565 291 läst · 12 045 svar
565k läst
12,0k svar
Tesla och kollektivavtal
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Som gammal chaffis på poståkeriet kan även jag intyga att det där är inte i närheten av det värsta ett paket får uppleva under sortering och lastning. Dock brukar man försöka vara lite mer smooth hos kund och ge intryck av att man hela vägen har hanterat paketet med silkesvantar 🙂richardtenggren skrev:
Älskar när man ser spår av gafflar i godset. Nån idiot hade lyft mina lister rakt genom en hög. 👏JanneJanne123 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 656 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 656 inlägg
Medlem
· Norrbotten
· 47 inlägg
Låter faktiskt lite mer som att Transportstyrelsen försöker få till det rent praktiskt.
"
– Arbetet pågår för fullt. Vi hoppas att vi ska kunna få till det rent praktiskt, säger Anna Berggrund, avdelningsdirektör på fordonsinformation vid Transportstyrelsen.
Myndigheten har bara sju dagar på sig att ändra sitt nuvarande avtal med Scandinavian motorcenter, som tillverkar registreringsskyltarna.
– Registreringsskyltar är inget vi vill ska hamna i orätta händer. Vi är noga med att skyltar ska gå dit de ska, säger Anna Berggrund.
Parallellt jobbar jurister på myndigheten med att tolka tingsrättens beslut. Om det finns tankar på att överklaga domen är för tidigt att säga, enligt Anna Berggrund."
https://www.nyteknik.se/fordon/bakslag-for-tesla-mot-postnord-det-ar-force-majeure/4214000
"
– Arbetet pågår för fullt. Vi hoppas att vi ska kunna få till det rent praktiskt, säger Anna Berggrund, avdelningsdirektör på fordonsinformation vid Transportstyrelsen.
Myndigheten har bara sju dagar på sig att ändra sitt nuvarande avtal med Scandinavian motorcenter, som tillverkar registreringsskyltarna.
Oklara rutiner
Tanken är att Teslaägarna i så fall ska kunna hämta skyltarna direkt från tillverkaren, men rutiner saknas för hur det ska gå till rent praktiskt.– Registreringsskyltar är inget vi vill ska hamna i orätta händer. Vi är noga med att skyltar ska gå dit de ska, säger Anna Berggrund.
Parallellt jobbar jurister på myndigheten med att tolka tingsrättens beslut. Om det finns tankar på att överklaga domen är för tidigt att säga, enligt Anna Berggrund."
https://www.nyteknik.se/fordon/bakslag-for-tesla-mot-postnord-det-ar-force-majeure/4214000
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 731 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 731 inlägg
Det tror jag inte. Det skulle troligtvis inte kosta en spänn att skriva på ett kollektivavtal i Sverige. Tror mer det handlar om att Tesla vägrar släppa nån över bron för att det skulle kunna betyda mycket i andra låglöneländer om man visar att Tesla släpper in fackföreningar.Nissens skrev:Skulle vara intressant att ta del av deras avtal, några i tråden påstår sig veta mycket om det, men någon källa anges aldrig.
Om det du skriver stämmer och övriga förmåner också är ok så är det ju direkt korkat av Tesla att inte skriva på kollektivavtalet…
Sååå, slutsatsen är att Tesla vill komma undan kostnader för de anställda som de tvingas till om de skriver på, och att komma undan kostnader betyder sannolikt att det missgynnar de anställda.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 731 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 731 inlägg
Det är vad Tesla ser sig själv som Och vill värderas som. Men om man helt plötsligt säljer bilar i volymer som de Toyotamodeller som säljer bäst så är man en biltillverkare, vare sig man vill det eller inte. De kommer att ha svårt att trolla bort det.S Styrman_jansson skrev:Om man tänker lite så inser man rätt snart att Tesla är inte som konkurrenterna. I alla fall inte de traditionella. Tesla är ett techbolag som bygger bilar medans konkurrenterna är biltillverkare som bygger bilar. På det har de också en minst sagt excentrisk ledare som troligtvis snarare bryr sig om sin vision än pengarna.
Jag misstänker att allt detta innebär att Tesla fungerar en hel del olika mot de traditionella tillverkarna och att detta reflekteras ner i organisationen.
Vi har ju skrivit det förut men jag kan ta det igen. Jag, och troligtvis mfl i tråden, tror det är en och skär princip och envishet att inte skriva kollektivavtal. Spelar ingen roll om de ändå uppfyller villkoren. Ungefär som de flesta företag har sin Code Of Conduct som ibland kostar dem en del pengar så har Tesla sin princip som också kan få kosta dem en del pengar.
Han vill också sälja bilar med beta-programvaror som inte någonsin skulle få OK att vara på en väg i vanliga fall.JanneJanne123 skrev:
Klart det kostar, säkert några tusen per anställd i medlemsavgift till arbetsgivarsidan i svenskt näringsliv.F fsn skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 265 inlägg
Japp helt rätt! Rättning i ledet. Här ska f*an ingen sticka ut. Alla över en kam och j*vlar i mig om någon har så mycket som en annorlunda strumpa på sig. Hur skulle det se ut! Som en datortillverkare som börjar producera telefoner kanske?F fsn skrev:
PS! Det kan finnas spår av lätt ironi i inlägget.
Han har ju själv tydligen med lilla x på i princip varenda möte eller affärsresa, frågan är om hans anställda får göra samma sak?F fsn skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Vill bara vara tydlig med att mitt engagemang i den här tråden är baserat på mina åsikter kring fack, kollektivavtal och påtvingande av dessa. Elon Musk som person och huruvida hans bilar är bra eller dåliga är oväsentligt för mig.E eleson skrev:
Jag kan dock konstatera att jag ser många Teslor på de vanliga vägar jag brukar åka på och gissar att de inte framförs av personer som ägnar sig åt olovlig körning i någon form. Så vad än Tesla gör verkar de hålla sig inom lagens ramar.