561 503 läst · 12 030 svar
562k läst
12,0k svar
Tesla och kollektivavtal
Allvetare
· Västra götaland
· 9 307 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
Jag tycker klippet som @AndersMalmgren länkade till visade ganska tydligt att det finns utrymme för att misstänka att det förekommer utnämning på annat än rent objektiva grunder.BirgitS skrev:Nu finns det väl inget som säger att 90 % av ledningen i alla statliga myndigheter/bolag har samma politiska läggning. Så vitt jag minns så hänvisade någon till en sida som tog upp just de fall där det var känt vilken politisk inställning som generaldirektörer och motsv. har. Det är inte känt vad alla röstar på.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 449 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 449 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 449 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 449 inlägg
Det har jag inte sagt emot. Men det innebär fortfarande inte att det är just 90 %.S Styrman_jansson skrev:
Men som jag skrev tidigare så kan vi konstatera att nuvarande regering har flyttat två generaldirektörer till två andra mer betydelsefulla myndigheter och att det väl vore rätt osannolikt om regeringen ansåg att de var olämpliga pga. hur de röstar.
Är det nu jag ska beskriva strejkrätten?S Styrman_jansson skrev:Ja och det är naturligtvis bra om man kan resonera sig fram till ett avtal som båda parter anser är OK. Det är en del av avtalsfriheten. Men avtalsfriheten innebär också att ;
Det är också det som påstås även gälla för kollektivavtal. D.v.s att det är frivilligt. Ska något vara frivilligt måste det också gå att avstå. Om man sedan avstår av faktiska ofördelaktiga villkor eller bara av princip är helt egalt.
- Rätt att avstå från att ingå avtal
- Rätt att välja avtalspart
- Rätt att bestämma avtalets innehåll
Det vet vi absolut ingenting om. Man kan ju fråga sig varför de inte reden har ett om det nu alltid skulle vara pest och kolera utan. T.ex. Apple har ju funnits i Sverige i decennier och är en av Sveriges mest eftertraktade
Du har hamnat på efterkälken, det har redan skrivits om detta i tråden samt kom det lite efter ditt inlägg, här trollas inget, se inlägg nr 3453 och torka dina kommunisttårar:Mats-S skrev:Nope, skyltarna får endast distribueras via posten som transportstyrelsen har avtal med. Skyltarna får INTE hämtas ut via ombud från Tesla, så jo det är problem där, tror du att dom stämmer posten bara för skojs skull utan anledning? Eller ljuger alla tidningar och nyhetsbyråer som idag berättat om skyltproblemen och stämningarna?
[länk]
Eller du kanske kan redogöra i detalj hur man kommit förbi postens sympatistrejk eftersom du är så tvärsäker på att man går en annan väg? Hänvisa gärna till trovärdiga källor, inte något FB-trams eller liknande.
Många troll på den här tråden som sitter inne med tvärsäkra fakta som dom "hört" ...
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
Jag ser inga problem med strejkrätten i sig. Däremot ser jag problemet med att det inte finns någon proportionalitet mellan stridsåtgärderna och de faktiska villkoren. Något som finns i andra Europeiska länder.yoloboi skrev:
Det och sedan det motsägelsefulla i att något som ska vara "frivilligt" kan innebära konkurs om man inte skriver under. Inte helt olikt viss beskyddarverksamhet.
Har Hydra Extrusion kollektivavtal? Helt galet att de bolag som drabbas hårdast är de som redan är anslutna till kollektivavtal.O och en till skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 307 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg