570 451 läst · 12 253 svar
570k läst
12,3k svar
Tesla och kollektivavtal
Två saker tycker jag sticker ut i den här debatten på detta forum. Tittar vi först på vad Metall menar att de anställda saknar iom att de inte har kollektivavtal. Nedan är vad det själva skriver. Så länge de inte redovisar vad skillnaderna faktiskt är så är nedan enbart svammel.
1: Löner under genomsnittet. Hur har man räknat och vad hjälper ett kollektivavtal om lönen ändå är över avtalets nivå, vilket det är givet skrivelsen nedan. Annars hade man skrivit att lönerna är under avtalsnivå.
2: Komplett paket med försäkringar från Fora. Vad innebär det, hur vet vi att deras försäkringslösning inte är bättre?
3: Årliga löneökningar ej garanterade. Det är helt korrekt men företag med skev lönesättning överlever inte och personal kommer sluta och det driver kostnader vilket Tesla förstår. Inlärningskurvan är längre än löneökningskostnader kostar.
4: Kollektivavtal är i grunden konstruerade för stora bolag och dess verksamhet. Ju mindre verksamhet desto snårigare blir det med kollektivavtal. Jag tänker då tex på arbetstidsflexibilitet där de anställda och arbetsgivare är överens om arbetstider men de strider mot avtalet.
5: Arbetstidsförkortning är intressant. Givetvis bra ur arbetstagarens perspektiv och mindre bra för arbetsgivaren. Här kommer vi in på punkt två som jag finner intressant i denna diskussion över dessa många sidor i den här tråden. Som tjänsteman, som verkar vara ett själsord bland arbetare, jobbar man ofta många timmar övertid i veckan, sitt ner nu, helt obetalt. Man gör detta av olika skäl, tex för att man har en arbetsbörda som är extremt hög och press att leverera. Jag säger inte att det är rätt men så är det i verkligheten idag. Vissa av dessa har högre lön, vissa gör det för att få högre lön framöver. På samma sätt som att vissa av oss studerar för att skapa oss bättre förutsättningar i arbetslivet och vissa av oss väljer att avstå det. Dock är det ett fritt val. Studera är gratis i Sverige, ett av få länder i världen med den möjligheten.
De anställda på bolaget saknar:
• Ett komplett paket med försäkringar hos Fora
• Det omfattande omställningsstöd som finns i huvudavtalet mellan arbetsmarknadens parter
• Lönerna ligger lägre än genomsnittet i Motorbranschavtalet
• Utan kollektivavtal garanteras inte årliga löneökningar
• De har inte möjlighet till deltidspension
• De har inte heller arbetstidsförkortning
1: Löner under genomsnittet. Hur har man räknat och vad hjälper ett kollektivavtal om lönen ändå är över avtalets nivå, vilket det är givet skrivelsen nedan. Annars hade man skrivit att lönerna är under avtalsnivå.
2: Komplett paket med försäkringar från Fora. Vad innebär det, hur vet vi att deras försäkringslösning inte är bättre?
3: Årliga löneökningar ej garanterade. Det är helt korrekt men företag med skev lönesättning överlever inte och personal kommer sluta och det driver kostnader vilket Tesla förstår. Inlärningskurvan är längre än löneökningskostnader kostar.
4: Kollektivavtal är i grunden konstruerade för stora bolag och dess verksamhet. Ju mindre verksamhet desto snårigare blir det med kollektivavtal. Jag tänker då tex på arbetstidsflexibilitet där de anställda och arbetsgivare är överens om arbetstider men de strider mot avtalet.
5: Arbetstidsförkortning är intressant. Givetvis bra ur arbetstagarens perspektiv och mindre bra för arbetsgivaren. Här kommer vi in på punkt två som jag finner intressant i denna diskussion över dessa många sidor i den här tråden. Som tjänsteman, som verkar vara ett själsord bland arbetare, jobbar man ofta många timmar övertid i veckan, sitt ner nu, helt obetalt. Man gör detta av olika skäl, tex för att man har en arbetsbörda som är extremt hög och press att leverera. Jag säger inte att det är rätt men så är det i verkligheten idag. Vissa av dessa har högre lön, vissa gör det för att få högre lön framöver. På samma sätt som att vissa av oss studerar för att skapa oss bättre förutsättningar i arbetslivet och vissa av oss väljer att avstå det. Dock är det ett fritt val. Studera är gratis i Sverige, ett av få länder i världen med den möjligheten.
Bolaget hävdar ju att de har minst lika schyssta villkor utan att behöva teckna avtal?
Det stämmer inte. Deras försäkringsskydd är inte lika bra som det som står i kollektivavtalet, de betalar inte heller in lika mycket till pensionen och deras löner ligger under genomsnittet för vad vi har i branschen.De anställda på bolaget saknar:
• Ett komplett paket med försäkringar hos Fora
• Det omfattande omställningsstöd som finns i huvudavtalet mellan arbetsmarknadens parter
• Lönerna ligger lägre än genomsnittet i Motorbranschavtalet
• Utan kollektivavtal garanteras inte årliga löneökningar
• De har inte möjlighet till deltidspension
• De har inte heller arbetstidsförkortning
Varför jämföra Sverigemodellen med övriga världen?P Peter Petterson skrev:Du är inte arbetsgivare du inte, och du verkar inte ha en susning om vad du pratar om.
USA tex anställs folk för dagen på en parkering där folk köar för att få chansen.
Asien och deras arbetsvillkor ska vi inte ens prata om.
Lämna 50 skyltarna och öppna ögonen på hur det ser ut runtomkring i världen.
Passar inte Sverige så flytta då
klart att de kan. Det är ju inte ens säkert att det är ett avtal. Kan ju vara något som arbetsgivaren bara bjussat på.A Anders243 skrev:
Dessutom är det kanske inte så enkelt att vinna en strid mot arbetsgivaren om du är ensam.
Renoverare
· Stockholm
· 18 605 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 605 inlägg