A
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
IF Metall kan äta skit. Jag stöttar Teslas anställda att slippa vara med i facket och kollektivavtal.
Vi har arbetslagstiftning, och fri marknad det räcker.
Man behöver inte vara med i något fack i Sverige men pga en del av de anställda är det så har IF Metall denna rätt enligt den svenska arbetsmarknadens lagar, regler, avtal(någon av dessa) rätt eller fel får var och en tycka som de vill.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Räkmacka, snarare är jag bäst på det jag gör.
Jag som trodde du var företagare

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D
P Peter Petterson skrev:
Du är inte arbetsgivare du inte, och du verkar inte ha en susning om vad du pratar om.

USA tex anställs folk för dagen på en parkering där folk köar för att få chansen.

Asien och deras arbetsvillkor ska vi inte ens prata om.

Lämna 50 skyltarna och öppna ögonen på hur det ser ut runtomkring i världen.
Nja, men du har uppenbarligen en väldigt skev bild och arbetsgivare i USA har du varken varit eller fått någon insikt i hur det är. Virrigt

• Haha
Putte 9497
  • Laddar…
D
Ja inte ska de ha någon hög lön iallafall.
Är det inte frivilligt att anställa sådana, om man tycker värdet är lägre än kostnaden så anställer man v'l ingen?

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
En viktig detalj med kollektivavtalen är att det är framförhandlat av båda parterna. Det finns säkert många exempel på arbetsgivare som har egna alternativ som är likvärdiga eller kanske rentav överträffar kollektivavtalet. Problemet är dock att detta är ensidigt från arbetsgivaren som när som helst kan välja att ändra eller ta bort något i "paketet"

Kollektivavtalet är en trygghet för båda parterna. Jag som arbetare vet att försäkringar betalas in. Arbetsgivaren kan räkna med att arbetarna inte börjar strejka för minsta lilla. Ordning och reda på arbetsmarknaden är kollektivavtalens förtjänst och tjänar sverige väl.

• Gilla
13th Marine och 8 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
2009 är ett år från "typ 2010 - 15 eller så". Tycker du inte att det räcker med ett "fel"? 😉🤔
Ett fel?

• Gilla
lat
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Ett fel?
Läs hela #300 igen så förstår du säkert vad jag menar. 😉

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vad jag har förstått så är det inte så många av de anställda som gått ut i strejk, och jag har inte heller hör talas om några större mängder som skulle vara utpekade som strejkbrytare vilket jag tycker tyder på att det inte är så många som är fackligt anslutna.

Vad det gäller de anledningar som IF Metall räknar upp som anledning till kollektivavtal vet jag inte om jag hurrar så värst mycket för. Vore intressant att se och jämföra de löner som Tesla anställda har och verkligen jämföra med motsvarande löner på exempelvis Bilia. Hur ligger de jämfört när man tar hänsyn till anställningstid, erfarenhet, ålder etc? Samma sak jämföra de förmåner de har.

Personligen så är jag ansluten till facket och jobbar på ett företag med kollektivavtal, men beroende på olika faktorer så skulle jag kunna tänka mig att arbeta hos en arbetsgivare som inte har kollektivavtal. Vet ett företag exempelvis som jag sökt jobb hos (men fick inte) och som jag har bekanta som jobbar på, som inte har kollektivavtal. Men det kompenseras av att de har förhållandevis höga löner, en av mina bekanta gick från 32000kr/mån till 40000kr/mån för typ samma jobb. Då hade han ändå redan från början en lön på över snittet. På företaget har de en massa andra förmåner så som en privatförsäkring som ger gratis sjukvård inklusive psykologbesök oavsett orsak. 7 veckors semester. ATK. En friskvårdsbidrag i veckan som man själv kan välja vad man lägger den på. Det går att göra allt från de vanliga friskvårdsktiviteterna så som massage och gym till en skogspromenad. Bonussystem. 4000kr/år i friskvårdsbidrag etc

Värre är det då med företag som den jag jobbar på, en av Sveriges största inom sitt område och som har kollektivavtal. Vid senaste löneförhandlingarna så gav de sig inte på några diskussioner alls utan hänvisade till att då får väl facket ta upp det centralt med Almega. Vet flera som gått över till en av våra största konkurrenter och där fått betydligt högre löner och allmänt bättre förmåner. I det här fallet så står facket helt handfallna och vet inte vad de ska göra. I slutändan är det ju ändå arbetsgivaren som bestämmer. Det i sin tur får mig att tvivla på att fackförbunden gör så mycket nytta. Har varit med i facket i hela min yrkesverksamma liv och aldrig ge jg väl direkt noterat att jag haft någon fördel av det.

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Sossarna är maktfullkomliga, och de kommer undan med det för att deras väljare är naiva som du ser på svaren du får.
Hur mycket tycker du att dina anställda är värda i månadslön, övertidsersättning, försäkringar etc? Om du nu har några...

N Nalleman64 skrev:
Vad skulle hända med de ändå relativt många som kör Tesla om företaget skulle välja att lämna Sverige
Det är väl svårt att serva en Tesla hos t.ex. Mekonomen som jag fattat det.
Meca på Ringön Gbg servar Tesla, åk dit😁

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Om inte villkoren passar är det bara att byta jobb.
Ja exakt. Passar det inte med kollektivavtal är det bara att slå igen😉

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Absolut men sossarna är maktfullkomliga, mao makten är viktigare än vad som är bäst för Sverige.
Ok, och det gäller inte alla partier då?

Inte för att jag är sosse men röstade varken på S, V eller M

F Fagelbla skrev:
Vad jag har förstått så är det inte så många av de anställda som gått ut i strejk, och jag har inte heller hör talas om några större mängder som skulle vara utpekade som strejkbrytare vilket jag tycker tyder på att det inte är så många som är fackligt anslutna.

Vad det gäller de anledningar som IF Metall räknar upp som anledning till kollektivavtal vet jag inte om jag hurrar så värst mycket för. Vore intressant att se och jämföra de löner som Tesla anställda har och verkligen jämföra med motsvarande löner på exempelvis Bilia. Hur ligger de jämfört när man tar hänsyn till anställningstid, erfarenhet, ålder etc? Samma sak jämföra de förmåner de har.

Personligen så är jag ansluten till facket och jobbar på ett företag med kollektivavtal, men beroende på olika faktorer så skulle jag kunna tänka mig att arbeta hos en arbetsgivare som inte har kollektivavtal. Vet ett företag exempelvis som jag sökt jobb hos (men fick inte) och som jag har bekanta som jobbar på, som inte har kollektivavtal. Men det kompenseras av att de har förhållandevis höga löner, en av mina bekanta gick från 32000kr/mån till 40000kr/mån för typ samma jobb. Då hade han ändå redan från början en lön på över snittet. På företaget har de en massa andra förmåner så som en privatförsäkring som ger gratis sjukvård inklusive psykologbesök oavsett orsak. 7 veckors semester. ATK. En friskvårdsbidrag i veckan som man själv kan välja vad man lägger den på. Det går att göra allt från de vanliga friskvårdsktiviteterna så som massage och gym till en skogspromenad. Bonussystem. 4000kr/år i friskvårdsbidrag etc

Värre är det då med företag som den jag jobbar på, en av Sveriges största inom sitt område och som har kollektivavtal. Vid senaste löneförhandlingarna så gav de sig inte på några diskussioner alls utan hänvisade till att då får väl facket ta upp det centralt med Almega. Vet flera som gått över till en av våra största konkurrenter och där fått betydligt högre löner och allmänt bättre förmåner. I det här fallet så står facket helt handfallna och vet inte vad de ska göra. I slutändan är det ju ändå arbetsgivaren som bestämmer. Det i sin tur får mig att tvivla på att fackförbunden gör så mycket nytta. Har varit med i facket i hela min yrkesverksamma liv och aldrig ge jg väl direkt noterat att jag haft någon fördel av det.
Det finns ju bra och dåliga arbetsgivare. Din arbetsplats har ju kollektivavtal. Undrar hur det skulle vara där annars?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som sagt det har lett till att moderaterna har tappat väljare, både i valet och senare. Att välja att ta makten på ett sätt som många av sina väljare anser inte är bäst för Sverige är väl just att vara maktfullkomlig, det var ju så du skrev ungefär i #318.
De väljare moderaterna tappat har ju bara flyttat över till SD i stor utsträckning.

Det är ju för att svenska väljare är dumma i huvudet. 100 år av socialdemokrati gör folk dumma i huvudet extra mycket på vänsterblocket men även höger,
Att riksdagsledamöterna samarbetar är inget kontroversiellt och så riksdagen är tänkt fungera.
Så om man inte tycker som du så är man dum i huvet?

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.