570 633 läst · 12 253 svar
571k läst
12,3k svar
Tesla och kollektivavtal
Renoverare
· Stockholm
· 18 606 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 735 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 735 inlägg
Helt rätt! Tesla dumpar löner och villkor vilket drabbar de anställda hårt. Men inte nog med det- schyssta företag med avtal drabbas också genom osund konkurrens från Tesla. Man tar seden dit man kommer och i Sverige kör vi med avtal. Parterna som kan sin bransch gör upp. Det har varit en framgångssaga sedan 1900 frös ihjäl och gynnat både arbetare och företag.? Rkarlsson skrev:Om detta stämmer, så håller jag med if metall.
Om Tesla löser de utan if metall håller jag med Tesla. Att ligga lägre i lön än resten av branschen betyder att de har jättedålig lön och har man inte arbetstidsförskortning så betyder det ju att arbetarna inte få en krona för att kunna ta ledigt lite.
De anställda på bolaget saknar
• Ett komplett paket med försäkringar hos Fora
• Det omfattande omställningsstöd som finns i huvudavtalet mellan arbetsmarknadens parter
• Lönerna ligger lägre än genomsnittet i Motorbranschavtalet
• Utan kollektivavtal garanteras inte årliga löneökningar
• De har inte möjlighet till deltidspension
• De har inte heller arbetstidsförkortning
Renoverare
· Stockholm
· 18 606 inlägg
Nej det är det inte för alternativet hade varit 4 år till av destruktiv politik. M hade redan gjort ett idiotiskt val med DÖ och nu rättade man till detta. Att göra vad som är bäst för Sverige är inte maktfullkomlighet, speciellt inte när det är inom riksdagens spelregler.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 735 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 735 inlägg
Men det är ju få människor som tycker att de gör vad som är bäst för Sverige.AndersMalmgren skrev:
Tillägg:
Det är t.ex. inte bäst för Sverige när folk som jobbar och behövs här slängs ut för att de inte har tillräckligt hög lön.
Renoverare
· Stockholm
· 18 606 inlägg
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Fast det var ju ännu färre som tyckte det var bäst för Sverige att lägga ner fullt fungerande kärnkraft…BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 735 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 735 inlägg
Jag håller med om att Tesla och Musk verkar vara ur arbetstagarsynvinkel (sett till trygghet) ett jä-a sk-t företag. Men jag tror återigen att IF Metall ger sig på fel person / företag att vinna mot. Men jag kan ju ha fel. Musk har ju efter viss eftertanke i många fall faktiskt ändrat åsikt. Men tveksamt om han gör det här. Jag tror det inte.B bo-ca skrev:Helt rätt! Tesla dumpar löner och villkor vilket drabbar de anställda hårt. Men inte nog med det- schyssta företag med avtal drabbas också genom osund konkurrens från Tesla. Man tar seden dit man kommer och i Sverige kör vi med avtal. Parterna som kan sin bransch gör upp. Det har varit en framgångssaga sedan 1900 frös ihjäl och gynnat både arbetare och företag.
Det verkar ju bättre att gräva i Lövens nuvarande arbetsgivare isåfall, ett lagom stort svenskt bolag som kör utan kollektivavtal. F-n, Löven kanske får svetsa på övertid utan att få de tillägg han ska ha. Vem vet! Givetvis ska han åxå ha exakt samma lön som alla med samma utbildning och ålder. Vad svetsar de ihop på den firman då? Inte Teslabilar förstår jag...
Renoverare
· Stockholm
· 18 606 inlägg
Fast i vänsterblocket var de ju i majoritet och då fick det bli så.JanneJanne123 skrev:
Lika idiotiskt som att lägga ner försvaret.
Socialdemokrati har fördärvat det här landet men folk röstar ändå.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 308 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 308 inlägg
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Är väl en annan tråd, men det är ju lite obehagligt åt båda håll att man när man lägger sin röst inte vet vilket regeringsalternativ man röstar för. Att ett parti som ligger strax över riksdagsspärren ska få ministerposter är ju lite underligt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 735 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 735 inlägg