581 505 läst · 12 507 svar
582k läst
12,5k svar
Tesla och kollektivavtal
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Som någon redan nämnt till förmån för kollektivavtal, de är hundratals punkter som regleras. Det är inte då svårt att tänka sig att man kan i nuläget vara bättre på visa, och sämre på andra.
Om det då är bättre med villkoren i kollektivavtalet eller de man har sen tidigare blir en individuell avvägning, men det är klart att arbetsgivaren inte är sugen på att bara ändra de positiva delarna, utan man kommer säkert vilja dra kompensera de ökade kostnaderna där genom att även införa försämringar på andra aspekter där kollektivavtalet ligger på en sämre nivå.
Sen finns det såklart också möjligheten av Teslas avtal är bättre på alla punkter, men att Musk av principskäl inte vill ha representanter för facket i styrelsen.
https://www.unionen.se/fortroendevald/arbetstagarledamot-i-bolagsstyrelse
Om det då är bättre med villkoren i kollektivavtalet eller de man har sen tidigare blir en individuell avvägning, men det är klart att arbetsgivaren inte är sugen på att bara ändra de positiva delarna, utan man kommer säkert vilja dra kompensera de ökade kostnaderna där genom att även införa försämringar på andra aspekter där kollektivavtalet ligger på en sämre nivå.
Sen finns det såklart också möjligheten av Teslas avtal är bättre på alla punkter, men att Musk av principskäl inte vill ha representanter för facket i styrelsen.
https://www.unionen.se/fortroendevald/arbetstagarledamot-i-bolagsstyrelse
Kan ju bero på att det generellt blir bättre med kollektivavtal. Hur det är specifikt med Tesla vet ingen här oavsett vad man påstår.S Styrman_jansson skrev:
MEN sannolikt strider Tesla för att de blir begränsade i att hantera sina anställda mindre bra om de skriver kollektivavtal. Om de redan uppfyller kraven för kollektivavtalen så är det ren idioti att inte skriva på avtalet. Konkurrenterna klarar ju det, så det är något fishy med det hela, eller hur? 😊
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Varför strider IF-Metall? För att säkerställa ytterligare medlemsavgifter?Nissens skrev:Kan ju bero på att det generellt blir bättre med kollektivavtal. Hur det är specifikt med Tesla vet ingen här oavsett vad man påstår.
MEN sannolikt strider Tesla för att de blir begränsade i att hantera sina anställda mindre bra om de skriver kollektivavtal. Om de redan uppfyller kraven för kollektivavtalen så är det ren idioti att inte skriva på avtalet. Konkurrenterna klarar ju det, så det är något fishy med det hela, eller hur? 😊
Jag tänker att det är lättare att ge prestationsbaserade löner utan kollektivavtal, då man annars måste förhandla med facket om man vill ge ingen eller endast en låg höjning på lågpresterande individer?
Facket verkar ju inte få till särskilt bra avtal heller, då inflationen varit högre?
Så skulle det inte kunna vara billigare för Tesla att vara anslutna, men mer krångel med lågpresterande och svårt att locka de som verkligen är bra?
För de stackarna som hjälpt mig på Volvo har ju knappast levererat nå bra, fick ju verkstadschefen att tillslut erkänna att det var svårt att hitta bra personal, samt beklaga sig över att de inte skött sitt jobb.
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Om man tänker lite så inser man rätt snart att Tesla är inte som konkurrenterna. I alla fall inte de traditionella. Tesla är ett techbolag som bygger bilar medans konkurrenterna är biltillverkare som bygger bilar. På det har de också en minst sagt excentrisk ledare som troligtvis snarare bryr sig om sin vision än pengarna.Nissens skrev:Kan ju bero på att det generellt blir bättre med kollektivavtal. Hur det är specifikt med Tesla vet ingen här oavsett vad man påstår.
Jag misstänker att allt detta innebär att Tesla fungerar en hel del olika mot de traditionella tillverkarna och att detta reflekteras ner i organisationen.
Vi har ju skrivit det förut men jag kan ta det igen. Jag, och troligtvis mfl i tråden, tror det är en och skär princip och envishet att inte skriva kollektivavtal. Spelar ingen roll om de ändå uppfyller villkoren. Ungefär som de flesta företag har sin Code Of Conduct som ibland kostar dem en del pengar så har Tesla sin princip som också kan få kosta dem en del pengar.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 909 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 909 inlägg
Lite fånig vinkel, men skojigt att IF Metalls förbundsjurist kör Tesla
https://carup.se/if-metalls-jurist-har-tesla-i-familjen-klart-jag-kort-den/
https://carup.se/if-metalls-jurist-har-tesla-i-familjen-klart-jag-kort-den/
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 909 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 909 inlägg
Du har skrivit det ett antal gånger nu och många med mig har svarat dig att det beror på att Tesla och i slutändan Elon Musk avskyr fack och av princip vill inte teckna några avtal. Som du med ditt överlägsna sätt att uttrycka dig brukar skriva; det förstår ju alla.Nissens skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 997 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 997 inlägg
Är inte så engagerad i denna fråga men lite läskigt att avtalssekreteraren på IF Metall hotar med att beväpna sina strejkvakter med påkar om Tesla inte gör som facket vill avseende att ta in annan arbetskraft istället för den strejkande. Han upprepar hotet flera gånger i denna debatt i Studio Ett:
https://sverigesradio.se/artikel/debatt-ska-reglerna-for-sympatiatgarder-andras
Mysiga människor i det där facket.
https://sverigesradio.se/artikel/debatt-ska-reglerna-for-sympatiatgarder-andras
Mysiga människor i det där facket.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Om du fortfarande funderar på Teslas och andra icke anslutna bolags anledningar till att de inte vill ha k-avtal kommer nog poletten aldrig trilla ner för dig. Många faktaresistenta vänteranhängare kommer få gratis lektioner av Musk och c/o framöver.Nissens skrev:Kan ju bero på att det generellt blir bättre med kollektivavtal. Hur det är specifikt med Tesla vet ingen här oavsett vad man påstår.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Det hade ju kunnat vara kristallglasen till fruns födelsedag! 😂yoloboi skrev:
När frun berättade på telefon tänkte jag ”va fan!” men då såg jag en drive-by framför mig när de bara slängde in paketet på tomten 🤭😂
Det hade inte förvånat mig! PostMord skojar man inte med.richardtenggren skrev:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/aAe17/postnord-chauffor-slog-ner-bilist-pa-e6-surrealistiskt
Ursäkta länk till Aftonbladet, det var första träffen.