562 270 läst · 12 030 svar
562k läst
12,0k svar
Tesla och kollektivavtal
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
Det är förmodligen lättare att betala Hells Angels för "beskydd" än att avstå också. Men det betyder inte att det är det rätta valet.yoloboi skrev:
Till syvende sist är det varken ditt, mitt eller fackens företag att styra. Kanske har de gjort att bedömningen att med kollektivavtal skulle verksamheten gå ännu sämre, vad vet jag? Eller så anser de bara det är värt att stå upp för sin princip. Varför är helt egalt.
Det har Tesla gjort. Och IF Metall med.S Styrman_jansson skrev:Det är förmodligen lättare att betala Hells Angels för "beskydd" än att avstå också. Men det betyder inte att det är det rätta valet.
Till syvende sist är det varken ditt, mitt eller fackens företag att styra. Kanske har de gjort att bedömningen att med kollektivavtal skulle verksamheten gå ännu sämre, vad vet jag? Eller så anser de bara det är värt att stå upp för sin princip. Varför är helt egalt.
Båda har rätt till sitt agerande.
Personligen tycker jag Tesla kan lämna hellre än att ställa sig utanför, de tillför samhället ingenting jämfört med den Svenska modellen som tjänat oss väl i många, många decennier.
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 688 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 688 inlägg
Ja, förstår. Jag har lurat länge på en Y AWD longrange. Inte för att det är bilen jag vill ha utan för att det är mycket bil på pappret, den elbil som är minst felprisad och har ett oslagbart bagage. Men nu kom rapporten från Tyska ADAC att Tesla generellt är toksämst så vet fan inte….S Styrman_jansson skrev:Japp.
[länk]
Jag var väldigt nära att slå till på en Tesla M3 men diverse omständigheter gjorde att jag byter min el-Mini till en äldre ICE-bil istället. Anledning till att Tesla var aktuellt var att de har en helt outstanding drivlina och ligger väldigt bra till i pris. Sedan avskyr jag "allt på en skärm" konceptet och vissa andra saker men på det hela kändes det som väldigt mycket bil för pengarna. Jag har klämt och känt på M3 sedan flera år tillbaka och i början var kvalitén verkligen inget vidare. Nu känns den OK.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 688 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 688 inlägg
På riktigt? Tycker du det är rimlig nivå för en handfull mekaniker som inte ens helt säkert vill ha och inte på nåt sätt behöver kollektivavtal.yoloboi skrev:
Den har väl rätt pris. Tesla är jo en elbils Dacia 😁F fsn skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 506 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 506 inlägg
Det gällde fördelen med den s.k. svenska modellen i stället för lagstiftning. Ju vanligare det blir bland företagen att inte vilja ha kollektivavtal desto sannolikare att det blir lagstiftning i stället. Men du har förstås rätt till åsikten att det är bättre att lagstifta om det som finns i kollektivavtalen så att de inte behövs.S Styrman_jansson skrev:
Jag tycker det i den uppkomna situationen är det enklast om Tesla skapar ett litet kollektivavtalsanslutet dotterbolag och stoppar mekanikerna i det. Alla glada.F fsn skrev:
Vill man ha med sig sin policy från Kalifornien om facken, så är det ju helt rimligt att facken går hårt åt dem.
Om man ändå inte viker sig och det innebär att verksamheten inte längre är möjlig att bedriva, så är det bara att slå igen portarna och söka sig någon annanstans. I vår fria marknadsekonomi fylls gapet innan någon av oss hinner blinka.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Blir verkligen alla glada? Låter ju bara som någon slags fint för att båda parter ska låtsas ha vunnit? Är inte arbetarna på kontoret lika mycket värda det här fantastiska kollektivavtalet som är värt att strida så mycket för?yoloboi skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 688 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 688 inlägg
Ja, enligt ADAC är det väl så. Om jag inte minns fel var Dacia näst sämst. Men just i det sällskapet väljer jag dock Tesla alla dagar, man vill verkligen inte bli tagen för att vara sosse och nån annan dom känns omöjlig i en Dacia.K kasper1 skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 688 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 688 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet