Nyfniken Nyfniken skrev:
Är det för att det är så ont om kandidater med högersympatier som är tillräckligt lämpade? 😂
Måste vara så att det inte växer statliga blåa direktörer på träd.

JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Så om det nu tillsätts en generaldirektör som har borgerlig bakgrund så kommer alla 2000 anställda att sluta så att man kan se till (på något okänt sätt) att alla anställda framöver har en borgerlig tillhörighet?
Du hittar inte 2000 borgerliga personer som kan tänka sig att jobba statligt.

• Gilla
  • Haha
Styrman_jansson och 5 till
  • Laddar…
RoTe
Pratar vi fortfarande regskyltar? Är ju bara för bilköparen att beställa nya efter att ägarbytet gått igenom så får hen hem skyltarna och kan ta med dom till Tesla för montering på bil.

• Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
Vill bara kommentera det här med 90% sossepolitiker som direktörer. När man kallar meningsmotståndare och fackligt engagerade för mongon och lågbegåvade så borde jag kanske bli förvånad över deras kapacitet att förstå statistik och texter. Från timbro som jag antar alla har hämtat denna siffra från.

"
  • Regeringen Löfven har missbrukat utnämningsmakten. Var fjärde ordinarie myndighetschef som tillsatts har varit politiker, och utnämningarna har inte präglats av öppenhet, saklighet eller ändamålsenliga processer.
  • Bland utnämningar av personer med politisk bakgrund dominerar socialdemokratin kraftigt. Viktat efter myndigheternas storlek har hela 90 procent av de tillsatta med politisk färg varit socialdemokrater."
Alltså, var fjärde tillsatt direktör har haft politisk bakgrund, och av dessa har 25 av 40 någon typ av bakgrund/tillhörighet till V/S/MP. Sen lägger Timbro till en viktad 90% av de med politisk tillhörighet. Men av de tillsatta (ej räknat de som inte bytts ut under deras tid) i antal direktörer så har ca 15% en bakgrund/tillhörighet till V/S/MP.

Politiska utnämningar, partibakgrund

• Stapeldiagram som visar olika värden för kategorier V, S, MP, C, L, KD, M, SD.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Kan nog ses som det värsta straffet man kan få för en driftig näringslivsperson 🤣

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Är ju egenföretagare och anser väl att anställda har lite för mycket rättigheter men har man valt att anställa så bör man nog även skaffa ett kollektivavtal som garanterar grundläggande vilkor sen tycker jag att verklig lön ska baserad på kompetens men ett grundläggande skydd bör finnas i viss mängd iallafall med den mängden anställda

• Gilla
eleson och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Har du någon statistik att luta dig mot så att du vet att det inte finns 2000 personer som röstar borgerligt inom myndigheter och statliga bolag?
Jag hade släkt som jobbade på Vattenfall och Trafikverket, högt upp, och som jag är övertygad om röstade på moderaterna.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kan nog ses som det värsta straffet man kan få för en driftig näringslivsperson 🤣
En av Vattenfalls tidigare VD:ar kom från höga positioner inom det privata näringslivet.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nissens
RoTe RoTe skrev:
Pratar vi fortfarande regskyltar? Är ju bara för bilköparen att beställa nya efter att ägarbytet gått igenom så får hen hem skyltarna och kan ta med dom till Tesla för montering på bil.
Det är nog inte så lätt att beställa registreringsskyltar till en bil man inte äger…

• Gilla
Jogöwa
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är nog inte så lätt att beställa registreringsskyltar till en bil man inte äger…
Transportstyrelsen har själv bekräftat att det är lätt att undgå bockad gällande skyltarna

• Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Nissens Nissens skrev:
Missade du helt det jag skrev om ägarbytet? HINT: Det står i texten du citerat!

• Haha
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Skulle inte kännas helt tryggt att köpa bil utan regskylt.. men det kanske är nya tider och dags att anpassa sig! 😂

RoTe
J Jogöwa skrev:
Skulle inte kännas helt tryggt att köpa bil utan regskylt.. men det kanske är nya tider och dags att anpassa sig! 😂
Vad är problemet? Bilen har ett chassinummer och ett regnummer. Det enda som saknas är dom fysiska skyltarna som Postmord håller gisslan. Löses enkelt genom att efter ägarbytet gått igenom beställer man nya skyltar som landar i din brevlåda istället för Teslas.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Vad är problemet? Bilen har ett chassinummer och ett regnummer. Det enda som saknas är dom fysiska skyltarna som Postmord håller gisslan. Löses enkelt genom att efter ägarbytet gått igenom beställer man nya skyltar som landar i din brevlåda istället för Teslas.
Problemet? Brist på erfarenhet kanske.. men det kanske är väldigt tryggt och enkelt som du beskriver!

J Jogöwa skrev:
Problemet? Brist på erfarenhet kanske.. men det kanske är väldigt tryggt och enkelt som du beskriver!
Ja, exakt så enkelt är det. Men många är nog oroliga (I onödan).

Nu börjar Agenda! Public service levererar (för en gångs skull).

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Har du någon statistik att luta dig mot så att du vet att det inte finns 2000 personer som röstar borgerligt inom myndigheter och statliga bolag?
Jag hade släkt som jobbade på Vattenfall och Trafikverket, högt upp, och som jag är övertygad om röstade på moderaterna.
Behövs ingen statistik, är man borgerlig vill man inte jobba statligt, det är sedan gammalt. Finns några undantag, våldsmonopolet och domstolsväsendet.

• Gilla
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.