560 751 läst · 12 030 svar
561k läst
12,0k svar
Tesla och kollektivavtal
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 931 inlägg
Nej. Jag tycker Tesla ska få stå fria att vara utanför kollektivavtalsrörelsen om dom vill. Vi vet att på Tesla har man inte kollektivavtal och de som vill vara i den "Svenska modellen" ska då låta tesla köra sin deal och jobba på den andra verkstaden som har kollektivavtal.yoloboi skrev:
Så länge ett företag följer gällande lagstiftning vilket Tesla gör ska dom inte aktivt blockeras.
Du spekulerar som vanligt, men beskriver det som fakta.AndersMalmgren skrev:
Här kommer mer spekulation: För mig verkar du mest butthurt över att vanliga människor organiserat sig och därmed blivit en maktfaktor för företag att förhålla sig till. Gråtduschen väntar på dig när konflikten når sitt slut!
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 931 inlägg
Du förespråkar alltså att vi har två lagstiftningar, ett för företag med kollektivavtal och ett för de utan?Johannes Carlsson skrev:Nej. Jag tycker Tesla ska få stå fria att vara utanför kollektivavtalsrörelsen om dom vill. Vi vet att på Tesla har man inte kollektivavtal och de som vill vara i den "Svenska modellen" ska då låta tesla köra sin deal och jobba på den andra verkstaden som har kollektivavtal.
Så länge ett företag följer gällande lagstiftning vilket Tesla gör ska dom inte aktivt blockeras.
Jag tycker det är meningslöst att spekulera i hur enskilda anställningskontrakt ser ut, den insikten har vi nog inte, de som arbetar där ser välmående ut en del är till och med lite fetlagda, så de betals säkert. Gällande övrigt så kan det säkert vara lite gungor och karuseller, säkert mycket meningslösa texter i avtalen som skulle bli svåra att genomdriva i Sverige, konkurrensklausuler osv.Johannes Carlsson skrev:Medspekulation:
Arbetarna trivs på sin arbetsplats
Arbetarna fick bättre villkor (lön) än deras andra erbjudande
De som vill stå utanför facket är till viss del personer som valt att ta kommando över sin egen livssituation och anser sig kapabla att förhandla och ta ställning till olika erbjudanden
En del tittar bara på lönen de får i handen idag och glömmer att se till att övriga villkor också är goda, framförallt avsättning till tjänstepension som dock verkar vara bra på Tesla.
Detta gäller i mina ögon bara arbetsmarknadsmodellen, dvs ska den få vara relativt fri från politiken och de privata partnerna på marknaden ska få komma överens utifrån det som krävs i de olika branscherna, eller vill man förstatliga arbetsmarknaden med central styrning från Riksdagen i Stockholm.
Renoverare
· Stockholm
· 18 412 inlägg
Elon kommer hellre lämna Sverige. Jag kommer skratta när fackanslutna blir varslade för deras jobb inte finns kvar när tesla drar.yoloboi skrev:
Jag kommer skåla i champagne över det. Skit ska skit ha
Johannes Carlsson skrev:
Men efterfrågan kvarstår. Dvs mer seriösa aktörer än Tesla fyller hålrummet och ekonomin opåverkad, förutom för Tesla. Jag skålar gärna med dig!AndersMalmgren skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 931 inlägg
Absolut inte. Vi har ETT regelverk idag och så skall det vara. Samma regler ska gälla för alla. Något annat vore ytterst orättvist.yoloboi skrev:
Kollektivavtal är en affärsmässig överenskommelse. Det är INTE lag och därför helt fritt att stå utan.
Det är många system, lagar och regler som jag tycker är fel, krångliga och orättvisa i Sverige. Och vi har en stor mängd människor som tycker dom har rätt till massa saker bara för att dom existerar. En del bör vi ha för en trygg tillvaro, en del inte.
Men du missar att lagstiftningen är som den är pga den svenska modellen. Sätts den ur spel krävs starkare lagstiftning. Det går liksom inte att kompromissa.Johannes Carlsson skrev:Absolut inte. Vi har ETT regelverk idag och så skall det vara. Samma regler ska gälla för alla. Något annat vore ytterst orättvist.
Kollektivavtal är en affärsmässig överenskommelse. Det är INTE lag och därför helt fritt att stå utan.
Det är många system, lagar och regler som jag tycker är fel, krångliga och orättvisa i Sverige. Och vi har en stor mängd människor som tycker dom har rätt till massa saker bara för att dom existerar. En del bör vi ha för en trygg tillvaro, en del inte.
Håller med om ditt sista stycke.
Jag ska vara lite elak mot vissa.Johannes Carlsson skrev:Absolut inte. Vi har ETT regelverk idag och så skall det vara. Samma regler ska gälla för alla. Något annat vore ytterst orättvist.
Det som är viktigt för Sverige (ett land) är företag som förädlar och exporterar och deras behov ska ges stort värde och inflytande på arbetsmarknaden, det är viktigt för landet, arbetstagarna och företagen. Det avgörande är att där konkurrerar vår arbetsmarknadslösning med andra länders, vi står oss ganska väl där och många länder studerar våra lösningar som inspiration.
Det som är mindre strategiskt viktigt är de företag som bara sysslar med inrikes verksamhet, så länge alla har samma regelverk så kan de konkurrera rättvist med varandra, tex målare A med målare B. Här är det viktiga att det just blir "lika för alla", mindre viktigt vad reglerna är, kollektivavtal funkar bra här.
Ungefär som när man gör en regeländring i sport, man kan gilla eller ogilla men det är lika för alla.
Du har nog missar hur det fungerar. Sverige har väldigt lite lagstiftning och detaljstyrning från politiskt håll. Just för att både fack och arbetsgivare ser det som bättre att de kan göra upp. Om då vissa ska köra på utan både lagstiftning och kollektivavtal fungerar det inte. Antingen har vi i praktiken krav på kollektivavtal, eller också måste området lagregleras i mycket större omfattning.Johannes Carlsson skrev:Absolut inte. Vi har ETT regelverk idag och så skall det vara. Samma regler ska gälla för alla. Något annat vore ytterst orättvist.
Mycket av det som i dag hanteras av kollektivavtal. Minimilön är ett exempel som inte finns lagreglerat i Sverige.