565 036 lĂ€st · 12 045 svar
565k lÀst
12,0k svar
Tesla och kollektivavtal
Allvetare
· Ăstergötland
· 4 264 inlĂ€gg
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlĂ€gg
Min anstĂ€llda har sĂ„ lĂ„ngt över brytpunkten för statlig inkomstskatt sĂ„ skulle vara idioti att inte lönevĂ€xla rejĂ€lt.Zevv skrev:Det Ă€r generöst och bra! DĂ„ har vi 2 exempel pĂ„ arbetsgivare med bĂ€ttre villkor Ă€n arbetsgivare med kollektivavtal. Ăven om inte tjp Ă€r allt bland förmĂ„ner som bjuds. Vi toppar sjĂ€lvklart Ă€ven friskvĂ„rdsbidrag till max 5000 per Ă„r. Skulle tippa pĂ„ att det finns fler företag med goda villkor utan kollektivavtal.
I grunden Àr de anstÀllda det viktigaste företaget har för att fortsÀtta sin expansion. Dvs inte i grunden elaka och sjÀlvgoda som vissa verkar tro.
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlĂ€gg
Jag betalar ocksĂ„ kiropraktor under förbyggande sjukvĂ„rd.Zevv skrev:Det Ă€r generöst och bra! DĂ„ har vi 2 exempel pĂ„ arbetsgivare med bĂ€ttre villkor Ă€n arbetsgivare med kollektivavtal. Ăven om inte tjp Ă€r allt bland förmĂ„ner som bjuds. Vi toppar sjĂ€lvklart Ă€ven friskvĂ„rdsbidrag till max 5000 per Ă„r. Skulle tippa pĂ„ att det finns fler företag med goda villkor utan kollektivavtal.
I grunden Àr de anstÀllda det viktigaste företaget har för att fortsÀtta sin expansion. Dvs inte i grunden elaka och sjÀlvgoda som vissa verkar tro.
BirgitS
Medlem
· Stockholms lĂ€n
· 41 648 inlĂ€gg
BirgitS
Medlem
- Stockholms lÀn
- 41 648 inlÀgg
NejAndersMalmgren skrev:
LĂ€ste du ens vad jag skrev?
Det blir ju billigare nÀr de inte behöver förhandla om vad avtalet ska innehÄlla med alla anstÀllda separat.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlĂ€gg
Varför skulle ett kollektivavtal hindra att man fortsĂ€tter med bĂ€ttre lön och förmĂ„ner?Zevv skrev:Det Ă€r generöst och bra! DĂ„ har vi 2 exempel pĂ„ arbetsgivare med bĂ€ttre villkor Ă€n arbetsgivare med kollektivavtal. Ăven om inte tjp Ă€r allt bland förmĂ„ner som bjuds. Vi toppar sjĂ€lvklart Ă€ven friskvĂ„rdsbidrag till max 5000 per Ă„r. Skulle tippa pĂ„ att det finns fler företag med goda villkor utan kollektivavtal.
SÄ dÄ Àr det alltsÄ inget problem att Tesla saknar kollektivavtal?N Niq skrev:
Min poÀng Àr att det inte ska förutsÀttas att Teslas nuvarande anstÀllningsavtal behöver vara en försÀmring. DÄ faller hela resonemanget att det ska tvÄngsanslutas för att förbÀttra villkoren för de anstÀllda.
Hela strejken kanske mer Àr av ideologiska orsaker?
Jag har inget problem med det. Jag ifrÄgasÀtter dom som hÀvdar att facket och kollektivavtal automatiskt Àr sÀmre och varför det skulle vara omöjligt för företag att erbjuda bÀttre löner och förmÄner fast dom har kollektivavtal.Zevv skrev:SÄ dÄ Àr det alltsÄ inget problem att Tesla saknar kollektivavtal?
Min poÀng Àr att det inte ska förutsÀttas att Teslas nuvarande anstÀllningsavtal behöver vara en försÀmring. DÄ faller hela resonemanget att det ska tvÄngsanslutas för att förbÀttra villkoren för de anstÀllda.
Hela strejken kanske mer Àr av ideologiska orsaker?
Jag förstÄr inte riktigt varför man inte vill teckna ett avtal men det Àr upp till företagen.
Min bestÀmda uppfattning Àr att ett kollektivavtal gör det betydligt svÄrare att förhandla om t.ex lön. Alla mina löneförhandlingar hos arbetsgivare med kollektivavtal har frÀmst handlat om att hur de centralt beslutade procenten ska distribueras ut över arbetarna.N Niq skrev:
Fackets kassa förhandlare har trots allt redan förhandlat klart om en betydligt lÀgre löneökning Àn vad de sjÀlva fÄr och det Àr bara för fotfolket att finna sig i vad pamparna godkÀnt.
Hos de icke kollektivavtalsanslutninga företagen dÀremot har det aldrig funnits nÄgot tak pÄ hur mÄnga % jag kunnat fÄ.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlĂ€gg
Allvetare
· Ăstergötland
· 4 264 inlĂ€gg
Ja, trots att jag fick in betydligt mer inbetalt i pension till Collectum har jag betydligt mer kapital frÄn mitt nuvarande arbete dÄ jag kunnat placera pengarna fritt i fonder hos Avanza.AndersMalmgren skrev:Det Àr inte bara vad du fÄr i procent det Àr ocksÄ vilka fonder och förvaltning som erbjuds. ITP Àr nÄgra procent och sedan 30 procent över ett visst prisbasbelopp.
Mina anstÀllda fÄr lite olika. Jag avsÀtter 35 procent till mig sjÀlv just nu dÄ det Àr dÄliga tider och bra pris pÄ fonderna. Kommer dra ner det till lÀgre siffror senare. Min anstÀllda fÄr 20 procent av lönen. Men han fÄr lönevÀxla hur han vill egentligen sÄ lÀnge han hÄller sig under 35 peocent.
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlĂ€gg
Japp, fora/collectum Ă€r sĂ€mst som sagt đ€ŁR Riverground skrev:
Det Àr ocksÄ intressekonflikt hÀr. Fackförbunden fÄr ju pengar för att ansluta nyttiga idioter till dessa kassa förvaltningar