561 100 läst · 12 030 svar
561k läst
12,0k svar
Tesla och kollektivavtal
"This year the carmaker fired more than 30 supporters of a nascent union at its facility in Buffalo, New York, just days after the organizing effort was announced."Johannes Carlsson skrev:Medspekulation:
Arbetarna trivs på sin arbetsplats
Arbetarna fick bättre villkor (lön) än deras andra erbjudande
De som vill stå utanför facket är till viss del personer som valt att ta kommando över sin egen livssituation och anser sig kapabla att förhandla och ta ställning till olika erbjudanden
En del tittar bara på lönen de får i handen idag och glömmer att se till att övriga villkor också är goda, framförallt avsättning till tjänstepension som dock verkar vara bra på Tesla.
"Still, the strikes by Swedish workers may embolden Tesla’s employees in Germany, where it has a large plant manufacturing electric vehicles and battery cells.
German unions have pressured the company to implement a collective bargaining agreement for its 11,000 workers at the factory near Berlin, according to Reuters.
IG Metall, a powerful German Union, says Tesla pays its workers less than other carmakers in Germany and gets rid of employees who are sick too often. More than 1,000 workers at the factory joined the union during a day of protest last month."
https://edition.cnn.com/2023/11/24/business/elon-musk-tesla-sweden-strikes/index.html
Snart strejk i Tyskland också ❤️
"Men Elon vill att alla ska ha det bra och jobba mindre!"T TH885 skrev:"This year the carmaker fired more than 30 supporters of a nascent union at its facility in Buffalo, New York, just days after the organizing effort was announced."
"Still, the strikes by Swedish workers may embolden Tesla’s employees in Germany, where it has a large plant manufacturing electric vehicles and battery cells.
German unions have pressured the company to implement a collective bargaining agreement for its 11,000 workers at the factory near Berlin, according to Reuters.
IG Metall, a powerful German Union, says Tesla pays its workers less than other carmakers in Germany and gets rid of employees who are sick too often. More than 1,000 workers at the factory joined the union during a day of protest last month."
[länk]
Snart strejk i Tyskland också ❤️
Renoverare
· Stockholm
· 18 422 inlägg
Staten/offentlig sektor ska egentligen bara syssla med kontroll av att regler och lagar uppfylls. Och sedan lite annan kärnverksamhet som polis och militär.Johannes Carlsson skrev:Jag är också för en så tunn stat som möjligt. Sen behöver en del service, skyddsnät etc. ändå finnas där för alla.
När det gäller skatteregler är jag för ett platt system med inkomstskatt och moms lika för alla. Ingen upptrappning, inga avdrag för något på några plan. Privatpersoner och företag betalar samma låga moms och inkomstskatt, ingen arbetgivaravgift. Sparka vem du vill, när du vill dom har ändå en trygghet i uppsägningstid och inkomstförsäkring. Alla eventuella bidrag kommer från "Bidragsmyndigheten" där man får kvalificera sig för rätt nivå.
Samhället ska vara enkelt så det är lätt att förstå för alla
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 941 inlägg
Administrator
· Skåne
· 7 895 inlägg
Jag hoppas Transportstyrelsen bryter kontraktet med posten och tecknar kontrakt med en konkurrent.Marlen Eskilsson skrev:
Det ska givetvis kosta att bryta kontrakt.
Om strejken gör så att företag inte kan ha utbyte med myndigheter har det gått för långt. Maffiametoder!
Jag hoppas och är övertygad om att det blir en långdragen tvist som slutar med förlust för Tesla.J JohanLun skrev:
Man tycker lite synd om Elon som trampat i skiten... igen! Jag är övertygad om att tyska facken snart är igång dom med.
Popcornen är framme och bubblet på kylning.