582 289 läst · 12 533 svar
582k läst
12,5k svar
Tesla och kollektivavtal
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 818 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 818 inlägg
Nu handlar det kanske om vad som är effektivt i längden och vad som fungerar. Det finns anledningar till att Tesla bygger den vassaste drivlinan och mjukvaran. Och det finns lika uppenbara anledningar till varför dom har mer mekaniska problem än nån annan tillverkare.S Styrman_jansson skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 818 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 818 inlägg
Det är fortfarande frivilligt att vara med. Den kostnaden får ställas mot att ha den nödvändiga kompetensen anställd på bolaget.D Dilato skrev:
Men istället för att du skall killgissa så kan du ju läsa igenom Metalls jävla kollektivavtal och förklara vad det är som skulle kosta mer.
Jag tycker fortfarande att det är Teslas egen sak att avgöra om dom vill ha avtalet eller inte men jag är helt övertygad om att det inte skulle bli dyrare för dom. Det kan tom vara så att Tesla skulle kunna teckna kollektivavtal, vara strikta inom avtalet och inom några år få missnöjda mekaniker OCH sänkta kostnader. Men varenda lätt alkoholiserad ombudsman hade såklart varit nöjd.
Jodå, de hänger ihop. Bland annat uppsägningstiden regleras av kollektivavtalet. Dessutom så arbetar facket rättsligt för att skydda de som sägs upp efter exempelvis ett brott, detta leder till att lärare som misshandlar barn exempelvis inte kan sägas upp. Jag har inte sett ett enda exempel på ett sådant fall som drivits mot ett företag som inte har kollektivavtal.helgestahill skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Om man är intresserad av att förstå lite mer om Tesla och fack så finns det en wikipedia artikel här https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_and_unions. Min gissning är att anledningen att han inte vill teckna avtal inte i första hand har med pengar att göra utan att Musk hatar fackföreningar. Sen kan pengar säkert komma på andra plats då det verkar som att Tesla i vissa fall utanför Sverige faktiskt betalar lägre löner än andra biltillverkare
Hade facken strejkat för att tesla inte följt lagar och regler så skulle jag inte försvarat tesla alls.E eleson skrev:Det är subtilt , men jag tycker mig skönja att du inte gillar facket.
När tycker du att facket skulle ha försvunnit?
Innan 8 timmars arbetsdag?
Innan vi fick lediga lördagar?
Innan man strejkade för allmän rösträtt?
Innan 5 veckors semester ? Innan 4? Innan 3?
Nyttjar du själv de saker som facket förhandlat fram, eller stridit för med starkare medel?
Som sagt , från när tycker du att facken skulle ha avvecklats?
Men nu handlar det om att tesla följer lagar och regler och frivilligt inte skrivit på kollektivavtal.
Om det är frivilligt så är ett nej ett nej.
I detta fallet så kan man nästan tro att facket har fått lite påbackning från företag som har ett intresse i fossila bilar.
Måste vara första gången i världshistorien för tesla😅
Jag tror inte att någon viker sig och att Tesla inte kommer att säljas eller servas här under ett tag. Blir intressant att se. Har en kollega som planerade att serva sin bil precis när det här började.
Jag hade inte satsat min pengar emot personen som ställt om världskartan för elbilen.yoloboi skrev:
Gjort om hela grunden för betallösningar.
Byggt återanvändbara rymdraketer
Byggt system för att tillgodose hela världen med internet
Ge det nått år till så kommer det även finnas totaltsjälvkörande ebilar, mänsklig robot med denna mannen bakom..
Det kan han ju göra själv, Tesla kräver ju ingen service. Kolla bromsarna, bromsvätskan och byta filter, fylla på spolarvätska, kolla torkarbladen - Inga bekymmer att göra själv.nikasp skrev:
Det servas och repas fortfarande Teslor eftersom det finns och förmodligen alltid kommer finnas verkstäder utan fackligt anställda. Dessa jobb kan mupparna inte sätta stopp för.nikasp skrev:
Redigerat:
Glöm inte att han uppfann både eld och hjul. Jag är ytterst tacksam att teknik-Jesus finns.A Alexn72 skrev:Jag hade inte satsat min pengar emot personen som ställt om världskartan för elbilen.
Gjort om hela grunden för betallösningar.
Byggt återanvändbara rymdraketer
Byggt system för att tillgodose hela världen med internet
Ge det nått år till så kommer det även finnas totaltsjälvkörande ebilar, mänsklig robot med denna mannen bakom..
Jag tog emot ett paket från Postnord igår som var sprucket, chauffören (som inte kom från något skidåkande land) ursäktade det hela med att det händer hela tiden! Han hade en fantastisk telefon utan backlight som man skulle signera på utan att se vad det var man skrev under på. Det blev ett X som signatur från min del. Nu saknades inget men det är ett fint exempel på vilket skräp Postnord anställer nuförtiden. Undvik i görligaste mån!JanneJanne123 skrev:
Nä, men vem köper nya Tesla i dagsläget? Inte ens de som brukar ha det i företaget. Jag tror Musk är så tjurskallig och orolig för att även tyskar och amerikaner kommer att organisera sig så han hellre lägger ner än viker sig. Facken lär inte vika sig.Jonatan79 skrev: