
Alltså ett system är att du får delägarskap i företaget, det kan gå bra eller dåligt men alla sitter i samma båt. Det ger kanske större engagemang för företaget, det har högre potentiell ersättning till arbetarna men också lägre. Högre tak och lägre golv.

Det andra systemet innebär att ersättning är säkrare, garanterad (jag säger "ersättning" och menar hela paketet - lön, pension, semester, aktier allt vad det kan vara man får) men i gengäld är taket lägre.

Så varför vill Tesla ha sitt system? Det är väl förmodligen för att man vill stjälpa över en del av risken på arbetarna och att man genuint tror att delägarskapet ökar engagemang och produktivitet.
Det är svårt att säga att Tesla har fel - det är ett av de mest framgångsrika företagen de senaste decennierna. Så någonting gör dom uppenbarligen rätt. Mer rätt än många andra företag som lyckats betydligt sämre. Volvo till exempel. Eller Saab. För att ta svenska exempel som var så dåliga att de blev uppköpta.

I en perfekt värld hade ju dom mer riskbenägna fått välja att arbeta med Teslas system och de som brukar köpa alla extra försäkringar och så vidare fått ha IF Metalls system. Men de är ju inkompatibla eftersom systemet med kollektivavtal inte kommer fungera om inte de flesta är med.

En möjlig utveckling är ju att det långsamt växer fram ett parallellt system med företag i Sverige utan kollektivavtal så att sådana här sympatistrejker egentligen blir verkningslösa eftersom det finns så många andra företag att samarbeta med. Och det vore ju då slutet för fackens makt i Sverige och det är såklart därför de slåss så hårt.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Alltså ett system är att du får delägarskap i företaget, det kan gå bra eller dåligt men alla sitter i samma båt. Det ger kanske större engagemang för företaget, det har högre potentiell ersättning till arbetarna men också lägre. Högre tak och lägre golv.

Det andra systemet innebär att ersättning är säkrare, garanterad (jag säger "ersättning" och menar hela paketet - lön, pension, semester, aktier allt vad det kan vara man får) men i gengäld är taket lägre.

Så varför vill Tesla ha sitt system? Det är väl förmodligen för att man vill stjälpa över en del av risken på arbetarna och att man genuint tror att delägarskapet ökar engagemang och produktivitet.
Det är svårt att säga att Tesla har fel - det är ett av de mest framgångsrika företagen de senaste decennierna. Så någonting gör dom uppenbarligen rätt. Mer rätt än många andra företag som lyckats betydligt sämre. Volvo till exempel. Eller Saab. För att ta svenska exempel som var så dåliga att de blev uppköpta.

I en perfekt värld hade ju dom mer riskbenägna fått välja att arbeta med Teslas system och de som brukar köpa alla extra försäkringar och så vidare fått ha IF Metalls system. Men de är ju inkompatibla eftersom systemet med kollektivavtal inte kommer fungera om inte de flesta är med.

En möjlig utveckling är ju att det långsamt växer fram ett parallellt system med företag i Sverige utan kollektivavtal så att sådana här sympatistrejker egentligen blir verkningslösa eftersom det finns så många andra företag att samarbeta med. Och det vore ju då slutet för fackens makt i Sverige och det är såklart därför de slåss så hårt.
Mycket bra analys. Om det växer fram ett "system" utan kollektivavtal lär det ta väldigt lång tid och då ser vi nog fler lagändringar på området under tiden. Det är så komplexa frågor så det kommer behöva förändras med eller utan lagändringar oavsett eftersom världen och bolag förändras.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mycket bra analys. Om det växer fram ett "system" utan kollektivavtal lär det ta väldigt lång tid och då ser vi nog fler lagändringar på området under tiden. Det är så komplexa frågor så det kommer behöva förändras med eller utan lagändringar oavsett eftersom världen och bolag förändras.
Därför marknadsekonomi är så bra. Komplexa problem blir trivialt självlösta

Därför marknadsekonomi är så bra. Komplexa problem blir trivialt självlösta
Är det därför alla länder som har marknadsekonomi behöver reglera den så hårt? Känns inte som att erfarenheten talar för din ståndpunkt. Det kräver i praktiken reglering.

• Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är det därför alla länder som har marknadsekonomi behöver reglera den så hårt? Känns inte som att erfarenheten talar för din ståndpunkt. Det kräver i praktiken reglering.
Jo i vissa avseenden. Men löner och förmåner är inte en sådan.

Jo i vissa avseenden. Men löner och förmåner är inte en sådan.
Allt var inte triviellt nej. Men skönt att resten är det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.