JanneJanne123
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det hade ju kunnat vara kristallglasen till fruns födelsedag! 😂
När frun berättade på telefon tänkte jag ”va fan!” men då såg jag en drive-by framför mig när de bara slängde in paketet på tomten 🤭😂
Som gammal chaffis på poståkeriet kan även jag intyga att det där är inte i närheten av det värsta ett paket får uppleva under sortering och lastning. Dock brukar man försöka vara lite mer smooth hos kund och ge intryck av att man hela vägen har hanterat paketet med silkesvantar 🙂
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
A
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Som gammal chaffis på poståkeriet kan även jag intyga att det där är inte i närheten av det värsta ett paket får uppleva under sortering och lastning. Dock brukar man försöka vara lite mer smooth hos kund och ge intryck av att man hela vägen har hanterat paketet med silkesvantar 🙂
Älskar när man ser spår av gafflar i godset. Nån idiot hade lyft mina lister rakt genom en hög. 👏
 
  • Gilla
  • Haha
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
yoloboi skrev:
Är det någon som förstår status på skyltarna?

Får Tesla tag i dom i praktiken, än?
Nej
Enligt media så håller Transportstyrelsen på med att analysera beslutet och se över den juridiska delen.
 
Låter faktiskt lite mer som att Transportstyrelsen försöker få till det rent praktiskt.

"
– Arbetet pågår för fullt. Vi hoppas att vi ska kunna få till det rent praktiskt, säger Anna Berggrund, avdelningsdirektör på fordonsinformation vid Transportstyrelsen.

Myndigheten har bara sju dagar på sig att ändra sitt nuvarande avtal med Scandinavian motorcenter, som tillverkar registreringsskyltarna.

Oklara rutiner​

Tanken är att Teslaägarna i så fall ska kunna hämta skyltarna direkt från tillverkaren, men rutiner saknas för hur det ska gå till rent praktiskt.

– Registreringsskyltar är inget vi vill ska hamna i orätta händer. Vi är noga med att skyltar ska gå dit de ska, säger Anna Berggrund.

Parallellt jobbar jurister på myndigheten med att tolka tingsrättens beslut. Om det finns tankar på att överklaga domen är för tidigt att säga, enligt Anna Berggrund."

https://www.nyteknik.se/fordon/bakslag-for-tesla-mot-postnord-det-ar-force-majeure/4214000
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Spekulation
Hur kommer det sig att en massa stora företag just vill ha kollektivavtal?
Fredsplikt
 
  • Gilla
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
helgestahill helgestahill skrev:
Fredsplikt
Och det huvudsakliga priset man får betala är att man för svårare att säga upp folk som man inte vill ha kvar.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Skulle vara intressant att ta del av deras avtal, några i tråden påstår sig veta mycket om det, men någon källa anges aldrig.
Om det du skriver stämmer och övriga förmåner också är ok så är det ju direkt korkat av Tesla att inte skriva på kollektivavtalet…

Sååå, slutsatsen är att Tesla vill komma undan kostnader för de anställda som de tvingas till om de skriver på, och att komma undan kostnader betyder sannolikt att det missgynnar de anställda.
Det tror jag inte. Det skulle troligtvis inte kosta en spänn att skriva på ett kollektivavtal i Sverige. Tror mer det handlar om att Tesla vägrar släppa nån över bron för att det skulle kunna betyda mycket i andra låglöneländer om man visar att Tesla släpper in fackföreningar.
 
  • Gilla
helgestahill och 1 till
  • Laddar…
En nyhetsartikel om en facklig jurist i Sverige vars familj äger en Tesla Model Y, trots kritik mot företaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
S Styrman_jansson skrev:
Om man tänker lite så inser man rätt snart att Tesla är inte som konkurrenterna. I alla fall inte de traditionella. Tesla är ett techbolag som bygger bilar medans konkurrenterna är biltillverkare som bygger bilar. På det har de också en minst sagt excentrisk ledare som troligtvis snarare bryr sig om sin vision än pengarna.

Jag misstänker att allt detta innebär att Tesla fungerar en hel del olika mot de traditionella tillverkarna och att detta reflekteras ner i organisationen.

Vi har ju skrivit det förut men jag kan ta det igen. Jag, och troligtvis mfl i tråden, tror det är en och skär princip och envishet att inte skriva kollektivavtal. Spelar ingen roll om de ändå uppfyller villkoren. Ungefär som de flesta företag har sin Code Of Conduct som ibland kostar dem en del pengar så har Tesla sin princip som också kan få kosta dem en del pengar.
Det är vad Tesla ser sig själv som Och vill värderas som. Men om man helt plötsligt säljer bilar i volymer som de Toyotamodeller som säljer bäst så är man en biltillverkare, vare sig man vill det eller inte. De kommer att ha svårt att trolla bort det.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hur brukar lagar lagstadgas? Inte via facket. Kolla tex på wikipedia-sidan om semester. Facken och kollektivavtal nämns inte en enda gång. Var de delaktiga, kanske, var det avgörade? Absolut inte.
Oj!
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Du har skrivit det ett antal gånger nu och många med mig har svarat dig att det beror på att Tesla och i slutändan Elon Musk avskyr fack och av princip vill inte teckna några avtal. Som du med ditt överlägsna sätt att uttrycka dig brukar skriva; det förstår ju alla.
Han vill också sälja bilar med beta-programvaror som inte någonsin skulle få OK att vara på en väg i vanliga fall.
 
F fsn skrev:
Det tror jag inte. Det skulle troligtvis inte kosta en spänn att skriva på ett kollektivavtal i Sverige. Tror mer det handlar om att Tesla vägrar släppa nån över bron för att det skulle kunna betyda mycket i andra låglöneländer om man visar att Tesla släpper in fackföreningar.
Klart det kostar, säkert några tusen per anställd i medlemsavgift till arbetsgivarsidan i svenskt näringsliv.
 
F fsn skrev:
Det är vad Tesla ser sig själv som Och vill värderas som. Men om man helt plötsligt säljer bilar i volymer som de Toyotamodeller som säljer bäst så är man en biltillverkare, vare sig man vill det eller inte. De kommer att ha svårt att trolla bort det.
Japp helt rätt! Rättning i ledet. Här ska f*an ingen sticka ut. Alla över en kam och j*vlar i mig om någon har så mycket som en annorlunda strumpa på sig. Hur skulle det se ut! Som en datortillverkare som börjar producera telefoner kanske?

PS! Det kan finnas spår av lätt ironi i inlägget.
 
  • Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Spelar det nån roll då det faktiskt är en lagstiftad grej? Personligen tror jag att han har mer issues med pappaledighet och lika fördelning mellan föräldrarna om jag får gissa.
Han har ju själv tydligen med lilla x på i princip varenda möte eller affärsresa, frågan är om hans anställda får göra samma sak?
 
JanneJanne123
E eleson skrev:
Han vill också sälja bilar med beta-programvaror som inte någonsin skulle få OK att vara på en väg i vanliga fall.
Vill bara vara tydlig med att mitt engagemang i den här tråden är baserat på mina åsikter kring fack, kollektivavtal och påtvingande av dessa. Elon Musk som person och huruvida hans bilar är bra eller dåliga är oväsentligt för mig.

Jag kan dock konstatera att jag ser många Teslor på de vanliga vägar jag brukar åka på och gissar att de inte framförs av personer som ägnar sig åt olovlig körning i någon form. Så vad än Tesla gör verkar de hålla sig inom lagens ramar.
 
  • Gilla
Zevv och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.