561 642 läst · 12 030 svar
562k läst
12,0k svar
Tesla och kollektivavtal
Straffa ja, belöna nej.AndersMalmgren skrev:
Dom jagar ut sig själva. Ingen brist på högteknologiska företag här. Mer brist på arbetskraft med rätt kompetens. Men det är väl fackens fel det med, gissar jag?JanneJanne123 skrev:
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 793 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 793 inlägg
Ang allt jubel om att tinget ger Tesla rätt att hämta skyltarna med ombud hos tillverkaren ... den domen kommer garanterat att överklagas, Tinget är den lägsta instansen, även kallad "hobbydomstol". När det kommer till nästa instans så är det proffs som ska döma.
Intressant att se hur det går
Intressant att se hur det går
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
Du har en besynnerlig tolkning av att strutsa. Tycker Tesla har varit mycket tydliga vad de står. Raka motsatsen till att strutsa.yoloboi skrev:
Hur ev. Apple kommer att agera väljer jag att inte spekulera i. Slutsatsen kvarstår. Det går alldeles utmärkt att vara en av de mest attraktiva arbetsgivarna utan kollektivavtal och utan att den Svenska modellen faller.yoloboi skrev:
Jag tror ärligt talat Elon inte bryr sig om TM Motors AB skulle dåligt, ens några år. Och blir det så att de lämnar Sverige skulle det inte förvåna mig om det blir med en axelryckning. Jag tror han sprängt raketer till ett större värde än hela affären i Sverige.yoloboi skrev:
Hur kan de bli vinnare om Tesla lämnar Sverige när målet är att få till ett kollektivavtal? Då är det ju ett misslyckande från deras sida (och även från Teslas).yoloboi skrev:
Vinnare förresten. Det är väldigt märkligt hur det för många som stöder fackens stridsåtgärder är så viktigt att "vinna". Ungefär som att de skulle vara kvar i lågstadiet. För mig skulle det vara villkoren i avtalet som spelade någon roll. Vad som står som rubrik på avtalet är helt egalt.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 680 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 680 inlägg
Det återstår att se. Det kan vara så i Sverige men när den svenska konflikten rapporteras i övriga Europa så är det väl långt ifrån osäkert hur marknaden på sikt reagerar. Att Tesla mekaniskt inte är nåt märkvärdigt och enligt statistik är en skitbil är ju redan känt så man vet inte, det kan vända snabbt. Det är inte attraktivt att framstå som ett rövhål om där Tesla riskerar att landa.JanneJanne123 skrev:
Ja vi ser hur bra Teslas verksamhet går nu när frågan är på bordet.S Styrman_jansson skrev:Du har en besynnerlig tolkning av att strutsa. Tycker Tesla har varit mycket tydliga vad de står. Raka motsatsen till att strutsa.
Hur ev. Apple kommer att agera väljer jag att inte spekulera i. Slutsatsen kvarstår. Det går alldeles utmärkt att vara en av de mest attraktiva arbetsgivarna utan kollektivavtal och utan att den Svenska modellen faller.
Jag tror ärligt talat Elon inte bryr sig om TM Motors AB skulle dåligt, ens några år. Och blir det så att de lämnar Sverige skulle det inte förvåna mig om det blir med en axelryckning. Jag tror han sprängt raketer till ett större värde än hela affären i Sverige.
Hur kan de bli vinnare om Tesla lämnar Sverige när målet är att få till ett kollektivavtal? Då är det ju ett misslyckande från deras sida (och även från Teslas).
Vinnare förresten. Det är väldigt märkligt hur det för många som stöder fackens stridsåtgärder är så viktigt att "vinna". Ungefär som att de skulle vara kvar i lågstadiet. För mig skulle det vara villkoren i avtalet som spelade någon roll. Vad som står som rubrik på avtalet är helt egalt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 455 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 455 inlägg
Är inte det vad du har gjort, dömt ut kollektivavtal för Teslas mekaniker fast du inte vet något alls om de faktiska villkoren i de avtal de har nu?S Styrman_jansson skrev:Detta är ett intressant inlägg. Men inte för att jag i princip håller med dig. Utan för att du, helt rimligt, väljer att döma någon efter deras handlingar i ena stunden men i nästa inte kan döma ett avtal efter de faktiska villkoren utan om de är tecknade med en tredje part och har kollektivavtal som rubrik.
Ser du själv inte motsägelsen?
Så vitt jag vet kan du inte hitta ett enda inlägg där jag har skrivit att jag stödjer vare sig denna strejk eller dessa sympatiåtgärder. Jag tycker att alldeles för lite är känt för att kunna ta ställning, t.ex. det är inte känt på vilket sätt avtalen skiljer sig åt, det är inte känt hur stor andel av mekanikerna som är med i facket, det är inte känt vad mekanikerna verkligen tycker om olika sorters avtal efter att ha granskat dem osv. Jag läste först idag att Metall har försökt förhandla med Tesla i 5 år och kan då ha en viss förståelse för att de har tappat tålamodet.
Däremot tycker jag att fackföreningar behövs eftersom annars får arbetsgivarna ett väldigt stort övertag. Jag föredrar också att mycket arbetsrättsliga avtal sker inom branscherna i stället för att politikerna ska styra, och något tredje alternativ gäller inte inom EU. EU driver på mot att det blir lagar i stället för avtal.
I tråden har jag framför allt besvarat inlägg som ignorerar de fakta som finns, hittar på saker, sprider lögner och inlägg som generellt är emot fackföreningar etc. enligt stycket ovan.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Jag kan inte tänka mig något mer innovationsdödande än fackförbund, det har du rätt i. Har vi verkligen så många högteknologiska företag längre, känns som vi är på dekis?yoloboi skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 680 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 680 inlägg
Jag tror eventuellt du underskattar effekten av dålig reklam. Jag tror Elon kanske skiter högaktningsfullt i ett gäng sossar i Sverige men inte lika mycket i de ringar på vattnet det kan generera. Jag tror detta ändå ligger rätt högt upp på Teslas centrala agenda och att det gnager en del.S Styrman_jansson skrev:Du har en besynnerlig tolkning av att strutsa. Tycker Tesla har varit mycket tydliga vad de står. Raka motsatsen till att strutsa.
Hur ev. Apple kommer att agera väljer jag att inte spekulera i. Slutsatsen kvarstår. Det går alldeles utmärkt att vara en av de mest attraktiva arbetsgivarna utan kollektivavtal och utan att den Svenska modellen faller.
Jag tror ärligt talat Elon inte bryr sig om TM Motors AB skulle dåligt, ens några år. Och blir det så att de lämnar Sverige skulle det inte förvåna mig om det blir med en axelryckning. Jag tror han sprängt raketer till ett större värde än hela affären i Sverige.
Hur kan de bli vinnare om Tesla lämnar Sverige när målet är att få till ett kollektivavtal? Då är det ju ett misslyckande från deras sida (och även från Teslas).
Renoverare
· Stockholm
· 18 469 inlägg
Om du inte straffar de dåliga kan du inte belöna de bra. Pengar skapas inte i ett svart hål även om ni sossar tror detyoloboi skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 469 inlägg
Sverige rankat bäst på innovation i EU enligt europeiska kommissionen.JanneJanne123 skrev:
Northvolt, Autoliv, HYBRIT, Volvo AB, Scania, Astra, Tetra Pak, Alfa Laval, Kockums, Ericsson... Det går rätt ok ändå.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 680 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 680 inlägg