S Styrman_jansson skrev:
Mja, men jag skulle ta samtliga villkor i kollektivavtalet och sätta +1 bakom ;)
Börja med att googla fram "if Metall motorbranschavtalet 2024".

Sen läser du innehållsförteckningen, och funderar lite över hur du skulle sätta "+1" på alla punkter där.
Dokument med innehållsförteckning, rubriker om arbetsavtal, löner, försäkringar och pensionsregler på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tex. regler för företrädelserätt. Om du erbjuder en "bättre" rätt till återanställning kanske en annan persons "bättre" avtal blir sämre?

Det låter enkelt att erbjuda "bättre" villkor, men om du läser igenom kollektivavtalet så kommer du att se att vissa punkter är nästintill omöjliga att uppnå utanför kollektivavtalet.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hur brukar lagar lagstadgas? Inte via facket. Kolla tex på wikipedia-sidan om semester. Facken och kollektivavtal nämns inte en enda gång. Var de delaktiga, kanske, var det avgörade? Absolut inte.
facken medverkade till att s-partiet bildades

socialdemokratiska partiet bildades 1889.

Den konstituerande kongressen hölls 19-22 april och av de 70 representerade organisationerna utgjordes en stor majoritet av fackföreningsrepresentanter. Socialdemokraterna bildades således med en stark anknytning till fackföreningsrörelsen. Frågan om allmän rösträtt stod i första rummet och blev en symbol för att partiet ville arbeta demokratiskt genom reformer.
https://www.socialdemokraterna.se/v...storia#h-Fackligpolitisksamverkanochreformism

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Du kan ju avtala vad du vill, det är först när man ska hävda det avtalade som det prövas.

Ett exempel är många utländska företag har omfattande konkurrensklausuler, trots att dessa absolut inte håller vid en prövning, det är ett sätt att påpeka vad man tycker och skrämmer säkert en del till lydnad.
Ja det visar definitivt vad företaget tycker.
Nu kan jag inte svensk lag tillräckligt bra vad gäller anställningsavtal men här i Finland så blir hela avtalet ogiltigt om det finns olagliga delar med i det.

Nu vet jag inte vad som gäller om man kan dölja anställningsavtal med Nda eller inte. Men om man är noga får man väl egentligen inte ens avtala om olagliga saker? Även om det sannolikt inte innebär några problem innan man försöker driva igenom det.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Anställningsavtalet bör inte täckas av NDA, det används ju lite här och var för att styrka säkerhet vid inkomst mot t.ex. banken eller en hyresvärd.

Det kan vara så enkelt att de anställda vill hålla det privat och inte ge sig in i stormen.
Absolut man ska själv få välja om man vill visa upp det eller inte. Jag är nyfiken på vad som faktiskt gäller lagligt.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Börja med att googla fram "if Metall motorbranschavtalet 2024".

Sen läser du innehållsförteckningen, och funderar lite över hur du skulle sätta "+1" på alla punkter där.
[bild]
Tex. regler för företrädelserätt. Om du erbjuder en "bättre" rätt till återanställning kanske en annan persons "bättre" avtal blir sämre?

Det låter enkelt att erbjuda "bättre" villkor, men om du läser igenom kollektivavtalet så kommer du att se att vissa punkter är nästintill omöjliga att uppnå utanför kollektivavtalet.
Vid en snabb översikt så ser det inte ut att vara några större problem att sätta +1 på majoriteten av punkterna. Men visst jag har ju inte lusläst avtalet.

Cheesen
Vet inte om det här är rätt ställe eller om jag borde sätta det i humortråden... men Cecilia på expressen har tydligen gått i amerikansk skola och använder google translate... "konflikten jackas upp!" :)
Artikel om konflikt mellan Tesla och Postnord angående posthantering, refererad av Expressen, med Cecilia Anderberg som reporter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D djac skrev:
Det där med mutor behöver man inte fundera jättemycket på, även om man inte är ett amerikanskt företag så har deras Foreign Corrupt Practices Act (FCPA) och Anti Bribery Act mycket stor räckvidd, något som tex Svenska företag har fått erfara. Det gör ingen skillnad om man verkar i länder där mutor är vanliga, man straffas ändå.
Jag blev förvånad över att FCPA/(ABC?) tycks sträcka sig över hela världen om man betalar mutan i 💵 dollar. (Men tja, ”världspolisen” behöver väl få in pengar…?) Det hade väl varit bättre för Telia att bli friad i en rättegång i Uzbekistan, men advokatkostnaderna hade nog varit höga. 🙄 och sen ett varv ursvensk domstol.
Telias muta i Uzbekistan blev ju en dyr historia. Intressant fördjupning, Hur företagets ledning hanterade mutskandalen har det till och med forskats på vid Lund och Stockholms Universitet, med privat finansiering bör väl tilläggas med tanke tråden.

• Gilla
djac
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Nja, det brukar ju räcka med senaste lönespecen för att styrka inkomst. Det har det gjort för mig i samtliga bankkontakter till exempel.
Ok vi har behövt visa 3 senaste lönespecar och ett intyg på att vi är anställda och med vilken anställningsform. Behöver ju iofs inte vara själva anställningsavtalet.

N Niq skrev:
Tror nog att organiseringen av arbetare genom fackförbund var starkt bidragande till att Per Albin kunde genomföra en lag som innebar att alla skulle ha rätt till semester.
Finns mycket viktigare förkämpar för arbetsrätten en mossiga fackpampar och trötta arbetare, Tex

https://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Chydenius

Min svärfar var arbetsrättsadvokat innan han blev pensionär. Han företräde både löntagare och arbetsgivare. Han brukar alltid prata om hur värdelöst facken var på att ställa upp för de anställda vid eventuella konfilkter med arbetsgivaren.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Vad jag förstått har de som jobbar hos Tesla både högre lön än övriga verkstäder och bättre försäkring. Betänk också att Tesla har betydligt lägre medelålder på sin arbetskår.

Sverigemodellen med maffiafack, nej tack. Det är dags för förändring
Vet du vad den svenska modellen innebär?

E ErikH83 skrev:
Vet du vad den svenska modellen innebär?
Alla ska få kass lön och förmåner oberoende hur driftig man är

• Haha
  • Älska
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
Vad jag förstått har de som jobbar hos Tesla både högre lön än övriga verkstäder och bättre försäkring. Betänk också att Tesla har betydligt lägre medelålder på sin arbetskår.
Vi har då inte sett varken någon försäkring eller något anställningsavtal ännu i konflikten så det är ju osett ännu. Men ett kollektivavtal innebär ju inte att någon får sämre lön eller försäkring utan det kommer att innebära att arbetarna får rätt till löneförhöjning och ett lägsta grundskydd. Arbetsgivaren får ju betala ut hur mycket som helst oavsett vad kollektivavtalet säger. Det är nämligen ett bra sätt för arbetsgivare att konkurrera om arbetskraft.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Finns mycket viktigare förkämpar för arbetsrätten en mossiga fackpampar och trötta arbetare, Tex

[länk]
Han bidrog till tryckfrihetsförordningen och skrev några böcker. Hjälpte till att avskaffa bindande årskontrakt för tjänare. Vad mer har han gjort för arbetsrätten?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Alla ska få kass lön och förmåner oberoende hur driftig man är
Om man har en dålig arbetsgivare så blir det knappast bättre med någon annan modell heller

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.