BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte påstått att riksdagsledamöter inte ska samarbeta.
Det är ju exakt det regeringspartierna gör med SD. SD sitter inte i regeringen om du missat det.

• Gilla
  • Haha
Bengt Larsson och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju exakt det regeringspartierna gör med SD. SD sitter inte i regeringen om du missat det.
Det blir maktfullkomligt när man tycker att det är viktigare att sitta i regeringen än att hålla fast vid de grundläggande värderingar man har haft under årtionden.

• Gilla
  • Haha
Bengt Larsson och 8 till
  • Laddar…
? Rkarlsson skrev:
Om detta stämmer, så håller jag med if metall.
Om Tesla löser de utan if metall håller jag med Tesla. Att ligga lägre i lön än resten av branschen betyder att de har jättedålig lön och har man inte arbetstidsförskortning så betyder det ju att arbetarna inte få en krona för att kunna ta ledigt lite.

De anställda på bolaget saknar

• Ett komplett paket med försäkringar hos Fora

• Det omfattande omställningsstöd som finns i huvudavtalet mellan arbetsmarknadens parter

• Lönerna ligger lägre än genomsnittet i Motorbranschavtalet

• Utan kollektivavtal garanteras inte årliga löneökningar

• De har inte möjlighet till deltidspension

• De har inte heller arbetstidsförkortning
Helt rätt! Tesla dumpar löner och villkor vilket drabbar de anställda hårt. Men inte nog med det- schyssta företag med avtal drabbas också genom osund konkurrens från Tesla. Man tar seden dit man kommer och i Sverige kör vi med avtal. Parterna som kan sin bransch gör upp. Det har varit en framgångssaga sedan 1900 frös ihjäl och gynnat både arbetare och företag.

• Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det blir maktfullkomligt när man tycker att det är viktigare att sitta i regeringen än att hålla fast vid de grundläggande värderingar man har haft under årtionden.
Nej det är det inte för alternativet hade varit 4 år till av destruktiv politik. M hade redan gjort ett idiotiskt val med DÖ och nu rättade man till detta. Att göra vad som är bäst för Sverige är inte maktfullkomlighet, speciellt inte när det är inom riksdagens spelregler.

• Gilla
  • Haha
Bengt Larsson och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Nej det är det inte för alternativet hade varit 4 år till av destruktiv politik. M hade redan gjort ett idiotiskt val med DÖ och nu rättade man till detta. Att göra vad som är bäst för Sverige är inte maktfullkomlighet, speciellt inte när det är inom riksdagens spelregler.
Men det är ju få människor som tycker att de gör vad som är bäst för Sverige.

Tillägg:
Det är t.ex. inte bäst för Sverige när folk som jobbar och behövs här slängs ut för att de inte har tillräckligt hög lön.

• Gilla
  • Haha
Bengt Larsson och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nähä, det är ca. 40% senast jag tittade…

• Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jo ni på vänsteblocket verkar gilla när oskyldiga dör i bombdåd.

• Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:

Tillägg:
Det är t.ex. inte bäst för Sverige när folk som jobbar och behövs här slängs ut för att de inte har tillräckligt hög lön.
Fast det var ju ännu färre som tyckte det var bäst för Sverige att lägga ner fullt fungerande kärnkraft…

• Gilla
Bengt Larsson och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nähä, det är ca. 40% senast jag tittade…
Vilka 40 %?
SD-are tycker inte att regeringens politik är bäst för Sverige.
Folk som har varit moderater i årtionden slutar rösta på moderaterna. Samma sak med de som har röstat på liberalerna.

• Gilla
  • Haha
Bengt Larsson och 7 till
  • Laddar…
B bo-ca skrev:
Helt rätt! Tesla dumpar löner och villkor vilket drabbar de anställda hårt. Men inte nog med det- schyssta företag med avtal drabbas också genom osund konkurrens från Tesla. Man tar seden dit man kommer och i Sverige kör vi med avtal. Parterna som kan sin bransch gör upp. Det har varit en framgångssaga sedan 1900 frös ihjäl och gynnat både arbetare och företag.
Jag håller med om att Tesla och Musk verkar vara ur arbetstagarsynvinkel (sett till trygghet) ett jä-a sk-t företag. Men jag tror återigen att IF Metall ger sig på fel person / företag att vinna mot. Men jag kan ju ha fel. Musk har ju efter viss eftertanke i många fall faktiskt ändrat åsikt. Men tveksamt om han gör det här. Jag tror det inte.

Det verkar ju bättre att gräva i Lövens nuvarande arbetsgivare isåfall, ett lagom stort svenskt bolag som kör utan kollektivavtal. F-n, Löven kanske får svetsa på övertid utan att få de tillägg han ska ha. Vem vet! Givetvis ska han åxå ha exakt samma lön som alla med samma utbildning och ålder. Vad svetsar de ihop på den firman då? Inte Teslabilar förstår jag...

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vilka 40 %?
SD-are tycker inte att regeringens politik är bäst för Sverige.
Folk som har varit moderater i årtionden slutar rösta på moderaterna. Samma sak med de som har röstat på liberalerna.
Jaha, det var nytt för mig varför samarbetar då SD med högern och skriver avtal?

• Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Fast det var ju ännu färre som tyckte det var bäst för Sverige att lägga ner fullt fungerande kärnkraft…
Fast i vänsterblocket var de ju i majoritet och då fick det bli så.
Lika idiotiskt som att lägga ner försvaret.
Socialdemokrati har fördärvat det här landet men folk röstar ändå.

• Gilla
Bengt Larsson och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Att samarbeta i frågor man tycker lika i är inte maktfullkomlighet. Det är så svensk riksdag är tänkt fungera
Om man tycker olika då och ändrar sin åsikt så man tycker lika, bara för att få regera?

• Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Är väl en annan tråd, men det är ju lite obehagligt åt båda håll att man när man lägger sin röst inte vet vilket regeringsalternativ man röstar för. Att ett parti som ligger strax över riksdagsspärren ska få ministerposter är ju lite underligt.

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jaha, det var nytt för mig varför samarbetar då SD med högern och skriver avtal?
Dels behöver du ju skilja på de som sitter i riksdagen för SD och deras väljare, och dels är ju avtalet en kompromiss, vilket ju då innebär att inte ens SD-ledamöterna anser att det är bäst politik.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.