P Putte 9497 skrev:
Vad är interpost?
Stavfel, ska stå internpost. Du vet på kontor har man receptionister som ser till att posten når rätt avdelning och person.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har en heltidsanställd. Han tjänar, långt, långt mer än snittet för hans roll. Men så är han riktigt vass också
Då måste han vara vassare än dig för han gör ju både ditt och hans eget jobb.😬

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Men du skapar ju inget värde för det är ju dina anställda som gör om du nu har några. De är ju mer värda än du för de jobbar ju men det tycks ju inte du göra😃
Det är också en stereotyp av facketvurmare. Och tro att företagare enbart skor sig på sina anställda. Det är företagaren som kommer med visionen och ideerna, beroende på bransch kanske de tom har skapat produkten från scratch själva.

• Gilla
Bengt Larsson och 3 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Vad skulle hända med de ändå relativt många som kör Tesla om företaget skulle välja att lämna Sverige
Det är väl svårt att serva en Tesla hos t.ex. Mekonomen som jag fattat det.
Kommer nog ut en "Tesla for dummies" handbok😀

• Haha
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Då måste han vara vassare än dig för han gör ju både ditt och hans eget jobb.😬
Nej, jag gör samma sak som honom, plus driver företaget.

• Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
Jo det är ju lite av en stereotyp av en facketvurmare
Nu vet ju inte jag vad du pysslar med om dagarna. Men du är säkert duktig på ditt område. Men ju högre studier ju närmare mitten av handen växer tummen

S Styrman_jansson skrev:
Hmm, är det inte så att Amazon köper sina lagertjänster av ett annat företag( som iofs har kollektivavtal)? D.v.s. Amazon själva har inget kollektivavtal.
Så är det rent tekniskt.

Dagliga driften av Amazons Sverigelager drivs av ett svenskt logistikbolag där kollektivarna är anställda.

Från start var ju inte ens detta att tänka på. Herr Bezos ville ju att folk skulle stå med mössan i hand i ett prydligt led utanför och böna o be om arbete, de som gick med på sämst villkor och lägst lön fick jobba tills någon annan accepterade lägre lön.....

Vi måste komma ihåg att det finns ingen lag i detta land som hindrar dig från att erbjuda någon 1:- i månadslön.
I många andra delar av världen regleras detta genom att staten går in och lagstadgar om en lägsta lön, här har vi ett helt annat system som bygger på att marknadens parter sköter detta själva.....

• Gilla
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Nu vet ju inte jag vad du pysslar med om dagarna. Men du är säkert duktig på ditt område. Men ju högre studier ju närmare mitten av handen växer tummen
Det är också fel. Ingenjörer tex är duktiga på det mesta.

Nej, jag gör samma sak som honom, plus driver företaget.
Driva ett företag med en anställd är ju inget man måste ha en hög utbildning för. Det klarar till och med en lågutbildad

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Ytterst få

Nu matar du... 😂

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Driva ett företag med en anställd är ju inget man måste ha en hög utbildning för. Det klarar till och med en lågutbildad
Han hävdar dessutom att han är bäst på det han gör men företaget han driver ligger i storleksordningen som en vanlig snickarfirma med 1 anställd som.dessutom är vd 😂 är man bäst inom ett område, och framförallt tech så är det big bucks..

• Haha
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Vet inte om jag kan hålla med dig om den teorin.
Med tanke på alla skräckbilder på renoveringar där hantverkare har varit framme😬

• Gilla
  • Haha
Bengt Larsson och 3 till
  • Laddar…
? Rkarlsson skrev:
Det är inte sabotage. De vill få till en svensk modell och rädda arbetarna. Vi har väl ändå andra exempel på amerikanska företag som kommer hit och kör över arbetarna.
Det finns inget tvång att arbeta hos Tesla. IF Metal vill bara ha ytterligare ett företag att suga pengar ifrån. Dessutom innebär det fler medlemmar och därmed ännu mer pengar till fackpamparna.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad har kollektivavtal och facktillhörighet med rätt till övertidsersättning att göra? Den ”rätten” handlar väl ändå om hur anställningsavtalet ser ut.
Nej, saknar du kollektivavtal får du aldrig varken lön eller semester. </sarkasm>

/ Hälsningar Fredrik

• Haha
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.