A
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
[länk]

Tesla stämmer Postnord också.
Nu svingas det för fullt, som en överförfriskad julbordsbesökare med dåligt spritsinne. :D

yoloboi skrev:
Nu svingas det för fullt, som en överförfriskad julbordsbesökare med dåligt spritsinne. :D
Haha, de tar väl seden dit man kommer. Facken har svingat vilt ett bra tag nu, utan framgång hittills.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Jag hoppas och är övertygad om att det blir en långdragen tvist som slutar med förlust för Tesla.

Man tycker lite synd om Elon som trampat i skiten... igen! Jag är övertygad om att tyska facken snart är igång dom med.

Popcornen är framme och bubblet på kylning.
Att det blir långdraget är jag också övertygad om. Men om det blir något kollektivavtal vet jag inte. Tesla har lyckats kontra alla fackens påhitt hittills och lämnar nog hellre Sverige än skriver under.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Jo ni, nu ska den allsmäktige gudabenådade Elon Musk stämma svenska staten samt posten för uteblivna leveranser av regskyltar.
Storhetsvansinnet hos denne man har inga gränser, han tror på fullt allvar att han är en världsledare med obegränsad makt och obegränsade rättigheter.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Jo ni, nu ska den allsmäktige gudabenådade Elon Musk stämma svenska staten samt posten för uteblivna leveranser av regskyltar.
Storhetsvansinnet hos denne man har inga gränser, han tror på fullt allvar att han är en världsledare med obegränsad makt.
Ungefär som facken som tycker det är rimligt att störa en myndighetsfunktion för att få till ett frivilligt avtal?

• Gilla
Dortmunder DAB och 14 till
  • Laddar…
A
S Styrman_jansson skrev:
Att det blir långdraget är jag också övertygad om. Men om det blir något kollektivavtal vet jag inte. Tesla har lyckats kontra alla fackens påhitt hittills och lämnar nog hellre Sverige än skriver under.
Kollektivavtal är jag inte övertygad om heller, deras VD är känd för att sätta sitt eget ego högre än affärsriktiga beslut. Historiskt finns exempel på amerikanska företag som anammat amerikansk personalpolitik i Europa som lämnat.
S Styrman_jansson skrev:
Haha, de tar väl seden dit man kommer. Facken har svingat vilt ett bra tag nu, utan framgång hittills.
Hade dom tagit seden dit dom kom och haft fler än två hjärnceller hade dom lagt sina mekaniker i ett separat kollektivavtalsanslutet bolag och fortsatt hävda att Tesla inte samarbetar med facken. Nu är det en världsnyhet och inspiration för arbetare i andra länder.
S Styrman_jansson skrev:
Ungefär som facken som tycker det är rimligt att störa en myndighetsfunktion för att få till ett frivilligt avtal?
Det var lite väl genersliserande uttryckt. Myndigheten kan inte och bör inte bry sig mindre om Tesla kört i diket med sina relationer.

Vidare är det varken PostNord eller Trafikverket som blockerar leveranser, utan Seko, som ju organiserar fler logistikarbetare.

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Men efterfrågan kvarstår. Dvs mer seriösa aktörer än Tesla fyller hålrummet och ekonomin opåverkad, förutom för Tesla. Jag skålar gärna
Hurra.... vi blev av med den bästa elbilen som finns, dem vi idag kan tacka för att andra märke har elbilar i sitt sortiment...
Vilken bedrift

JanneJanne123
Hela det här sympatiåtgärdsdebaclet känns lite märkligt för mig. Jag har förståelse för att de anställda på ett företag kan vilja strejka för att de vill sätta hårt mot hårt, men i det här fallet väljer den stora merparten av de anställda att fortsätta jobba. Samtidigt väljer andra fackförbund att ge sig in för att göra livet surt för Tesla genom sina sympatiåtgärder. Jag förstår inte varför Seko ska tvinga Tesla att teckna kollektivavtal när de anställda själva inte verkar tycka att det är viktigt.

• Gilla
Jogöwa och 7 till
  • Laddar…
A
A Alexn72 skrev:
Hurra.... vi blev av med den bästa elbilen som finns, dem vi idag kan tacka för att andra märke har elbilar i sitt sortiment...
Vilken bedrift
Subjektivt.

Hör kommer mer subjektiva påståenden:

Vi klarar oss alldeles utmärkt utan Tesla.
Vi får behålla den svenska modellen som tjänar oss väl. En stor bedrift!

• Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
A
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Hela det här sympatiåtgärdsdebaclet känns lite märkligt för mig. Jag har förståelse för att de anställda på ett företag kan vilja strejka för att de vill sätta hårt mot hårt, men i det här fallet väljer den stora merparten av de anställda att fortsätta jobba. Samtidigt väljer andra fackförbund att ge sig in för att göra livet surt för Tesla genom sina sympatiåtgärder. Jag förstår inte varför Seko ska tvinga Tesla att teckna kollektivavtal när de anställda själva inte verkar tycka att det är viktigt.
Om du försöker sätta dig in i mekanikernas situation, kan du föreställa dig några anledningar till den uppkomna situationen?

JanneJanne123
yoloboi skrev:
Om du försöker sätta dig in i mekanikernas situation, kan du föreställa dig några anledningar till den uppkomna situationen?
Nej, inga alls faktiskt.

• Gilla
  • Haha
Jogöwa och 4 till
  • Laddar…
A
Nej, inga alls faktiskt.
Försök till provokation?

JanneJanne123
yoloboi skrev:
Försök till provokation?
Nej jag menar faktiskt allvar. De viste väl vad de skrev på när de började på Tesla dit jag gissar att de sökte sig frivilligt. Om det är en viktig parameter att jobba på ett företag med kollektivavtal är det väl rimligt att söka sig till ett sådant istället för ett som inte har.

• Gilla
Hemmakatten_1 och 11 till
  • Laddar…
A
Nej jag menar faktiskt allvar. De viste väl vad de skrev på när de började på Tesla dit jag gissar att de sökte sig frivilligt. Om det är en viktig parameter att jobba på ett företag med kollektivavtal är det väl rimligt att söka sig till ett sådant istället för ett som inte har.
Du lever i föreställningen om att det är arbetstagarnas ovillkorade marknad.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
yoloboi skrev:
Du lever i föreställningen om att det är arbetstagarnas ovillkorade marknad.
Just för bilmekaniker verkar det vara fallet.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.