BirgitS BirgitS skrev:
Det har jag inte sagt emot. Men det innebär fortfarande inte att det är just 90 %.
Nej det får den som först skrev de stå för.

A
S Styrman_jansson skrev:
Jag ser inga problem med strejkrätten i sig. Däremot ser jag problemet med att det inte finns någon proportionalitet mellan stridsåtgärderna och de faktiska villkoren. Något som finns i andra Europeiska länder.

Det och sedan det motsägelsefulla i att något som ska vara "frivilligt" kan innebära konkurs om man inte skriver under. Inte helt olikt viss beskyddarverksamhet.
Fast i andra europeiska länder är lagstiftningen en annan.

Och dessutom är rätten till sympatiåtgärder fantastisk, så att såna som Elon kan få sig en riktig käftsmäll.

A
S Styrman_jansson skrev:
Och helt rimligt. Sedan om detta är något tillfälligt medans rättstvisten pågår eller inte får vi se.
Jag är besviken att myndigheterna inte segade på vanligt manér.

• Haha
  • Gilla
Lived och 1 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Haha snabba puckar. Kul att se att stämningen funkade 👏👏
Än finns hopp om det här landet
Ska man vara krass så var det nog aldrig en "stämning". Tesla begärde att få hämta ut dem personligen, Transportstyrelsen sade nej, vilket är ett beslut. Myndighetsbeslut går att begära omprövning av, vilket Tesla antagligen gjorde med vändande post. Rätten ändrade Transportstyrelsens beslut.. Och det ganska snabbt.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
Ah, one for the good guys

• Gilla
  • Ledsen
  • Arg
kashieda och 4 till
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Men du ser skillnaden i respons från företagen? Microsoft hade en dialog med facket och man tecknade snart ett avtal. Apple och Google agerar rimligen lika när diskussionen tas upp där.

Amazon löste det med underbolag. På 90-talet körde ToysRUs en Musk och det gick inget vidare för dom.
Jag tycker Musk verkar vara en rätt otrevlig person, jag har heller ingen Tesla. Så jag tillhör inte Teslasekten... Men jag tycker utpressningsmetoderna Metall använder inte är rimliga. De som jobbar på tesla får gärna, om de vill så strejka. Men sympatiåtgärder som bara drabbar privatpersoener som att hindra sätta på vinterdäck, samt att försöka blockera myndighetskorrespondens går för långt.

Sen har Tesla utmanat branchen, precis som Apple utmanade branchen. Google och Microsoft har inte direkt utmanat utan snarare dominerat. Men alla har gjort otroligt mycket för teknikutvecklingen, så jag har förståelse för att det inte går att driva bolagen som man driver en konsumbutik.

• Gilla
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ah, one for the good guys
Correction: Bad guys.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag är inte OK med SD:are över huvud taget men när det gäller höga chefer etc. (oavsett om det är privat eller offentligt) föredrar jag att döma dem efter vad de gör i företaget etc. och inte efter hur de gör i valbåset.
Detta är ett intressant inlägg. Men inte för att jag i princip håller med dig. Utan för att du, helt rimligt, väljer att döma någon efter deras handlingar i ena stunden men i nästa inte kan döma ett avtal efter de faktiska villkoren utan om de är tecknade med en tredje part och har kollektivavtal som rubrik.
Ser du själv inte motsägelsen?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Kollektivavtal är inte lagstiftat. Det är(ska) vara frivilligt.
yoloboi skrev:
Och dessutom är rätten till sympatiåtgärder fantastisk, så att såna som Elon kan få sig en riktig käftsmäll.
Exakt varför är detta så viktigt för dig? Vilka villkor är det du saknar hos de anställda hos Tesla?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
yoloboi skrev:

Det sjuka är att du tror att Elon ens bryr sig. Är tämligen säker på att han skulle vaska Tesla Sverige utan att ens blinka eller för den delen fälla en endaste tår.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
A
S Styrman_jansson skrev:
Kollektivavtal är inte lagstiftat. Det är(ska) vara frivilligt.

Exakt varför är detta så viktigt för dig? Vilka villkor är det du saknar hos de anställda hos Tesla?
Men hallå eller, ska vi verkligen behövs ta den svenska modellen ett varv till?

Det är viktigt att när utländska aktörer etablerar sig på den svenska arbetsmarknaden så följer man den kutym som finns här.

Jag vill INTE att detta ska bli en valfråga.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A
A atomlab skrev:
Det sjuka är att du tror att Elon ens bryr sig. Är tämligen säker på att han skulle vaska Tesla Sverige utan att ens blinka eller för den delen fälla en endaste tår.
Jag ser dom lämna utan att ens blinka.

Och det verkar som att företagsledningen bryr sig om detta då Tesla i Sverige är bakbundna av dem att förhandla kollektivavtal öht.

Vidare har Muskoviten twittrat om ämnet.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Lived
  • Laddar…
RoTe
yoloboi skrev:
Men hallå eller, ska vi verkligen behövs ta den svenska modellen ett varv till?

Det är viktigt att när utländska aktörer etablerar sig på den svenska arbetsmarknaden så följer man den kutym som finns här.

Jag vill INTE att detta ska bli en valfråga.
Gäller detsamma när svenska företag etablerar sig i länder där mutor och liknande är kutym?

• Gilla
richardtenggren och 2 till
  • Laddar…
A
RoTe RoTe skrev:
Gäller detsamma när svenska företag etablerar sig i länder där mutor och liknande är kutym?
Svår fråga. Passar på den. Är inte jätteglad i att Ericssonpengar hamnat i fickorna på IS tex.

Hur resonerar du?

• Gilla
Lived
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Förutom att man blir utsatt för mafiafasoner om man vill stå utanför och ge sina duktiga medarbetare bättre avtal.
Kan du inte redovisa dessa avtal med en jämförelse med kollektivavtalet. Du verkar så insatt i detta och det vore intressant att se! 😊

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.