561 381 läst · 12 030 svar
561k läst
12,0k svar
Tesla och kollektivavtal
Hade varit så kul att se tongångarna om det var Dacia eller valfritt kinesiskt märke.Mats-S skrev:
Har vi någon bakomliggande fakta öht, jag tror inte jag sett någon? (då menar jag inte från Bagdad Bob-"lönerna går mot mitten")JanneJanne123 skrev:
Tesla är ju i sammanhanget inte viktigt, de har bara råkat hamna mitt i en konflikt som gäller arbetsmarknadsmodell, vet faktiskt inte varför det blev just Tesla?
Kan ju vara märkets marknadsvärde som lockade, man vet att det uppmärksammas?
Håller med i allt men med ett tillägg: Tesla HATAR facken så det är inte konstigt att dom är mitt i denna konflikt.D djac skrev:Har vi någon bakomliggande fakta öht, jag tror inte jag sett någon? (då menar jag inte från Bagdad Bob-"lönerna går mot mitten")
Tesla är ju i sammanhanget inte viktigt, de har bara råkat hamna mitt i en konflikt som gäller arbetsmarknadsmodell, vet faktiskt inte varför det blev just Tesla?
Kan ju vara märkets marknadsvärde som lockade, man vet att det uppmärksammas?
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
Nja, de flesta Techbolag ( som Elon har bakgrund i) har av tradition aldrig ramavtal. Det är en kultur inom den branschen. Sedan råkar Tesla brygga gränsen mellan Techbolag och bilindustri vilket skapat situationen.yoloboi skrev:
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 793 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 793 inlägg
"Givet de utmaningarna som Tesla tagit sig an hittills finns det inte mycket som tyder på att de fogar sig inför fackens krav i närtid."S Styrman_jansson skrev:
Tror inte dom ser den som så trivial längre när "närtid" går över i veckor som blir månader. När dom nu inte kan leverera en enda bil till kund eftersom dom inte får några regskyltar till dom så blir dom triviala sakerna mer än så. Samtidigt uppmanar Konsumentverket ägarna av bilarna att kräva ersättning av Tesla när dom drabbas av uteblivna reparationer och service.
Jag tycker det är här problemet finns. Det har vi sett förut tidigare. Amerikanska företag vill bedriva verksamhet i Europa på amerikanskt vis. Brukar gå dåligt.S Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
Jag tror inte det monetär svider så hårt för bolaget i stort. D.v.s. det får kosta.Mats-S skrev:"Givet de utmaningarna som Tesla tagit sig an hittills finns det inte mycket som tyder på att de fogar sig inför fackens krav i närtid."
Tror inte dom ser den som så trivial längre när "närtid" går över i veckor som blir månader. När dom nu inte kan leverera en enda bil till kund eftersom dom inte får några regskyltar till dom så blir dom triviala sakerna mer än så. Samtidigt uppmanar Konsumentverket ägarna av bilarna att kräva ersättning av Tesla när dom drabbas av uteblivna reparationer och service.
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 438 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 438 inlägg
Är det inte väldigt ovanligt att hårt sträva efter att bli en mycket hög chef, med de nackdelar som det medför, utan att just vilja ha makt att påverka?S Styrman_jansson skrev:
Även i myndigheter och statliga bolag så gäller det så förbjuder du sådana människor inom de offentliga verksamheterna så har du inga som vill vara de högsta cheferna där.
Det blev aldrig ett problem med skyltarna, det finns minst ett eller två sätt att lösa det. Fortfarande business as usual alltsåMats-S skrev:"Givet de utmaningarna som Tesla tagit sig an hittills finns det inte mycket som tyder på att de fogar sig inför fackens krav i närtid."
Tror inte dom ser den som så trivial längre när "närtid" går över i veckor som blir månader. När dom nu inte kan leverera en enda bil till kund eftersom dom inte får några regskyltar till dom så blir dom triviala sakerna mer än så. Samtidigt uppmanar Konsumentverket ägarna av bilarna att kräva ersättning av Tesla när dom drabbas av uteblivna reparationer och service.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 438 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 438 inlägg
Kan du förklara hur du kom fram till att jag nog anser det?S Styrman_jansson skrev:
Första googlingen ger att Apple inte har ett tvärt nej till kollektivavtal. Andra googlingen att Microsoft har kollektivavtal..
Det vill säga dom visar flexibilitet i sitt agerande beroende på marknaden dom verkar i.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 438 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 438 inlägg
Det borde vara så men så är det inte. Vilket alltså leder till att siffran är meningslös som väsentlig fakta men bra i propagandan. I Tesla-verkstaden i Umeå verkade en majoritet av mekanikerna vara med i facket enligt intervjuer, de ansåg det vara självklart, en del av arbetskultur där (se inlägg tidigare i tråden).Farstatjej90 skrev: