570 451 läst · 12 253 svar
570k läst
12,3k svar
Tesla och kollektivavtal
Renoverare
· Stockholm
· 18 605 inlägg
Håller med!N Nalleman64 skrev:Är det någonstans det skulle behövas en uppryckning så är det inom restaurangbranschen. Har vänner som jobbar där och på många håll verkar det vara rena vilda västern.
Att som en del arbetsgivare (långt ifrån alla!) hänvisa till dricksen för att slippa undan rimliga löner är ohållbart.
Tjänstepension är ett okänt begrepp för många trots att denna kan visa sig bli oerhört viktig för att få en dräglig pension.
Så att kollektivavtal är en bra sak tycker jag allt.
Sedan ställer jag kanske inte helt upp på metoderna som ibland använts för att tvinga fram sådana avtal när det gäller väldigt små företag som är extra sårbara när det gäller de intäktsbortfall som uppstår vid en strejk/blockad.
Tesla och t.ex. Amazon klarar sådant ekonomiskt.
Vi har redan idag stora inkomstskillnader! Märks inte minst när man pratar med dem som är i de branscher där det är högst betalt. Dessa personer förstår inte ens oss som är låginkomsttagare.
Sedan är det inte så enkelt alltid att bara byta jobb. Ju mer det blir ok att ha låglöne arbetsgivare ju mer sådana blir det.
Det här var i alla fall en bra nyhet
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/hundratals-inom-varden-kan-utvisas
Redigerat:
.
Men detta är bara anekdoter såklart.
Vad man tänker är inte alltid vad som sker. Sambon som jobbar inom restaurang har alltid fått minsta möjliga lön enligt avtal som varit skrattretande. Städare tjänar liksom bättre. Själv aldrig haft kollektivavtal och alltid haft betydligt bättre förmåner. Jag förhandlar hellre själv om min lön, tjp med mera, det är bättre att jag förklarar för min arbetsgivare vilket värde jag tillför bolaget istället för nån random person jag aldrig träffat.? Rkarlsson skrev:Eller så tänker jag såhär. Att kollektivavtalet är riktmärket för MINSTA lön och förmåner. Vill musken ge de mer så är det absolut ingen som kommer att hindra flummen =) Vår arbetsgivare ger mer än facket ber om varje gång. Men det är ett riktmärke. På det viset kan inte muskens undersåtar göra som många andra icke anslutna företag gör. Kräva att du jobbar extremt mycket till ingen lön eller utan ob/helglön.
Redigerat:
AndersMalmgren skrev:
Du löste det ju inte och var tvungen att ta mössan i vackra hand och ta anställning igen.P Putte 9497 skrev:
Så antagligen är ju inte utbildad alls, Men du har väl iallafall tummen på rätt ställe, Dom utbildade har oftast råd att anlita folk till skitgörat så dom slipper själva. Det är väl antagligen där du kommer in i bilden och i din enfald konstaterar att välutbildade har tummen mitt i handen när verkligheten är dom hellre gör något intressant/roligt med sitt liv och låter er lågutbildade med tummen rätt i handen städa åt som och utföra div andra själsdödande sysslor.
Det har inget med lönen att göra utan om kontroll och rätta in sig i ledet. Jobbade hos en tdl med stor praktik. Vi hade exakt samma villkor och förmåner som om vi hade haft kollektivavtal. Men vi hade inte kollektivavtal. Tror det är mycket vanligare än vad man tror.P Putte 9497 skrev:
Det gör jag också och är nöjd med att ha kollektivavtal. För tjänstemän är väl individuell, självförhandlad lön i kombination med kollektivavtal standard? Parterna träffar antingen "sifferlösa avtal" eller möjligen sätter en lägstanivå för genomsnittlig löneutveckling.F Fideliox skrev:
Vad har jag då för glädje av kollektivavtal? Samma glädje som jag har när vi tecknar avtal med kunden baserat på ABK 09 (Allmänna bestämmelser för konsultuppdrag inom arkitekt- och ingenjörsverksamhet)
Då kan både vi och kunden fokusera på det i avtalet som är specifikt för just den aktuella affären.
Om vi inte haft något alls som reglerat så hade nog resturangbrancshen varit ännu mer vrickad än den är nu. Vilka skräckhistorier det finns från förr därifrån.F Fideliox skrev:.
Vad man tänker är inte alltid vad som sker. Sambon som jobbar inom restaurang har alltid fått minsta möjliga lön enligt avtal som varit skrattretande. Städare tjänar liksom bättre. Själv aldrig haft kollektivavtal och alltid haft betydligt bättre förmåner. Jag förhandlar hellre själv om min lön, tjp med mera, det är bättre att jag förklarar för min arbetsgivare vilket värde jag tillför bolaget istället för nån random person jag aldrig träffat.
Norrköpings tidningars borgerliga ledarsida handlar idag om varför det vore dåligt för arbetsgivarna i landet om den svenska modellen med kollektivavtal raseras. Ett lästips för den som är blå och fått för sig att kollektivavtal är dåligt.
Allvetare
· Östergötland
· 4 295 inlägg
Är detta ett direktcitat från Jeff själv? Eller är det kanske din egen tolkning?K Kasken skrev:
Jag gjorde en enklare googling i ämnet och det mesta man får upp är fackens version där många gånger Amazon målas upp på ett sätt som du skriver ovan. I fackens ögon verkar ett företag som inte har kollektivavtal kategoriskt alltid ha sämre villkor överlag. Detta känns för mig inte alls trovärdigt utan bilden torde vara mycket mer nyanserad. Det luktar mer ideologi än faktiska argument vilket gör att jag alltid tar denna typ av "information" från fackliga organisationer med en stor nypa salt.
Jag tror många fack skulle må bra av att tona ner ideologin och istället locka medlemmar på att erbjuda mer tangerbara fördelar. D.v.s. bete sig bra mycket mindre pateologiskt och istället köra med morot.
Och ja, jag är med i ett fack. Men inte av ett ovan nämnt pateologiskt hat mot kapitalistiskt utsugande arbetsgivare utan för att de faktiskt bl.a. erbjuder en del bra utbildningar och ett riktigt fint inkomstskydd.
Redigerat:
Nej det hör till arbetstagarens skyldigheter som du sa att inte fanns.P Peter Petterson skrev:Du är inte arbetsgivare du inte, och du verkar inte ha en susning om vad du pratar om.
USA tex anställs folk för dagen på en parkering där folk köar för att få chansen.
Asien och deras arbetsvillkor ska vi inte ens prata om.
Lämna 50 skyltarna och öppna ögonen på hur det ser ut runtomkring i världen.
Är du inte det du rabblar upp här det minsta man som arbetsgivare kan begära när man köper timmar?
Eller är det en bonus menar du att arbetstagaren sköter sina arbetstider,sköter sig på arbetet och gör ett effektivt jobb?
Ja jisses vad ska man säga
Inget hindrar dig att använda tidsbegränsade kontrakt i Sverige.
Bara för att företaget har kollektivavtal betyder det inte att de anställda måste vara medlemmarC cbrolin skrev:
Kollektivavtalet tar bort turordningsreglerna så det är väldigt användbart för större arbetsgivare som vill skära bort delar av verksamheten. Fördelarna för den enskilde är tämligen obetydliga om man inte jobbar för en riktig skojarfirma och en skojare lär vara skojare även med kollektivavtal.S Skopan skrev:
Tjänstepensionen är 4.5% av lönen dvs, i princip försumbar och sedan så får man se på när Alecta slösar bort den på "investeringar" amerikanska småbanker och korthuset Heimstaden...
Kollektivavtal kan användas som alla andra avtal, lägg de i lådan och ta bara fram när ni inte är överens. Fram till dess kan man som arbetsgivare vara hur hygglig som helst, betala hög lön och ge förmåner och som anställd får man göra ett precis hur bra jobb man vill.
Man ska vara precis lika misstänksam som vanligt när man ingår avtal, när någon inte vill förbinda sig till något för att "det gör vi ändå", eller "det skulle vi ju aldrig", om man trots detta motsätter sig att det är med i ett avtal ska man tänka sig för.
Man ska ha en bra relation åt bägge hållen men när man gör avtal ska man nog vara saklig och lägga känslorna åt sidan, en anställning är en kommersiell relation och ska behandlas så.
Man ska vara precis lika misstänksam som vanligt när man ingår avtal, när någon inte vill förbinda sig till något för att "det gör vi ändå", eller "det skulle vi ju aldrig", om man trots detta motsätter sig att det är med i ett avtal ska man tänka sig för.
Man ska ha en bra relation åt bägge hållen men när man gör avtal ska man nog vara saklig och lägga känslorna åt sidan, en anställning är en kommersiell relation och ska behandlas så.