561 256 läst · 12 030 svar
561k läst
12,0k svar
Tesla och kollektivavtal
Att det varit bättre för båda parter råder det inget tvivel om. Frågan är vem som förlorar detta.yoloboi skrev:
För vänder man på det, förlorar facket detta så är det fritt fram för andra göra samma sak.
Vinner de är risken överhängande fler företag kommer dra öronen åt sig gällande att etablera sig i sverige... Eller göra speciallösningar där man hellre anställer folk i underbolag.
För det ska man ju veta, att vara anställd i ett "underbolag" som "konsult" är troligen sämre trygghet än att arbeta på "moderbolaget".
Både Musk och Metall är stora idioter. Det är bara dumt att börja bråka med nån som är större och starkare och smartare. För det är helt klart att så är fallet, Musk är den starke parten här.
Därför att individen hamnar i dålig dager hos arbetsgivaren och framtida arbetsgivare, kan ju vara en förklaring. Detta utgör ett hot mot individens framtida försörjning. Särskilt onödig risk när facket redan ger upprepade lavetter till företaget.JanneJanne123 skrev:
Bara en tanke.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Jag har lite större tro på att företag ser sina anställda som tillgångar och något man vill behålla och göra nöjda och inte några man till varje pris vill lura och utnyttja.yoloboi skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
Precis som jag skrev i mitt inlägg är detta bara spekulationer och grova generaliseringar(fluff). Jag väntar fortfarande på att IF- Metall ska presentera fakta vad det är som är så dåligt med Teslas arbetsvillkor. Vi har ju en praxis i Sverige( och de flesta västerländska länder) att man är oskyldigt till motsatsen är bevisad. Ska det inte gälla även här?yoloboi skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 429 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 429 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 429 inlägg
Det tror jag gäller många men inte alla mindre företag. Storföretag kunde inte bry sig mindre, det är bokslutet som gäller, förjtom för nyckelpersoner.JanneJanne123 skrev:
Det är precis lika mycket spekulation.AndersMalmgren skrev:
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 793 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 793 inlägg
Hela tråden dräller av rykten, halvsanningar, lögner samt typ några % fakta.O ostmannen skrev:
Men iofs ganska underhållande att se hur vissa sektmedlemmar stångar sig blodiga för att framhäva hur illa Tesla blir behandlat nu 😆
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Och vilken fakta bidrar du med menar du? Ser mest svepande formuleringar och anekdoter i dina inlägg.Mats-S skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
Ett bra debattinlägg på temat;
https://www.svd.se/a/8Ja4e2/tesla-ser-konflikten-med-facket-som-trivial
https://www.svd.se/a/8Ja4e2/tesla-ser-konflikten-med-facket-som-trivial