JanneJanne123
F fsn skrev:
Det är rätt uppenbart att det inte är supersmidigt med samma ”regler” på en städare som på en välutbildad karriärsugen och agil tjänsteman med ambitioner?
Det beror väl helt på hur omfattande man gör regelverket?
 
Mats-S
F fsn skrev:
Jag tror detta ändå ligger rätt högt upp på Teslas centrala agenda och att det gnager en del.
Instämmer :)
Skräckscenariot för Musk är att facken i europa gemensamt går till attack och tvingar Musk till förhandlingsbordet ... då ligger han risigt till i USA också när facken där får nytt mod.

@AndersMalmgren Du påpekar hela tiden att vi här som har en positiv vinkel till facket bara är ett gäng sossar. Jag har aldrig varit sosse i hela mitt liv, men jag inser att en vanlig arbetstagare, tjänsteman eller arbetare, inte har en chans mot dom stora multinationella företagen utan att vara med i facket, beviset är väl att Musk håller på med ca 450 stämningar i dagsläget, det är deras syn på deras anställda, stäm skiten ur dom om dom trilskas.

Är det den världen du vill leva i?
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 10 till
  • Laddar…
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Förklara för mig igen varför lagar är ett så stort problem när det gäller just arbetsrätt och just i Sverige?
Känner du inte till årets skriverier om räddningstjänst, ambulansförare etc. som har sagt upp sig därför att de inte vill ha de EU-styrda arbetstidsreglerna därför att de inte passar deras arbete?
https://sverigesradio.se/artikel/nya-lagen-om-dygnsvila-far-ambulans-att-saga-upp-sig
https://www.expressen.se/nyheter/brandmannen-stephanie-tvingas-sluta-efter-tio-ar/

Det går visserligen att begära dispens om vissa omständigheter är uppfyllda men vilken onödig byråkrati.
https://ka.se/2023/11/21/flera-raddningstjanster-soker-dispens-for-dygnspassen/
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är inte det vad du har gjort, dömt ut kollektivavtal för Teslas mekaniker fast du inte vet något alls om de faktiska villkoren i de avtal de har nu?
Nej. Det har i alla fall inte varit min avsikt. Det förs ju fler olika trådar inom tråden. Vissa rör frågan specifikt och vissa kollektivavtal mer på metanivå så det är ibland svårt att hålla isär dem. Dock, som jag skrivit innan, så ser jag inget syfte med ett kollektivavtal om villkoren redan likvärdiga eller bättre.
BirgitS BirgitS skrev:
Så vitt jag vet kan du inte hitta ett enda inlägg där jag har skrivit att jag stödjer vare sig denna strejk eller dessa sympatiåtgärder. Jag tycker att alldeles för lite är känt för att kunna ta ställning, t.ex. det är inte känt på vilket sätt avtalen skiljer sig åt, det är inte känt hur stor andel av mekanikerna som är med i facket, det är inte känt vad mekanikerna verkligen tycker om olika sorters avtal efter att ha granskat dem osv. Jag läste först idag att Metall har försökt förhandla med Tesla i 5 år och kan då ha en viss förståelse för att de har tappat tålamodet.

Däremot tycker jag att fackföreningar behövs eftersom annars får arbetsgivarna ett väldigt stort övertag. Jag föredrar också att mycket arbetsrättsliga avtal sker inom branscherna i stället för att politikerna ska styra, och något tredje alternativ gäller inte inom EU. EU driver på mot att det blir lagar i stället för avtal.
Väl skrivet även om jag inte håller med om allt. Det jag främst vänder mig emot är inte kollektivavtalet i sig utan att det saknas en proportionalitetprincip mellan stridsåtgärderna/sympatistrejkerna samt att fackens vidhållande att ett kollektivavtal skulle vara frivilligt när det i praktiken är en chimär.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag tror eventuellt du underskattar effekten av dålig reklam. Jag tror Elon kanske skiter högaktningsfullt i ett gäng sossar i Sverige men inte lika mycket i de ringar på vattnet det kan generera. Jag tror detta ändå ligger rätt högt upp på Teslas centrala agenda och att det gnager en del.
All publicitet är bra publicitet.
Var det inte VW¨s försäljning som ökade när deras avgasfusk avslöjades i dieselgate?
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
F
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det beror väl helt på hur omfattande man gör regelverket?
Jag tror inte en så omfattande lag blir bra för nån, och inte så omfattande heller. tycker det blir löjligt stigmatiserat bara för att det heter kollektiv och är till stor del administrerat av facket. För generellt, avtal finns alltid på nåt sätt. Man måste förstå att vissa, troligtvis ganska många, är får och andra är vallhundar. I Teslas fall, ett avtal med Metall så gör det varken från eller till, hade det varit nån fart i Teslas mekare, om dom varit så jävla agila och på tå så hade dom troligtvis inte varit medlemmar i metall från första början och absolut inte efter att Metall börja käfta och konflikta.

Jag förstår absolut varför Tesla inte vill ha nåt avtal och allt pekar väl på att det inte behövs, vare sig för de anställda eller för Tesla.
 
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Känner du inte till årets skriverier om räddningstjänst, ambulansförare etc. som har sagt upp sig därför att de inte vill ha de EU-styrda arbetstidsreglerna därför att de inte passar deras arbete?
Nu hoppas jag att du skojar med mig, men just det här problemet har blivit ett problem bara i Sverige för att SKR och facken har valt att tolka EU-lagstiftningen på ett sätt som inget annat europeiskt land har gjort.

https://cornucopia.se/2023/09/snart...-tillater-undantag-manga-kommer-saga-upp-sig/
 
  • Gilla
Luddis_1 och 6 till
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Ja vi ser hur bra Teslas verksamhet går nu när frågan är på bordet.
Vad menar du? Har du data på att deras orderingång minskat eller resultat förändrats? Det var snabbt i så fall.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Klockren Anders-logik igen.

Straffa dom dåliga med det urusla kollektivavtalet. Skapa nya tjänster för dom du vill belöna.
På anslutna bolag är det ju vad som händer medelmottorna får mer än vad de förtjänar och stjärnorna får för lite.
 
F
S Styrman_jansson skrev:
All publicitet är bra publicitet.
Var det inte VW¨s försäljning som ökade när deras avgasfusk avslöjades i dieselgate?
Gjorde den verkligen det?

Jag kan väl säga att idag skulle jag inte köpa en Tesla. Helt baserat på att det är en bil som jävligt ofta åker på garantiärende och småfel och man inte vet när man öht kan få sånt fixat. och lite för att det generellt är en skitbil.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
A
S Styrman_jansson skrev:
Vad menar du? Har du data på att deras orderingång minskat eller resultat förändrats? Det var snabbt i så fall.
Jag syftar på de konkurrensnackdelar deras företagslednings agerande för med sig.

Det måste vara lättare att bedriva verksamhet utan att vara utsatt för strejkande arbetare och sympatiåtgärder.
 
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
På anslutna bolag är det ju vad som händer medelmottorna får mer än vad de förtjänar och stjärnorna får för lite.
Det är företagens val.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
F fsn skrev:
Gjorde den verkligen det?
Japp.
https://teknikensvarld.expressen.se...miljoner-fordon-2016-trots-dieselgate-386558/
F fsn skrev:
Jag kan väl säga att idag skulle jag inte köpa en Tesla. Helt baserat på att det är en bil som jävligt ofta åker på garantiärende och småfel och man inte vet när man öht kan få sånt fixat. och lite för att det generellt är en skitbil.
Jag var väldigt nära att slå till på en Tesla M3 men diverse omständigheter gjorde att jag byter min el-Mini till en äldre ICE-bil istället. Anledning till att Tesla var aktuellt var att de har en helt outstanding drivlina och ligger väldigt bra till i pris. Sedan avskyr jag "allt på en skärm" konceptet och vissa andra saker men på det hela kändes det som väldigt mycket bil för pengarna. Jag har klämt och känt på M3 sedan flera år tillbaka och i början var kvalitén verkligen inget vidare. Nu känns den OK.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Nu hoppas jag att du skojar med mig, men just det här problemet har blivit ett problem bara i Sverige för att SKR och facken har valt att tolka EU-lagstiftningen på ett sätt som inget annat europeiskt land har gjort.

[länk]
Men det blir ju mycket krångligare och mer byråkratiskt när det styrs via lagar och det ska överklagas till domstolar osv. än när det förhandlas lokalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.