Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Med tanke på att fler än 9/10 anställda på Tesla inte strejkar så tror jag att Tesla har rätt gott självförtroende och att de får stöd av sina anställda i sin uppfattning att deras villkor innebär en bättre situation än om de hade kollektivavtal.

Jag menar det är ju i dagsläget rätt uppenbart att de 9/10 som just nu arbetar på Teslas verkstäder tycker varken om facken eller kollektivavtal. Andra är ju i strejk.

Jag tror att det finns en chans för Tesla att knäcka den svenska modellen och det är om de lyckas mobilisera EU för att ta bort Sveriges undantag från EU-regler som vi haft för att just kunna ha den modell vi har.
Att folk inte är med i facket eller vågar strejka betyder definitivt inte att de tycker att det är bättre utan kollektivavtal.

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
När Tesla släppte sin första bil 2008 (den enda tesla jag själv kört för övrigt) så var det ingen annan som ens tittade åt det hållet. GM mfl hade dödat allt intresse globalt för elbilar.
Jag skulle nog vilja påstå att alla tittade åt det hållet. Men till stora delar avvaktade. Men just segmentet lyxelbilar var det inget större intresse för.

• Gilla
djac
  • Laddar…
JanneJanne123
D Daniel 109 skrev:
Att folk inte är med i facket eller vågar strejka betyder definitivt inte att de tycker att det är bättre utan kollektivavtal.
Gissar du nu, eller vet du att det finns mekaniker som inte vågar strejka på teslas verkstäder?

Vad menar du att jag gissar om. Det faktum att man inte kan ta utebliven strejk som bevis för att folk inte vill ha kollektivavtal? Det ser jag som uppenbart.
Det är väl inte okänt att Tesla inte uppskattar arbetare som strejkar.

• Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad menar du att jag gissar om. Det faktum att man inte kan ta utebliven strejk som bevis för att folk inte vill ha kollektivavtal? Det ser jag som uppenbart.
10 procent är medlemmar. Hur tolkar du det? Som spekulation? 🤣

• Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
D Daniel 109 skrev:
Du skriver som att det är givet att det finns personer som inte vågar strejka.

D Daniel 109 skrev:
Det talar starkt för det. Marmeladryggar hela bunten.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Att många inte ser en personlig vinning av att vara medlem. Facket sätter ju i praktiken grundnivån för alla ändå. Att inte vara med betyder inte att man inte står bakom en kollektivavtalsreglerad arbetsmarknad.

Hur många av väljarna är medlemmar i sitt politiska parti? Jag tror att många står utanför för att de helt enkelt ser det som en onödig utgift.

• Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att många inte ser en personlig vinning av att vara medlem. Facket sätter ju i praktiken grundnivån för alla ändå. Att inte vara med betyder inte att man inte står bakom en kollektivavtalsreglerad arbetsmarknad.

Hur många av väljarna är medlemmar i sitt politiska parti? Jag tror att många står utanför för att de helt enkelt ser det som en onödig utgift.
Kan man inte bidra utan åker snålskjuts så är man ryggradslös och kan inte sin historia. Såna arbetare kan Tesla få behålla och de förtjänar varann.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det talar starkt för det. Marmeladryggar hela bunten.
Kanske de borde spränga lite svartfötter också?

R Rejäl skrev:
Är inte Tesla vida känt för sina sekretess avtal?
Jo absolut. Man måste hålla isär begreppen och bedömma var sak separat, annars blir helheten grumlig.

Sekretess inom företaget och dess verksamhet är stenhårt. Tesla skyddar de företagshemligheter och strategier dom tycker är viktigt. Sen släpper dom ut en del annat, nu senast Tesla Roadster

Den personliga yttrandefriheten är en separat fråga där Elon Musk förespråkar öppenhet och en stor av anledningarna till att han köpte Twitter och tog bort mycket av modereringen som ansågs vara censur. Det är stor skillnad på att rensa bort trakasserier, personangrepp och förtal jämfört mot att stänga ner "fel" åsikter.
yoloboi skrev:
Perfekt då att liera sig med IF Metall.
IF Metall vill ju inte heller jobba så på så vis... eller inte
Jobba hårt och dedikerat för att uppnå något stort. Det går inte att lalla på och förvänta sig storheter.

IF Metall jobbar lite tvärt om, alla som har en egen åsikt och vill köra sitt på något annat vis än vad IF Metall bestämt sig för är "bäst och rättvisast" ska blockeras och stängas ner. Inte direkt ett optimalt tillvägagångssätt för att hitta nya outforskade vägar, bra som dåliga.

Det mest rättvisa; Vill du något annat är du välkommen att gå din egen väg. Sluta sabotera för andra och de som vill gå sin egen väg.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Nu kommer lite spekulation!

Kan det vara så att mekanikerna är lönearbetare och behöver den inkomsten för sin och sin familjs försörjning?

Att en enskild arbetare är en svagare part än ett internationellt företag som omsätter många miljarder?

Att arbetaren inte vill delta i en konflikt därför att kostnaden för individen kan bli hög, på kort sikt och på lång sikt?

Att fackmedlemsskap uteblivit pga det är en kostnad, samt det saknas representation på företaget?

Att arbetsgivaren inte alls delar fackets intresse för sina anställda utan har andra visioner gällande personal?

Att fack-hatarna har levt och lever ett tryggt och skyddat liv och saknar förmåga att förstå andras livssituation, utan lever i övertygelsen om att alla som inte når ekonomisk framgång gör det pga dålig självvald karaktär?

• Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
A
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
IF Metall jobbar lite tvärt om, alla som har en egen åsikt och vill köra sitt på något annat vis än vad IF Metall bestämt sig för är "bäst och rättvisast" ska blockeras och stängas ner. Inte direkt ett optimalt tillvägagångssätt för att hitta nya outforskade vägar, bra som dåliga.

Det mest rättvisa; Vill du något annat är du välkommen att gå din egen väg. Sluta sabotera för andra och de som vill gå sin egen väg.
Håller med helt, för du menar att Tesla ska sluta att försöka knäcka den svenska modellen? Att vi i Sverige ska få gå vår egen väg och att Tesla ska sluta sabotera?

yoloboi skrev:
Att fack-hatarna har levt och lever ett tryggt och skyddat liv och saknar förmåga att förstå andras livssituation, utan lever i övertygelsen om att alla som inte når ekonomisk framgång gör det pga dålig självvald karaktär?
Något vi vet om facketvurmare är iallafall att de skyller sina tillkortakommanden på alla andra än sig själva.

• Gilla
Zevv
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Nu kommer lite spekulation!

Kan det vara så att mekanikerna är lönearbetare och behöver den inkomsten för sin och sin familjs försörjning?

Att en enskild arbetare är en svagare part än ett internationellt företag som omsätter många miljarder?

Att arbetaren inte vill delta i en konflikt därför att kostnaden för individen kan bli hög, på kort sikt och på lång sikt?

Att fackmedlemsskap uteblivit pga det är en kostnad, samt det saknas representation på företaget?

Att arbetsgivaren inte alls delar fackets intresse för sina anställda utan har andra visioner gällande personal?

Medspekulation:
Arbetarna trivs på sin arbetsplats

Arbetarna fick bättre villkor (lön) än deras andra erbjudande

De som vill stå utanför facket är till viss del personer som valt att ta kommando över sin egen livssituation och anser sig kapabla att förhandla och ta ställning till olika erbjudanden

En del tittar bara på lönen de får i handen idag och glömmer att se till att övriga villkor också är goda, framförallt avsättning till tjänstepension som dock verkar vara bra på Tesla.

• Gilla
  • Haha
Zevv och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.