A
Mats-S Mats-S skrev:
Hela tråden dräller av rykten, halvsanningar, lögner samt typ några % fakta.

Men iofs ganska underhållande att se hur vissa sektmedlemmar stångar sig blodiga för att framhäva hur illa Tesla blir behandlat nu 😆
Hade varit så kul att se tongångarna om det var Dacia eller valfritt kinesiskt märke.
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Och vilken fakta bidrar du med menar du? Ser mest svepande formuleringar och anekdoter i dina inlägg.
Har vi någon bakomliggande fakta öht, jag tror inte jag sett någon? (då menar jag inte från Bagdad Bob-"lönerna går mot mitten")

Tesla är ju i sammanhanget inte viktigt, de har bara råkat hamna mitt i en konflikt som gäller arbetsmarknadsmodell, vet faktiskt inte varför det blev just Tesla?

Kan ju vara märkets marknadsvärde som lockade, man vet att det uppmärksammas?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A
D djac skrev:
Har vi någon bakomliggande fakta öht, jag tror inte jag sett någon? (då menar jag inte från Bagdad Bob-"lönerna går mot mitten")

Tesla är ju i sammanhanget inte viktigt, de har bara råkat hamna mitt i en konflikt som gäller arbetsmarknadsmodell, vet faktiskt inte varför det blev just Tesla?

Kan ju vara märkets marknadsvärde som lockade, man vet att det uppmärksammas?
Håller med i allt men med ett tillägg: Tesla HATAR facken så det är inte konstigt att dom är mitt i denna konflikt.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
JanneJanne123
D djac skrev:
Har vi någon bakomliggande fakta öht, jag tror inte jag sett någon?
Nej det saknas mycket fakta i frågan både från Metall och Tesla, det tror jag inte gynnar någon.
 
JanneJanne123
Mats-S Mats-S skrev:
Typ lika lite fakta som alla andra här, men mycket tyckande 😉
Är väl det som är tanken med ett diskussionsforum antar jag 🤷‍♂️
 
yoloboi skrev:
Håller med i allt men med ett tillägg: Tesla HATAR facken så det är inte konstigt att dom är mitt i denna konflikt.
Nja, de flesta Techbolag ( som Elon har bakgrund i) har av tradition aldrig ramavtal. Det är en kultur inom den branschen. Sedan råkar Tesla brygga gränsen mellan Techbolag och bilindustri vilket skapat situationen.
 
Mats-S
S Styrman_jansson skrev:
Ett bra debattinlägg på temat;
[länk]
"Givet de utmaningarna som Tesla tagit sig an hittills finns det inte mycket som tyder på att de fogar sig inför fackens krav i närtid."

Tror inte dom ser den som så trivial längre när "närtid" går över i veckor som blir månader. När dom nu inte kan leverera en enda bil till kund eftersom dom inte får några regskyltar till dom så blir dom triviala sakerna mer än så. Samtidigt uppmanar Konsumentverket ägarna av bilarna att kräva ersättning av Tesla när dom drabbas av uteblivna reparationer och service.
 
A
S Styrman_jansson skrev:
Nja, de flesta Techbolag ( som Elon har bakgrund i) har av tradition aldrig ramavtal. Det är en kultur inom den branschen. Sedan råkar Tesla brygga gränsen mellan Techbolag och bilindustri vilket skapat situationen.
Jag tycker det är här problemet finns. Det har vi sett förut tidigare. Amerikanska företag vill bedriva verksamhet i Europa på amerikanskt vis. Brukar gå dåligt.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
"Givet de utmaningarna som Tesla tagit sig an hittills finns det inte mycket som tyder på att de fogar sig inför fackens krav i närtid."

Tror inte dom ser den som så trivial längre när "närtid" går över i veckor som blir månader. När dom nu inte kan leverera en enda bil till kund eftersom dom inte får några regskyltar till dom så blir dom triviala sakerna mer än så. Samtidigt uppmanar Konsumentverket ägarna av bilarna att kräva ersättning av Tesla när dom drabbas av uteblivna reparationer och service.
Jag tror inte det monetär svider så hårt för bolaget i stort. D.v.s. det får kosta.
 
yoloboi skrev:
Jag tycker det är här problemet finns. Det har vi sett förut tidigare. Amerikanska företag vill bedriva verksamhet i Europa på amerikanskt vis. Brukar gå dåligt.
Anser du att det går dåligt för Apple, Microsoft och Google?
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Att de inte primärt finasieras av och ska tjäna oss skatternetalare.
Är det inte väldigt ovanligt att hårt sträva efter att bli en mycket hög chef, med de nackdelar som det medför, utan att just vilja ha makt att påverka?
Även i myndigheter och statliga bolag så gäller det så förbjuder du sådana människor inom de offentliga verksamheterna så har du inga som vill vara de högsta cheferna där.
 
Mats-S Mats-S skrev:
"Givet de utmaningarna som Tesla tagit sig an hittills finns det inte mycket som tyder på att de fogar sig inför fackens krav i närtid."

Tror inte dom ser den som så trivial längre när "närtid" går över i veckor som blir månader. När dom nu inte kan leverera en enda bil till kund eftersom dom inte får några regskyltar till dom så blir dom triviala sakerna mer än så. Samtidigt uppmanar Konsumentverket ägarna av bilarna att kräva ersättning av Tesla när dom drabbas av uteblivna reparationer och service.
Det blev aldrig ett problem med skyltarna, det finns minst ett eller två sätt att lösa det. Fortfarande business as usual alltså
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Jag menar det ska skriver. Att ledarskapet i en institution, myndighet eller företag påverkar hur det drivs.
Naturligtvis men det är väl inte samma sak som att det påverkar hur de anställda röstar?
 
A
S Styrman_jansson skrev:
Anser du att det går dåligt för Apple, Microsoft och Google?
Kan du förklara hur du kom fram till att jag nog anser det?

Första googlingen ger att Apple inte har ett tvärt nej till kollektivavtal. Andra googlingen att Microsoft har kollektivavtal..

Det vill säga dom visar flexibilitet i sitt agerande beroende på marknaden dom verkar i.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Siffran måste ju avse 9 av 10 personer som är aktuella för strejk. Dom räknar ju rimligen inte in PR-avdelningen i dessa 9, då blir siffran helt meningslös.
Det borde vara så men så är det inte. Vilket alltså leder till att siffran är meningslös som väsentlig fakta men bra i propagandan. I Tesla-verkstaden i Umeå verkade en majoritet av mekanikerna vara med i facket enligt intervjuer, de ansåg det vara självklart, en del av arbetskultur där (se inlägg tidigare i tråden).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.