563 417 läst · 12 030 svar
563k läst
12,0k svar
Tesla och kollektivavtal
Allvetare
· Västra götaland
· 9 333 inlägg
Börja med att googla fram "if Metall motorbranschavtalet 2024".S Styrman_jansson skrev:
Sen läser du innehållsförteckningen, och funderar lite över hur du skulle sätta "+1" på alla punkter där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tex. regler för företrädelserätt. Om du erbjuder en "bättre" rätt till återanställning kanske en annan persons "bättre" avtal blir sämre?
Det låter enkelt att erbjuda "bättre" villkor, men om du läser igenom kollektivavtalet så kommer du att se att vissa punkter är nästintill omöjliga att uppnå utanför kollektivavtalet.
facken medverkade till att s-partiet bildadesAndersMalmgren skrev:
socialdemokratiska partiet bildades 1889.
Den konstituerande kongressen hölls 19-22 april och av de 70 representerade organisationerna utgjordes en stor majoritet av fackföreningsrepresentanter. Socialdemokraterna bildades således med en stark anknytning till fackföreningsrörelsen. Frågan om allmän rösträtt stod i första rummet och blev en symbol för att partiet ville arbeta demokratiskt genom reformer.
https://www.socialdemokraterna.se/v...storia#h-Fackligpolitisksamverkanochreformism
Ja det visar definitivt vad företaget tycker.D djac skrev:
Nu kan jag inte svensk lag tillräckligt bra vad gäller anställningsavtal men här i Finland så blir hela avtalet ogiltigt om det finns olagliga delar med i det.
Nu vet jag inte vad som gäller om man kan dölja anställningsavtal med Nda eller inte. Men om man är noga får man väl egentligen inte ens avtala om olagliga saker? Även om det sannolikt inte innebär några problem innan man försöker driva igenom det.
Absolut man ska själv få välja om man vill visa upp det eller inte. Jag är nyfiken på vad som faktiskt gäller lagligt.Johannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 260 inlägg
Vid en snabb översikt så ser det inte ut att vara några större problem att sätta +1 på majoriteten av punkterna. Men visst jag har ju inte lusläst avtalet.Dan_Johansson skrev:Börja med att googla fram "if Metall motorbranschavtalet 2024".
Sen läser du innehållsförteckningen, och funderar lite över hur du skulle sätta "+1" på alla punkter där.
[bild]
Tex. regler för företrädelserätt. Om du erbjuder en "bättre" rätt till återanställning kanske en annan persons "bättre" avtal blir sämre?
Det låter enkelt att erbjuda "bättre" villkor, men om du läser igenom kollektivavtalet så kommer du att se att vissa punkter är nästintill omöjliga att uppnå utanför kollektivavtalet.
Jag blev förvånad över att FCPA/(ABC?) tycks sträcka sig över hela världen om man betalar mutan i 💵 dollar. (Men tja, ”världspolisen” behöver väl få in pengar…?) Det hade väl varit bättre för Telia att bli friad i en rättegång i Uzbekistan, men advokatkostnaderna hade nog varit höga. 🙄 och sen ett varv ursvensk domstol.D djac skrev:Det där med mutor behöver man inte fundera jättemycket på, även om man inte är ett amerikanskt företag så har deras Foreign Corrupt Practices Act (FCPA) och Anti Bribery Act mycket stor räckvidd, något som tex Svenska företag har fått erfara. Det gör ingen skillnad om man verkar i länder där mutor är vanliga, man straffas ändå.
Telias muta i Uzbekistan blev ju en dyr historia. Intressant fördjupning, Hur företagets ledning hanterade mutskandalen har det till och med forskats på vid Lund och Stockholms Universitet, med privat finansiering bör väl tilläggas med tanke tråden.
Ok vi har behövt visa 3 senaste lönespecar och ett intyg på att vi är anställda och med vilken anställningsform. Behöver ju iofs inte vara själva anställningsavtalet.S Styrman_jansson skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 525 inlägg
Finns mycket viktigare förkämpar för arbetsrätten en mossiga fackpampar och trötta arbetare, TexN Niq skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Chydenius
Renoverare
· Stockholm
· 18 525 inlägg
Min svärfar var arbetsrättsadvokat innan han blev pensionär. Han företräde både löntagare och arbetsgivare. Han brukar alltid prata om hur värdelöst facken var på att ställa upp för de anställda vid eventuella konfilkter med arbetsgivaren.
Vet du vad den svenska modellen innebär?Johannes Carlsson skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 525 inlägg
Vi har då inte sett varken någon försäkring eller något anställningsavtal ännu i konflikten så det är ju osett ännu. Men ett kollektivavtal innebär ju inte att någon får sämre lön eller försäkring utan det kommer att innebära att arbetarna får rätt till löneförhöjning och ett lägsta grundskydd. Arbetsgivaren får ju betala ut hur mycket som helst oavsett vad kollektivavtalet säger. Det är nämligen ett bra sätt för arbetsgivare att konkurrera om arbetskraft.Johannes Carlsson skrev: