Nissens Nissens skrev:
Det är nog inte så lätt att beställa registreringsskyltar till en bil man inte äger…
Jag har iaf plåtarna liggande här hemma i väntan på nya bilen.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ägarbyte har ingenting med registreringsskyltar att göra.

1. Kund kommer till butiken och väljer ut en bil.
2. Kunden får en bil med gröna saluskyltar, alternativt att Tesla ordnar en fordonstransport hem till kund, alternativt att Kunden låter sin nya bil stå kvar på Teslas parkering.
3. Kunden betalar för bilen.
4. Kunden beställer sina registreringsskyltar.

Jag tror Teslas typkund har förståelse för situationen och i många fall dessutom hyser agg mot facket (likt några i den här tråden) och gärna anstränger sig lite extra för att sabotera strejken.
Snillen spekulerar ser jag.

Saluvagnsskyltar får över huvud taget inte användas på det sättet.
Transportstyrelsen säger:
”Det är inte tillåtet att använda saluvagnslicens för andra typer av färder än sådana som har ett direkt samband med licensinnehavarens yrkesmässiga verksamhet.”

Att ägarbyte inte har med registreringsskylar att göra begriper vem som helst, men det var inte det jag frågade.

Om din hemmasnickrade idé hade varit realistisk så kan du ju fundera på vem som skulle ha levererat alla ”gröna skyltar” som skulle ha behövts… Postnord? 😂😂
 
D
S Styrman_jansson skrev:
Ja i den bästa av världar vore det så. Förr trodde jag det var så, men tyvärr har majoriteten av de jag träffat på inte besuttit några vidare förmågor. Och av de som varit kompetenta har majoriteten varit rätt maktfullkomliga.

Men det är naturligtvis ”bara” min erfarenhet, och jag kan ju haft oflyt, men det är den jag får gå på.
Jag tror du läser situationerna grovt, det finns såklart en normalfördelning inom alla yrken, på alla arbetsplatser men parametrarna skiljer sig åt.

Det som gör jobb i det offentliga mer utmanande är faktorer som att man kanske arbetsleds av en politiker som inte kan någonting alls om området, detta gäller i hög grad de som jobbar med människor, sjukvård, skola, polis, osv, ständig underbemanning, destruktiva organisationer, etc, om du tror att de människor du möter känner sig tillfredsställda med sin arbetssituation så är det feltänkt, alla dessa gör sitt bästa varje dag utifrån de förutsättningar de får, ungefär som att du skulle knyta skorna med en hand uppbunden på ryggen.

Ett annat problem är andra människors syn på dessa, så istället för att vara vuxen och försöka påverka styrningen av dessa funktioner i positiv riktning, så köper man en naiv, barnslig rent ut av, beskrivning från de som vill ha makt att alla anställda skulle vara dåliga människor och om bara de fick makt att styra arbetet i detalj så skulle det bli bättre.

Det är en farlig och sveklig väg vi är inne på vars enda syfte är att undergräva förtroendet mellan medborgarna för att kunna implementera mer totalitär styrning.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
JanneJanne123
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja, det är rena dumheter.

Lika dumt som att säga att folk på vänsterkanten aldrig startar företag.
Det här är ingen kulle jag tänker dö på, men jag ser en ganska stor distinktion mellan att ”undvika att jobba statligt” och ”aldrig starta företag”.

Jag står fast vid att i de branscher där det är möjligt så väljer hellre personer med högersympatier att jobba i den privata sektorn än den offentliga.
 
  • Gilla
Rabbithole och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Trots 100 sidor med tjafs, som jag inte har någon åsikt om, eller inte ids delge min åsikt om så tycker jag fortfarande att det ska bli spännande att se vart den här konflikten slutar.

Blir det IF Metall eller Elon Musk som kastar in handduken?
Och på vilket sätt.

Eller kommer Musk på något i sin tur, kan han t.ex. lägga ner stora verksamheter i andra länder, vars fackförbund kommer utöva påtryckningar mot IF Metall - bara för att försöka hitta på något lite mer långsökt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Du har en poäng Mikael och för att gå tillbaka mer till trådens ämnade tycker jag att man i media glömmer bort Teslas nätverk med laddare i en händelse av en swexit. Det skulle ge stora konsekvenser om även detta stängs ner i samband med att Tesla lämnar.
 
  • Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Det finns ju en närmare gemensam nämnare. Låter du ditt förakt för statligt anställda lysa igenom från början eller kommer det efter hand?
Om du läser mitt inlägg igen så har du svaret
Jag hyser i grunden inget förakt för statliga institutioner/myndigheter. När jag var yngre hade jag, precis som jag skrev i förgående inlägg, inställningen att där är det nog ordning och reda. För det bör det ju vara.

Men tyvärr har jag motbevisats i de flesta kontakter jag haft med dem (Notera att jag skriver de flesta precis som jag skriver majoriteten, jag har haft kontakter som funkat bra). Därför lever jag nu som så att jag undviker kontakt med myndigheter o.d. så mycket jag kan då erfarenheten är att det oftast inte fungerar bra.

På tal om gemensam nämnare är det en relevant frågeställning. Jag är en person med relativ hög "agreeableness" och vill gärna resonera och hitta smidiga lösningar för att komma vidare. Men när det går för långt har jag inga problem att läsa på regelverk och ifrågasätta, om inte annat för att lära mig något. Det sistnämnda har inte uppskattats 8ggr av 10 i de statliga kontakter jag haft. Detta trots att jag i majoriteten av fallen i slutändan fått rätt.''.

Vi kan ta ett exempel;
Jag blev stoppad av polis på en 30-sträcka efter en hastighetskontroll. Jag hade kört 30km/h när jag åkte in i samhället men med MC, som jag körde, är det ibland lite krångligt att hålla järnkoll på hastigheten samtidigt som man håller koll på utfart, övergångsställen m.m. Sak samma, mitt ansvar, och polisen sade att lasern visade 38km/h. Rimligt tänker jag och skriver på direkt. Inga problem.

Några veckor senare kommer ett brev från transportstyrelsen där det framgår att jag har fått en varning och att min trafikförseelse är allvarlig. Något konfunderad börjar jag lusläsa hela brevet som även innehåller en kopia av polisens rapport. Där står, mycket förvånande, att trafikmängden vid tillfället var "medel". Det är också det som gör att transportstyrelsen gör bedömningen att jag, utöver böter, ska få en varning. Det rolig i det hela är att detta var kl. 08:30 en söndagmorgon och jag var ENSAM på vägen genom samhället vid tillfället. Mycket förbryllad ringer jag transportstyrelsen för att förklara att det måste blivit något fel. Får tala med en person som informerar mig om att eftersom jag har skrivit på på plats så har jag även indirekt godkänt polisens rapport. Jag kan överklaga men i i deras bedömning skulle då princip mitt ord stå mot mitt eget. Detta var inget polisen på plats informerade mig om och inget som denne visade mig.

Vad blir då kontentan av detta? Jo att om jag någonsin kommer hamna i samma situation igen (detta var min första och enda gång jag fått böter under de 22år jag haft körkort) så kommer jag inte skriva under någonting öht. Detta eftersom erfarenheten visat att jag inte kan lita på att rapporten sedan stämmer.

Inte så konstigt eller hur?
 
  • Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Du har en poäng Mikael och för att gå tillbaka mer till trådens ämnade tycker jag att man i media glömmer bort Teslas nätverk med laddare i en händelse av en swexit. Det skulle ge stora konsekvenser om även detta stängs ner i samband med att Tesla lämnar.
Nu skrev jag mitt precis efter ditt, men det var absolut inte ditt jag besvarade, eller ens reagerade på.
Utan det är massor av sidor som handlat om ... tja ... något närliggande, kan vi väl lite snällt kalla det.

Jag själv är inte oskyldig till offtopic i tråden, verkligen inte.

Och jag fattar att så länge det inte kommer upp något nytt som rör själva ämnet, så spårar det lättare iväg till allt möjligt annat.
Och ärligt talat är jag väl inte så speciellt bekymrad, det snor några få minuter av mig varje dag att snabbt ögna genom dagens inlägg i hopp om att det ska dyka upp någon om vad som händer. Värre än så är det inte. Jag blir inte arg eller upprörd, eller ens besviken.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Du har en poäng Mikael och för att gå tillbaka mer till trådens ämnade tycker jag att man i media glömmer bort Teslas nätverk med laddare i en händelse av en swexit. Det skulle ge stora konsekvenser om även detta stängs ner i samband med att Tesla lämnar.
Om de står på ställen där det finns efterfrågan så skulle de snabbt ersättas. Det är ju inte så att det saknas andra laddföretag.
 
D djac skrev:
Jag tror du läser situationerna grovt, det finns såklart en normalfördelning inom alla yrken, på alla arbetsplatser men parametrarna skiljer sig åt.
Jag läser situationen baserat på erfarenhet, se även inlägget jag skrev till @kashieda . När 8 av 10 kontakter med myndigheter har varit dysfunktionella är det inte orimligt att anta att risken för att nästa också är det. Det är varken baserat på förakt eller politisk läggning. Förr var jag mer blåögd i mina myndighetskontakter och litade ofta på dem, läs gärna igen om mina erfarenheter av FK, BYGGLOV och CSN, men nu jag oerhört mer på tå.
D djac skrev:
Det som gör jobb i det offentliga mer utmanande är faktorer som att man kanske arbetsleds av en politiker som inte kan någonting alls om området, detta gäller i hög grad de som jobbar med människor, sjukvård, skola, polis, osv, ständig underbemanning, destruktiva organisationer, etc, om du tror att de människor du möter känner sig tillfredsställda med sin arbetssituation så är det feltänkt, alla dessa gör sitt bästa varje dag utifrån de förutsättningar de får, ungefär som att du skulle knyta skorna med en hand uppbunden på ryggen.
Och? Det fungerar lika bra eller dåligt för oss de ska tjäna oavsett om de inte är tillfredsställda med sin arbetssituation eller inte. Det är myndighetens/institutionens problem och som i förlängningen kan bli våra. Jag kan känna vissa sympatier och ha förståelse för dem och deras situation men jag accepterar inte att jag ska drabbas av "dålig" myndighetsutövning på grund av det. Det är mitt sätt att säga ifrån och försöka påverka deras organisation till det bättre.
D djac skrev:
Ett annat problem är andra människors syn på dessa, så istället för att vara vuxen och försöka påverka styrningen av dessa funktioner i positiv riktning, så köper man en naiv, barnslig rent ut av, beskrivning från de som vill ha makt att alla anställda skulle vara dåliga människor och om bara de fick makt att styra arbetet i detalj så skulle det bli bättre.
Det är en farlig och sveklig väg vi är inne på vars enda syfte är att undergräva förtroendet mellan medborgarna för att kunna implementera mer totalitär styrning.
Jag tror absolut inte mer detaljstyrning är lösningen. Snarare tvärtom. Min erfarenhet är att medarbetare som blir bemyndigade att själva så styra och ta beslut i sin arbetsroll mår bättre och gör bättre jobb. Den insikt jag fått inom vissa myndigheter är att de anställda nästan är livrädda för att göra fel och därför blir patologiska paragrafryttare in i absurdum. Skulle man på något sätt via regler eller dylikt påvisa något som ifrågasätter dem blir många av dem rent ut sagt "tjuriga".
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
D Daniel 109 skrev:
Om de står på ställen där det finns efterfrågan så skulle de snabbt ersättas. Det är ju inte så att det saknas andra laddföretag.
Ja, självklart på lång sikt, men det kommer innebära en period, lång eller kort, då det blir väldigt stort tryck på övriga laddare.
 
Nissens Nissens skrev:
Snillen spekulerar ser jag.

Saluvagnsskyltar får över huvud taget inte användas på det sättet.
Transportstyrelsen säger:
”Det är inte tillåtet att använda saluvagnslicens för andra typer av färder än sådana som har ett direkt samband med licensinnehavarens yrkesmässiga verksamhet.”

Att ägarbyte inte har med registreringsskylar att göra begriper vem som helst, men det var inte det jag frågade.

Om din hemmasnickrade idé hade varit realistisk så kan du ju fundera på vem som skulle ha levererat alla ”gröna skyltar” som skulle ha behövts… Postnord? 😂😂
Lösningen att kunden tar med sig skyltar till leveransplatsen eller får bilen hemkörd på biltransport är ju högst rimlig
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Lösningen att kunden tar med sig skyltar till leveransplatsen eller får bilen hemkörd på biltransport är ju högst rimlig
Som jag postade innan så kan man redan ha personliga skyltar hemma. Sen ringer man Transportstyrelsen eller loggar in digitalt och flyttar sina skyltar till nya fordonet så är det bara att åka.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
A
Det är inte utan att en blir lite varm i själen av att IF Metall blåser nytt liv i den svenska fackföreningsrörelsen på ett sånt storartat sätt.

Perfekt orkestrerat att ge en sån enorm smocka till ett av världens mest värdefulla företag lett av en liten mini-satan i form av Elon Muskovit.

Fackhatarna kommer gråta i duschen när detta är klart.
 
  • Haha
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.