BirgitS BirgitS skrev:
Varför inte?
Det finns ju sånt på stora företag som har haft kollektivavtal i många årtionden.
Dels så sätter sig facken på tvären eftersom det blir orättvist enligt dem. För det andra så ökar ju administrativa konstanden för bolagen efter de blivit anslutna då är optioner sådant som får stryka på foten.

D djac skrev:
Att facket skulle peka på redan givna förmåner och säga att de måste dras in?
Nej men att Tesla säger att "fine ni får föremåner stipulerade i kollektivavtalet" resten ryker.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Nej men att Tesla säger att "fine ni får föremåner stipulerade i kollektivavtalet" resten ryker.
Då drar de alltså in redan givna förmåner, det låter som en skröna, ska de sänka löner och dra in semestrar också..?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
JanneJanne123
Till att börja med måste man byta till fackets fondförvaltningsbolag för tjänstepensionen, varför skulle det per definition vara bättre?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Gå in till chefen, säg upp dig. klart
Tror inte han ger dig ett nytt jobb

Situationen du beskriver är väl i så fall ett val av Tesla, inte något som kollektivavtalet tvingar dem att göra.

N Niq skrev:
Tror inte han ger dig ett nytt jobb
Men snutte då behöver du hållas i handen? Det finns en värld där ut med en uppsjö av arbetsgivare att välja ifrån

• Älska
Zevv
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Till att börja med måste man byta till fackets fondförvaltningsbolag för tjänstepensionen, varför skulle det per definition vara bättre?
Det är sjukt mycket sämre. Vi pratade precis om det här om dagen här på försäkringsbolaget jag sitter på.

Fora är ju mög

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Men snutte då behöver du hållas i handen? Det finns en värld där ut med en uppsjö av arbetsgivare att välja ifrån
Beror på vilken bransch man jobbar i och vart man bor

S Styrman_jansson skrev:
Det skulle ju visa att dom inte är en vidare bra arbetsgivare om dom skulle hämnas på sina anställda som inte ens försöker få ett avtal.

Det är sjukt mycket sämre. Vi pratade precis om det här om dagen här på försäkringsbolaget jag sitter på.

Fora är ju mög
Vad brukar tjp ligga på för kollektivanställda? Runt 4-5%? Jag sätter av 10% till mina anställda utan kollektivavtal, dessutom väljer de själv var de ska avsättas. Några har ex valt Avanza lösning. Det är en stör övertro i tråden att Teslas avtal med automatik måste vara sämre bara för de inte har kollektivavtal

• Gilla
vcx och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Då drar de alltså in redan givna förmåner, det låter som en skröna, ska de sänka löner och dra in semestrar också..?
Det var ett tankeexperiment att de bildar ett nytt bolag, som bara har verkstadsanställda, och säljer sin produkt (till självkostnadspris) till det riktiga Tesla, där vinsterna bildas.

Och att detta bolag har kollektivavtal för att göra IF Metall glada, men kanske de anställda ledsna då de får lägsta nivån som kollektivavtalet föreskriver i lön och andra förmåner. Inte ett öre extra, inte en mm till.

Men det är nog mest ett tankeexperiment, för då kommer de nog aldrig lyckas få några (vettiga) anställda dit.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Zevv Zevv skrev:
Vad brukar tjp ligga på för kollektivanställda? Runt 4-5%? Jag sätter av 10% till mina anställda utan kollektivavtal, dessutom väljer de själv var de ska avsättas. Några har ex valt Avanza lösning. Det är en stör övertro i tråden att Teslas avtal med automatik måste vara sämre bara för de inte har kollektivavtal
Det är inte bara vad du får i procent det är också vilka fonder och förvaltning som erbjuds. ITP är några procent och sedan 30 procent över ett visst prisbasbelopp.

Mina anställda får lite olika. Jag avsätter 35 procent till mig själv just nu då det är dåliga tider och bra pris på fonderna. Kommer dra ner det till lägre siffror senare. Min anställda får 20 procent av lönen. Men han får löneväxla hur han vill egentligen så länge han håller sig under 35 peocent.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Men det är väl helt självklart att det gamla avtalet stryker med om det ska tecknas ett nytt! Aldrig som arbetsgivare att jag skulle gå med på något sådant i detta fall. Villkoret för mig för att skriva på ett kollektivavtal skulle vara att alla övriga tidigare överenskommelser stryks och de får exakt det som står i just kollektivavtalet. Uppenbarligen är det några som inte är nöjda med dagens avtal och vill ha ett annat. Då får de just ett annat.

De lär inte både kunna ha kakan och äta den.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är inte bara vad du får i procent det är också vilka fonder och förvaltning som erbjuds. ITP är några procent och sedan 30 procent över ett visst prisbasbelopp.

Mina anställda får lite olika. Jag avsätter 35 procent till mig själv just nu då det är dåliga tider och bra pris på fonderna. Kommer dra ner det till lägre siffror senare. Min anställda får 20 procent av lönen. Men han får löneväxla hur han vill egentligen så länge han håller sig under 35 peocent.
Det är generöst och bra! Då har vi 2 exempel på arbetsgivare med bättre villkor än arbetsgivare med kollektivavtal. Även om inte tjp är allt bland förmåner som bjuds. Vi toppar självklart även friskvårdsbidrag till max 5000 per år. Skulle tippa på att det finns fler företag med goda villkor utan kollektivavtal.

I grunden är de anställda det viktigaste företaget har för att fortsätta sin expansion. Dvs inte i grunden elaka och självgoda som vissa verkar tro.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.