535 859 läst · 11 520 svar
536k läst
11,5k svar
Tesla och kollektivavtal
Företaget hade kollektivavtal? Vad sa facket om dessa förhållanden, t.ex. att ni inte fick göra nr2 på arbetstid?H heimlaga skrev:😂😂
Vad jag vill ha för filmrättigheterna är en bra advokat som försvarar mig mot anklagelserna om ärekränkning med mera. Han och juristsvågern älskar att kräva folk på allt möjligt sådant.
Chefen lever än och företaget finns kvar även om det lär ha tagit hårt på både honom och företaget i fjol eller förrfjol när han förlorade den evighetslånga rättsprocessen mot en Vöråbo som blev totalt arbetsoförmögen efter att ha fallit från två våningar höjd när den fuskbyggda ställningen som han hade blivit lurad att arbeta på kollapsade under honom.
Tydligen hade Vöråbon aldrig varit lagligen anställd i något av chefens 4 företag som alla har exakt samma ägare och använder samma utrustning på samma byggen och alla bokförs av chefens mamma hemma i källaren. Än kom lönen från det ena företaget och än från det andra och oftast fanns det inga lönespecifikationer och när de fanns stämde de inte överens med den summa som hade kommit in på kontot.
Domstolen dömde chefen skyldig och konstaterade att de 4 företagen även om de formellt inte har något samband är ett företagmed fyra olika namn och syftet att undvika att betala och undvika ansvar.
Handlar denna strejk om:
1) Att de anställda hos Tesla har dåliga arbetsvillkor (exv. löner, semester, försäkringar, etc.),
eller
2) Att Tesla inte vill teckna kollektivavtal.
?
Jag har försökt läsa vad IF Metall själva säger, och de menar att anledningen till strejken är att de vill "säkerställa att de anställda hos Tesla har samma goda villkor som övriga verkstadsanställda".
Nu visar det sig ju dock att de anställda hos Tesla verkar ha _bättre_ villkor än de flesta andra verkstadsanställda, vilket påvisas dels av de anställdas egna påståenden samt det faktum att egentligen ingen ens ville gå ut i strejk eftersom de inte såg någon anledning till att så göra.
Jag förstår alltså ingenting om denna konflikt, förutom att det absolut viktigaste verkar vara (för IF Metall) att kollektivavtal träffas, annars riskerar deras grundvalar att rämna.
Frågar ni mig är det mer troligt att exv. Volkswagen ligger bakom detta, som ett sätt att sätta välbehövda käppar i sin värsta konkurrents hjul (om det nu ens går att hävda att VAG spelar i samma division). Frågan är varför de inte bråkar i Tyskland istället. Är måhända Sverige som vanligt någon form av Petriskål för dylika experiment, p.g.a. vår (väl)vilja att alltid vara värst/bäst?
1) Att de anställda hos Tesla har dåliga arbetsvillkor (exv. löner, semester, försäkringar, etc.),
eller
2) Att Tesla inte vill teckna kollektivavtal.
?
Jag har försökt läsa vad IF Metall själva säger, och de menar att anledningen till strejken är att de vill "säkerställa att de anställda hos Tesla har samma goda villkor som övriga verkstadsanställda".
Nu visar det sig ju dock att de anställda hos Tesla verkar ha _bättre_ villkor än de flesta andra verkstadsanställda, vilket påvisas dels av de anställdas egna påståenden samt det faktum att egentligen ingen ens ville gå ut i strejk eftersom de inte såg någon anledning till att så göra.
Jag förstår alltså ingenting om denna konflikt, förutom att det absolut viktigaste verkar vara (för IF Metall) att kollektivavtal träffas, annars riskerar deras grundvalar att rämna.
Frågar ni mig är det mer troligt att exv. Volkswagen ligger bakom detta, som ett sätt att sätta välbehövda käppar i sin värsta konkurrents hjul (om det nu ens går att hävda att VAG spelar i samma division). Frågan är varför de inte bråkar i Tyskland istället. Är måhända Sverige som vanligt någon form av Petriskål för dylika experiment, p.g.a. vår (väl)vilja att alltid vara värst/bäst?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 213 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 213 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 741 inlägg
Det har väl varit tydligt från dag ett att det handlar om principen.
Tesla vill inte ha kollektivavtal
IF Metall försöker tvinga och utpressa Tesla att skriva kollektivavtal genom att starta bråk med strejk som inte biter och eskalerar för att vinna någon prestige. Nu ger man sig på sig ägare av bilarna också.
Bilia ska tydligen vägra hantera teslor nu. Och dom säljer en del begagnade Teslor dessutom
Tesla vill inte ha kollektivavtal
IF Metall försöker tvinga och utpressa Tesla att skriva kollektivavtal genom att starta bråk med strejk som inte biter och eskalerar för att vinna någon prestige. Nu ger man sig på sig ägare av bilarna också.
Bilia ska tydligen vägra hantera teslor nu. Och dom säljer en del begagnade Teslor dessutom
Företaget hade inte kollektivavtal. De hade egna lokala avtal enligt vilka allt det här var avtalsenligt. Jag såg aldrig avtalen i skrift i enhetlig form och jag informerades inte om dem när jag blev anställd men det hänvisades ofta till dem och efter att jag blev uppsagd med stora summor innestående i obetalad lön krävdes jag på skadestånd för avtalsbrott. Vilket jag vägrade betala.sysmali skrev:
Enligt dessa lokala "avtal" var det förbjudet att vara med i såkallade "kriminella organisationer" vilket avsåg fackförening och A-kassa.
Vad chefen inte visste var att jag hade låtit bli att säga upp mitt medlemskap när jag fick order om att säga upp det. Jag betalade avgiften själv och han visste ingenting.
Enligt finländsk lag kan löner och arbetsvillkor i ett lokalt avtal inte vara sämre än kollektivavtalets minimum. Den delen av ett lokalt avtal som inte uppfyller kollektivavtalsminimum är inte juridiskt bindande och anses inte vara ett giltigt avtal i något som helst avseende. Detta gäller även företag som inte har tecknat kollektivavtal.
Eftersom detta skedde i Finland och eftersom fackets jurister hjälpte mig att reda ut det juridiska när jag själv var för slutkörd i huvudet för att kunna läsa lagtext kunde jag kräva lön och ersättningar enligt kollektivavtalsminimum. Tyvärr var det svårt att bevisa många saker och när ord står mot ord och avtal mot avtal i en lönetvist anser polisen att det är ett civilmål som de inte befattar sig med.
Allvetare
· Östergötland
· 4 155 inlägg
Ge dig. Detta är det mest osannolika mot bakgrund av den information som presenterats. IF Metall har inte lyckats påvisa några missförhållanden eller några villkor som skulle vara sämre hos TM Sweden. Istället har man använt fluff och ideologi som argument.Nissens skrev:
Det faktum att ovanligt många väljer att vara strejkbrytare talar också för sig själv.
Det är nog mer så att det är du och Tesla som får ge er.S Styrman_jansson skrev:Ge dig. Detta är det mest osannolika mot bakgrund av den information som presenterats. IF Metall har inte lyckats påvisa några missförhållanden eller några villkor som skulle vara sämre hos TM Sweden. Istället har man använt fluff och ideologi som argument.
Det faktum att ovanligt många väljer att vara strejkbrytare talar också för sig själv.
För de flesta är det självklart att Tesla strider för att de vill komma undan något.
Att det finns strejkbrytare bevisar inget över huvudtaget.
Allvetare
· Östergötland
· 4 155 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 155 inlägg
det är uppenbart att det är en känslofull fråga för dig. Jag försöker bilda mina uppfattningar på någon form av bevis eller fakta och som redogjorts i detta fall är det extremt skralt med sådant som talar i IF Metalls sak.Nissens skrev:
Därför är det tämligen tydligt att detta är en ideologisk kamp mellan två olika principer med väldigt envisa förkämpar.
Då saknar vi bara fittmössorna!Luddis_1 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder