562 688 läst · 12 030 svar
563k läst
12,0k svar
Tesla och kollektivavtal
yoloboi skrev:
RoTe skrev:
yoloboi skrev:
RoTe skrev:
Den här lilla tråden i tråden fick mig att fundera några varv extra.yoloboi skrev:
(Sånt här gillar jag, när konkreta åsikter stöts och blöts, och belyses från olika sidor, utan personangrepp och annat skit)
Så efter ha funderat några minuter så tänker jag;
Det mest attraktiva är kanske att en företagsetablering utomlands också förbättrar landet det sker i.
Jag tänker att idealt bör det bli någon win-win av det. Ett land kan inte förändras genom att ett utländskt företag etablerar och börjar kräva några slags förändringar.
Men företaget kan i alla fall verka för förändringar som förbättrar, kanske ge sin personal friskvård, eller för landet sett, schyssta löner, deras barn skolgång osv
Eller verka för att en otidsenligt fackföreningsrörelse förändras och blir vital för att hantera dagens och morgondagens problem, istället för förra århundrandets problem.
Hur ett företag ska förhålla sig till mutor? Ja fortfarande svårt, kanske det kan påverkas något lite, men det beror ju i mångt och mycket om det finns likvärdiga konkurrenter som annars tar ens plats.
Men å andra sidan ska man väl öht avhålla sig från tveksamma affärer, eller vara verksam i dåliga sammanhang.
Det där med mutor behöver man inte fundera jättemycket på, även om man inte är ett amerikanskt företag så har deras Foreign Corrupt Practices Act (FCPA) och Anti Bribery Act mycket stor räckvidd, något som tex Svenska företag har fått erfara. Det gör ingen skillnad om man verkar i länder där mutor är vanliga, man straffas ändå.Mikael_L skrev:Den här lilla tråden i tråden fick mig att fundera några varv extra.
(Sånt här gillar jag, när konkreta åsikter stöts och blöts, och belyses från olika sidor, utan personangrepp och annat skit)
Så efter ha funderat några minuter så tänker jag;
Det mest attraktiva är kanske att en företagsetablering utomlands också förbättrar landet det sker i.
Jag tänker att idealt bör det bli någon win-win av det. Ett land kan inte förändras genom att ett utländskt företag etablerar och börjar kräva några slags förändringar.
Men företaget kan i alla fall verka för förändringar som förbättrar, kanske ge sin personal friskvård, eller för landet sett, schyssta löner, deras barn skolgång osv
Eller verka för att en otidsenligt fackföreningsrörelse förändras och blir vital för att hantera dagens och morgondagens problem, istället för förra århundrandets problem.
Hur ett företag ska förhålla sig till mutor? Ja fortfarande svårt, kanske det kan påverkas något lite, men det beror ju i mångt och mycket om det finns likvärdiga konkurrenter som annars tar ens plats.
Men å andra sidan ska man väl öht avhålla sig från tveksamma affärer, eller vara verksam i dåliga sammanhang.
Du kan ju avtala vad du vill, det är först när man ska hävda det avtalade som det prövas.N Niq skrev:
Ett exempel är många utländska företag har omfattande konkurrensklausuler, trots att dessa absolut inte håller vid en prövning, det är ett sätt att påpeka vad man tycker och skrämmer säkert en del till lydnad.
Renoverare
· Stockholm
· 18 484 inlägg
Och sen får de som vill vara anställda med kollektivavtal samsas där, och detta bolag lägger allt på kollektivavtalsnivån, lön, semester, pensionsavsättningar osv.yoloboi skrev:
Medan de som vill ha de löner och förmåner som Tesla erbjuder kan ta anställning i det andra dotterbolaget, som är utan kollektivavtal.
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
Skulle jag då vara Tesla skulle jag erbjuda bättre villkor i företaget utan kollektivavtal även för mekaniker och så får de välja vilket bolag de vill ha sin anställning iMikael_L skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 330 inlägg
Problemet är ju att "bättre" är en tolkningsfråga...
Renoverare
· Stockholm
· 18 484 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
Tror nog att organiseringen av arbetare genom fackförbund var starkt bidragande till att Per Albin kunde genomföra en lag som innebar att alla skulle ha rätt till semester.AndersMalmgren skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 975 inlägg
Anställningsavtalet bör inte täckas av NDA, det används ju lite här och var för att styrka säkerhet vid inkomst mot t.ex. banken eller en hyresvärd.N Niq skrev:
Det kan vara så enkelt att de anställda vill hålla det privat och inte ge sig in i stormen.
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
Nja, det brukar ju räcka med senaste lönespecen för att styrka inkomst. Det har det gjort för mig i samtliga bankkontakter till exempel.Johannes Carlsson skrev: