561 246 läst · 12 030 svar
561k läst
12,0k svar
Tesla och kollektivavtal
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
Läst och noterat. Forsatt läsning finns här:S Styrman_jansson skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/tesla-och-kollektivavtal.503086/post-5511711
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 943 inlägg
IF Metall är ju inte "jättestora" heller. 3% av Svenskarna är tydligen med i IF Metall
https://cornucopia.se/2023/11/endas...50-storre-if-metall-farre-an-3-av-svenskarna/
https://cornucopia.se/2023/11/endas...50-storre-if-metall-farre-an-3-av-svenskarna/
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 793 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 793 inlägg
hehe, hela den här debatten påminner om när "Slick Vick" lurade Trollhättans kommun och tog över SAAB med fagra löften som aldrig kunde hållas, påhejad av hela SAAB-sekten som såg SAAB som en bil mänskligheten inte kunde vara utan. Samma sak nu, Musk hotar med att lämna Sverige och Tesla-sekten stormar in till Musk:s försvar.
Jag ser det mera som ett löfte, kan man inte anpassa sig till dom reglerna som gäller på arbetsmarknaden här så är det väl en välgärning om han tar sitt pick och pack och drar.
Problemet för Mr. Musk är ju att även facken i övriga Europa börjar vakna till liv och kräver avtal med Tesla ... nu börjar det bli jobbigt på allvar för Mr Musk 🤔
Jag ser det mera som ett löfte, kan man inte anpassa sig till dom reglerna som gäller på arbetsmarknaden här så är det väl en välgärning om han tar sitt pick och pack och drar.
Problemet för Mr. Musk är ju att även facken i övriga Europa börjar vakna till liv och kräver avtal med Tesla ... nu börjar det bli jobbigt på allvar för Mr Musk 🤔
Här är vi överens, Janne! En high-five för det. 🙌 EDIT: första halvan av ditt påstående, syftsr jag på.JanneJanne123 skrev:
Min mentala bild denna att det är massor av små David (vanligt folk) mot Goliat (Tesla). Men det har du nog redan listat ut.
Renoverare
· Stockholm
· 18 425 inlägg
När de ser att de inte kommer någonstans med Tesla så kan de somna om där nere i EuropaMats-S skrev:hehe, hela den här debatten påminner om när "Slick Vick" lurade Trollhättans kommun och tog över SAAB med fagra löften som aldrig kunde hållas, påhejad av hela SAAB-sekten som såg SAAB som en bil mänskligheten inte kunde vara utan. Samma sak nu, Musk hotar med att lämna Sverige och Tesla-sekten stormar in till Musk:s försvar.
För du vet naturligtvis att alla som inte är med i facket är mot kollektivavtal. Jag tror att du har rejält fel.
En stor anledning till att Tesla är så hårt emot är att de inser att fler fack skulle följa efter om Metall lyckas.
En stor anledning till att Tesla är så hårt emot är att de inser att fler fack skulle följa efter om Metall lyckas.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Men igen, vilka regler är det som inte uppfylls? Kollektivavtal är frivilligt för ett företag att teckna och varesig de anställa på företaget i fråga eller företaget vill ha ett.Mats-S skrev:hehe, hela den här debatten påminner om när "Slick Vick" lurade Trollhättans kommun och tog över SAAB med fagra löften som aldrig kunde hållas, påhejad av hela SAAB-sekten som såg SAAB som en bil mänskligheten inte kunde vara utan. Samma sak nu, Musk hotar med att lämna Sverige och Tesla-sekten stormar in till Musk:s försvar.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Varför går de inte med i facket och strejkar då? Metall höjde väl t.o.m. ersättningsbeloppet, men folk låter bli ändå.D Daniel 109 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 425 inlägg