560 917 läst · 12 030 svar
561k läst
12,0k svar
Tesla och kollektivavtal
Så här är det på många områden, vi har ännu inte ett så totalitärt samhälle som du verkar sakna. Mycket lämnas åt branscher att själv ordna och så länge detta görs med ansvar så håller sig politiken utanför.JanneJanne123 skrev:Med den argumentationen menar du förresten i så fall att vi generellt borde minska antalet politiska regleringar för att istället låta politiska intresseorganisationer få större makt? Varför är dessa icke folkvalda (möjligen väljer man fackombud?) personer bättre beskaffade att ta beslut å våra vägnar än demokratiskt valda politiker? Bör vi avskaffa demokratin?
Det är väldigt rörigt för många vad som ligger i demokratibegreppet.
Fackförbund är definitivt demokratiska.JanneJanne123 skrev:Med den argumentationen menar du förresten i så fall att vi generellt borde minska antalet politiska regleringar för att istället låta politiska intresseorganisationer få större makt? Varför är dessa icke folkvalda (möjligen väljer man fackombud?) personer bättre beskaffade att ta beslut å våra vägnar än demokratiskt valda politiker? Bör vi avskaffa demokratin?
En fördel är att man kan få branschanpassade avtal
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Jag drog det till sin spets och hade nästan väntat mig att du (med viss rätt) skulle beskylla mig för halmgubbeargumentation, men saluterar dig att du väljer att tolka det jag skrev konstruktivt.D djac skrev:
Jag vill inte heller ha en totalitär stat och har inget större förtroende för politiker, men jag har ännu lägre förtroende för fackförbund.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Nu händer det grejer:
https://www.expressen.se/ekonomi/tesla-stammer-svenska-staten/
https://www.expressen.se/ekonomi/tesla-stammer-svenska-staten/
Renoverare
· Stockholm
· 18 412 inlägg
Personligen vill jag ha en tunn stat. Men mossig byråkrati som kollektivavtal och fackförbund är inte heller bra.
På en fri marknad styr marknadskrafter. En arbetsgivare måste behandla sina arbetstagare väl annars drar de till andra bolag
På en fri marknad styr marknadskrafter. En arbetsgivare måste behandla sina arbetstagare väl annars drar de till andra bolag
Fullkomligt naiv inställning när parterna är olika starka och insatsen är människors levebröd.AndersMalmgren skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 420 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 420 inlägg
Så du hade alltså fel i ditt påstående:JanneJanne123 skrev:
eftersom det finns fler än så inom vissa områden, förutom att det finns de som röstar borgerligt på andra håll.JanneJanne123 skrev:
Har jag gjort dig något illa personligen eller varför är då så här?? Du har redan fått svar av andra på hur fel du har så jag tänker inte upprepa det, men sluta va så larvig!Nissens skrev:Ja, det gick lite fort kanske, men ditt påstående faller på sin egen orimlighet. När jag har köpt ny bil har bilen aldrig bytt ägare innan det finns registreringsskyltar på den. I praktiken när man hämtar ut bilen. (Med monterade registreringsskyltar)
Därför menar jag att köparen inte äger bilen innan Tesla ens fått skyltarna. Eller du brukar kanske betala bilar i förskott? Rätt ovanligt skulle jag tro. Det finns sannolikt inte en enda bilhandlare som skriver över en bil på någon om inte finansieringen är avklarad.
Men förklara gärna hur det går till när du köper bil, och hur lång tid innan du betalat som du brukar bli ägare till bilen. 😂😂😂
Renoverare
· Stockholm
· 18 412 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 420 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 420 inlägg