570 516 läst · 12 253 svar
571k läst
12,3k svar
Tesla och kollektivavtal
Renoverare
· Stockholm
· 18 605 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 007 inlägg
Pensionsavsättningar är enligt lag och det följer Tesla. Det vettigaste man får extra i kollektivavtalen för "arbetare" är arbetstidsförkortning, en lite dum grej tycker jag, sänk bruttotiden istället för massa små specialfall här och där. Något som vi som är teknikkonsulter inte har i kollektivavtalen.L lat skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 735 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 735 inlägg
Så enligt dig är det värdefullt med folk som levererar post men inte med folk som tar emot kunder eller med folk som besvarar samtal från kunder. Det är nog inte många chefer på större företag som håller med dig.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 605 inlägg
Nej men att man redan idag har två jobb Ingen tvingade dem att skippa högre studier.BirgitS skrev:
Que.. vilken lag menar du gör tjänstepension obligatorisk? Eller menar du den del av skatten som går till den allmänna pensionen?Johannes Carlsson skrev:Pensionsavsättningar är enligt lag och det följer Tesla. Det vettigaste man får extra i kollektivavtalen för "arbetare" är arbetstidsförkortning, en lite dum grej tycker jag, sänk bruttotiden istället för massa små specialfall här och där. Något som vi som är teknikkonsulter inte har i kollektivavtalen.
Det där var bara väldigt flummigt.F Franco Franco skrev:
Tyska bilar är inte bättre än asiatiska eller något annat för den delen.
....och de får en lägre pension. Mycket lägre eftersom de inte betalar in tjänstepension som ingår i kollektivavtalet. Jag är pensionerad och får omkring 10.000kr/mån i Tjänstepension. Utan den blir det inte fett!? Rkarlsson skrev:Om detta stämmer, så håller jag med if metall.
Om Tesla löser de utan if metall håller jag med Tesla. Att ligga lägre i lön än resten av branschen betyder att de har jättedålig lön och har man inte arbetstidsförskortning så betyder det ju att arbetarna inte få en krona för att kunna ta ledigt lite.
De anställda på bolaget saknar
• Ett komplett paket med försäkringar hos Fora
• Det omfattande omställningsstöd som finns i huvudavtalet mellan arbetsmarknadens parter
• Lönerna ligger lägre än genomsnittet i Motorbranschavtalet
• Utan kollektivavtal garanteras inte årliga löneökningar
• De har inte möjlighet till deltidspension
• De har inte heller arbetstidsförkortning
Jag tror inte ett skit på att lönen visar hur intelligent och kompetent du är.
På stora företag så är så mycket centralt styrt och styrt av facket så det handlar mer om att göra "smart karriär" än att vara bäst.
De som har egna företag kan vara duktiga men ha otur, eller vara rätt osmarta men hitta rätt koncept.
För att få hög lön måste man nog antingen vara smart eller bra på att ta för sig och / eller jobba hårt.
Men det mesta handlar nog om i vilket land och i vilken bransch man är. En osmart individ i finansbranschen kan dra in jävligt mycket mer än en supersmart och driftig person som forskar om nåt inte allt för kommersiellt. Och visst. Är målet att tjäna pengar kan man säga "varför valde du att utbilda dig och doktorera i detta ämne" - men icke destå mindre så kan det vara ett intresse och inte en önskan att tjäna pengar.
Så, på samma jobb, speciellt på storföretag, kan två personer som är lika duktiga och producerar lika mycket ha olika lön pga tidigare historik. Utbildning, Ingångslön. Jobbbyten. Om man kom utifrån. Eller jobbat på en avdelning med dålig löneutveckling. Sen försöker väl vissa chefer kompensera detta över tid, men det är nog inte speciellt lätt heller. Min erfarenhet är att det är först när det bränner till och väldigt många slutar på ett bräde som det görs sådana justeringar för de man tror kan dra men man vill ha kvar.
På stora företag så är så mycket centralt styrt och styrt av facket så det handlar mer om att göra "smart karriär" än att vara bäst.
De som har egna företag kan vara duktiga men ha otur, eller vara rätt osmarta men hitta rätt koncept.
För att få hög lön måste man nog antingen vara smart eller bra på att ta för sig och / eller jobba hårt.
Men det mesta handlar nog om i vilket land och i vilken bransch man är. En osmart individ i finansbranschen kan dra in jävligt mycket mer än en supersmart och driftig person som forskar om nåt inte allt för kommersiellt. Och visst. Är målet att tjäna pengar kan man säga "varför valde du att utbilda dig och doktorera i detta ämne" - men icke destå mindre så kan det vara ett intresse och inte en önskan att tjäna pengar.
Så, på samma jobb, speciellt på storföretag, kan två personer som är lika duktiga och producerar lika mycket ha olika lön pga tidigare historik. Utbildning, Ingångslön. Jobbbyten. Om man kom utifrån. Eller jobbat på en avdelning med dålig löneutveckling. Sen försöker väl vissa chefer kompensera detta över tid, men det är nog inte speciellt lätt heller. Min erfarenhet är att det är först när det bränner till och väldigt många slutar på ett bräde som det görs sådana justeringar för de man tror kan dra men man vill ha kvar.
Eller så tänker jag såhär. Att kollektivavtalet är riktmärket för MINSTA lön och förmåner. Vill musken ge de mer så är det absolut ingen som kommer att hindra flummen =) Vår arbetsgivare ger mer än facket ber om varje gång. Men det är ett riktmärke. På det viset kan inte muskens undersåtar göra som många andra icke anslutna företag gör. Kräva att du jobbar extremt mycket till ingen lön eller utan ob/helglön.F Fideliox skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 295 inlägg
Hmm, är det inte så att Amazon köper sina lagertjänster av ett annat företag( som iofs har kollektivavtal)? D.v.s. Amazon själva har inget kollektivavtal.K Kasken skrev:Helt rätt av IF Metall att de äntligen sätter ner foten.
Har du verksamhet i Sverige så rättar du dig i ledet och tecknar kollektivavtal för de kollektivanställda, precis som alla andra vettiga arbetsgivare. Självklart skall ett företag som vägrar den svenska modellen hindras från att verka på den svenska marknaden.
Till och med Herr Bezos fick ju in det i skallen rätt kvickt när Amazon började få kollektivanställda i Sverige, det var ju givetvis lite knorr i början.....
Misstänker att ni får facket på er när ni vill ta en orimligt stor del av den framförhandlade potten till någon enstaka person. Kanske en person som kommit in på en lite lägre ingångslön, och som sedan ska ha löneutveckling på andras bekostnad? Därav fackets önskan om hög ingångslön?JanneJanne123 skrev:
Så blir det i alla fall ofta på min arbetsplats. Facket har inget emot att man höjer extra mycket på vissa personer så länge det finns en saklig motivering till varför, och så länge arbetsgivaren skjuter till extra utanför den avtalsenliga potten.
Varför skulle värdet av vad just dessa yrkeskategorier skapar vara omätbart. Är det enklare att mäta värdet av vad exempelvis ett justitieråd eller en stridspilot skapar?L lat skrev: