yoloboi skrev:
Det är inte utan att en blir lite varm i själen av att IF Metall blåser nytt liv i den svenska fackföreningsrörelsen på ett sånt storartat sätt.

Perfekt orkestrerat att ge en sån enorm smocka till ett av världens mest värdefulla företag lett av en liten mini-satan i form av Elon Muskovit.

Fackhatarna kommer gråta i duschen när detta är klart.
Mini-satan; lustigt att hoppa på en person som faktiskt försöker göra världen en bättre plats. Enligt sin egen vision om hur den ideella världen ser ut, kan ju avvika en del mot hur många tänkt sig vägen dit.

• Gilla
AmbiJens och 1 till
  • Laddar…
A
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Mini-satan; lustigt att hoppa på en person som faktiskt försöker göra världen en bättre plats. Enligt sin egen vision om hur den ideella världen ser ut, kan ju avvika en del mot hur många tänkt sig vägen dit.
Det gjorde Hitler med.

P Pligg85 skrev:
Som jag postade innan så kan man redan ha personliga skyltar hemma. Sen ringer man Transportstyrelsen eller loggar in digitalt och flyttar sina skyltar till nya fordonet så är det bara att åka.
Du kan beställa hem nya skyltar också, du får dem på några dagar.

Utan elon hade vi inte haft elbilar eller ny rymfartsteknologi. Visst är mannen inte helt frisk. Men han har helt klart bidragit till världen. Men än någon vänstermänniska elle fackpamp någonsin gjort

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Det gjorde Hitler med.
Och alla andra som skapat något gott. Det kallas förändring, så lätt att vara emot.

Jämförelsen med Hitler är ju lite udda. Hitler skyllde på att en folkgrupp försökte ta över samhället och skulle rensas ut.

Elon Musk vill ha en elektrifierad och hållbar värld, där alla får komma till tals utan censur och tycker att folk inte ska behöva jobba lika mycket som idag. Lite skillnad på metod och vision där.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om man själv medvetet skapar situationen som gör att händelsen inträffar, kan man då hänvisa till force majeure?
Om det gäller strejk, ja. Vem man tycker "orsakar" strejken beror på vilket perspektiv man har.

A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Utan elon hade vi inte haft elbilar eller ny rymfartsteknologi. Visst är mannen inte helt frisk. Men han har helt klart bidragit till världen. Men än någon vänstermänniska elle fackpamp någonsin gjort
Spekulation.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nu överdriver du hans betydelse något. Visst har han bidragit till att takten ökat inom de områdena, men de skulle definitivt inte stått still utan honom.

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
R
Det var en osanning av råge att påstå att utan Elon skulle vi inte haft elbilar…

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
A
Och alla andra som skapat något gott. Det kallas förändring, så lätt att vara emot.

Jämförelsen med Hitler är ju lite udda. Hitler skyllde på att en folkgrupp försökte ta över samhället och skulle rensas ut.

Elon Musk vill ha en elektrifierad och hållbar värld, där alla får komma till tals utan censur och tycker att folk inte ska behöva jobba lika mycket som idag. Lite skillnad på metod och vision där.
Perfekt då att liera sig med IF Metall.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Trots 100 sidor med tjafs, som jag inte har någon åsikt om, eller inte ids delge min åsikt om så tycker jag fortfarande att det ska bli spännande att se vart den här konflikten slutar.

Blir det IF Metall eller Elon Musk som kastar in handduken?
Och på vilket sätt.

Eller kommer Musk på något i sin tur, kan han t.ex. lägga ner stora verksamheter i andra länder, vars fackförbund kommer utöva påtryckningar mot IF Metall - bara för att försöka hitta på något lite mer långsökt.
Med tanke på att fler än 9/10 anställda på Tesla inte strejkar så tror jag att Tesla har rätt gott självförtroende och att de får stöd av sina anställda i sin uppfattning att deras villkor innebär en bättre situation än om de hade kollektivavtal.

Jag menar det är ju i dagsläget rätt uppenbart att de 9/10 som just nu arbetar på Teslas verkstäder tycker varken om facken eller kollektivavtal. Andra är ju i strejk.

Jag tror att det finns en chans för Tesla att knäcka den svenska modellen och det är om de lyckas mobilisera EU för att ta bort Sveriges undantag från EU-regler som vi haft för att just kunna ha den modell vi har.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
När Tesla släppte sin första bil 2008 (den enda tesla jag själv kört för övrigt) så var det ingen annan som ens tittade åt det hållet. GM mfl hade dödat allt intresse globalt för elbilar.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
R
Är inte Tesla vida känt för sina sekretess avtal?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Och? Det fungerar lika bra eller dåligt för oss de ska tjäna oavsett om de inte är tillfredsställda med sin arbetssituation eller inte. Det är myndighetens/institutionens problem och som i förlängningen kan bli våra. Jag kan känna vissa sympatier och ha förståelse för dem och deras situation men jag accepterar inte att jag ska drabbas av "dålig" myndighetsutövning på grund av det. Det är mitt sätt att säga ifrån och försöka påverka deras organisation till det bättre.
Jag tror egentligen att vi är ganska nära, det jag vill medvetengöra är att jag tycker det är motsägelsefullt att å ena sidan tycka samhällsfunktionerna är dysfunktionella (vilket de ibland är såklart) och argumentera och kanske tom medverka till att de blir sämre.

Det är mycket som pågår nu som går i riktningen mer detaljstyrning, vi var sist att införa det misslyckade "New public management" och är i stort sett de enda som inte övergett den modellen.

Om man argumenterar för mer detaljstyrning av okunniga så kan man ju inte samtidigt ondgöra sig över konsekvenserna.

För att knyta an till tråden så är det många här som argumenterar på ett sätt som skulle ge oss en styrning av arbetsmarknaden á la skolan och sjukvården, det anser jag vara suicidalt, släppa atombomben på oss själva.

A
När Tesla släppte sin första bil 2008 (den enda tesla jag själv kört för övrigt) så var det ingen annan som ens tittade åt det hållet. GM mfl hade dödat allt intresse globalt för elbilar.
Spekulation, igen. Noll och intet värt. Här kommer min spekulation:

Alla små som stora biltillverkare bedrev konceptstudier av elbilar.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.