yoloboi skrev:
Hade dom tagit seden dit dom kom och haft fler än två hjärnceller hade dom lagt sina mekaniker i ett separat kollektivavtalsanslutet bolag och fortsatt hävda att Tesla inte samarbetar med facken. Nu är det en världsnyhet och inspiration för arbetare i andra länder.
Att det varit bättre för båda parter råder det inget tvivel om. Frågan är vem som förlorar detta.

För vänder man på det, förlorar facket detta så är det fritt fram för andra göra samma sak.

Vinner de är risken överhängande fler företag kommer dra öronen åt sig gällande att etablera sig i sverige... Eller göra speciallösningar där man hellre anställer folk i underbolag.

För det ska man ju veta, att vara anställd i ett "underbolag" som "konsult" är troligen sämre trygghet än att arbeta på "moderbolaget".

Både Musk och Metall är stora idioter. Det är bara dumt att börja bråka med nån som är större och starkare och smartare. För det är helt klart att så är fallet, Musk är den starke parten här.

• Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
A
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Varför går de inte med i facket och strejkar då? Metall höjde väl t.o.m. ersättningsbeloppet, men folk låter bli ändå.
Därför att individen hamnar i dålig dager hos arbetsgivaren och framtida arbetsgivare, kan ju vara en förklaring. Detta utgör ett hot mot individens framtida försörjning. Särskilt onödig risk när facket redan ger upprepade lavetter till företaget.

Bara en tanke.

JanneJanne123
yoloboi skrev:
Här är vi överens, Janne! En high-five för det. 🙌 EDIT: första halvan av ditt påstående, syftsr jag på.

Min mentala bild denna att det är massor av små David (vanligt folk) mot Goliat (Tesla). Men det har du nog redan listat ut.
Jag har lite större tro på att företag ser sina anställda som tillgångar och något man vill behålla och göra nöjda och inte några man till varje pris vill lura och utnyttja.

• Gilla
  • Älska
Rabbithole och 5 till
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Läst och noterat. Forsatt läsning finns här:

[länk]
Precis som jag skrev i mitt inlägg är detta bara spekulationer och grova generaliseringar(fluff). Jag väntar fortfarande på att IF- Metall ska presentera fakta vad det är som är så dåligt med Teslas arbetsvillkor. Vi har ju en praxis i Sverige( och de flesta västerländska länder) att man är oskyldigt till motsatsen är bevisad. Ska det inte gälla även här?

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej 10% av de anställda är medlemmar i fack
... vilket säger ingenting om inställning till kollektivavtal.

yoloboi skrev:
... vilket säger ingenting om inställning till kollektivavtal.
Det är mer spekulation att tro de som valt stå utanför facket är vänligt inställda till kollektivavtal än tvärt om

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Jag ser det mera som ett löfte, kan man inte anpassa sig till dom reglerna som gäller på arbetsmarknaden...
Enligt reglerna på arbetsmarknaden är kollektivavtal frivilliga.

• Gilla
Rabbithole och 6 till
  • Laddar…
Nej 10% av de anställda är medlemmar i fack
Hur kan du veta detta? De enda som vet den siffran är if metall och de har väl inte gått ut med någon siffra?

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
O ostmannen skrev:
Hur kan du veta detta? De enda som vet den siffran är if metall och de har väl inte gått ut med någon siffra?
Det är den officiella siffrans som angivits.

S Styrman_jansson skrev:
Enligt reglerna på arbetsmarknaden är kollektivavtal frivilliga.
Förutom att man blir utsatt för mafiafasoner om man vill stå utanför och ge sina duktiga medarbetare bättre avtal.

A
Jag har lite större tro på att företag ser sina anställda som tillgångar och något man vill behålla och göra nöjda och inte några man till varje pris vill lura och utnyttja.
Det tror jag gäller många men inte alla mindre företag. Storföretag kunde inte bry sig mindre, det är bokslutet som gäller, förjtom för nyckelpersoner.

Det är mer spekulation att tro de som valt stå utanför facket är vänligt inställda till kollektivavtal än tvärt om
Det är precis lika mycket spekulation.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mats-S
O ostmannen skrev:
Hela tråden dräller av rykten, halvsanningar, lögner samt typ några % fakta.

Men iofs ganska underhållande att se hur vissa sektmedlemmar stångar sig blodiga för att framhäva hur illa Tesla blir behandlat nu 😆

• Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Mats-S Mats-S skrev:
Hela tråden dräller av rykten, halvsanningar, lögner samt typ några % fakta.

Men iofs ganska underhållande att se hur vissa sektmedlemmar stångar sig blodiga för att framhäva hur illa Tesla blir behandlat nu 😆
Och vilken fakta bidrar du med menar du? Ser mest svepande formuleringar och anekdoter i dina inlägg.

• Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
Och vilken fakta bidrar du med menar du? Ser mest svepande formuleringar och anekdoter i dina inlägg.
Typ lika lite fakta som alla andra här, men mycket tyckande 😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.