565 362 läst · 12 045 svar
565k läst
12,0k svar
Tesla och kollektivavtal
Oavsett, så är det ju bra att arbetsgivare inte kan kasta ut de anställda på gatan så fort de blir sjuka. I USA finns massor av uteliggare som råkat ut för det.mikethebik skrev:Jo, jag vet det, och hade tidigare en trevlig bekanting som var alkis och som faktiskt tog tag i det hela när han fick klart för sig att det klassas som "sjukdom". Och hjälper de dessa stackare är det ju briljant.
Senast jag träffade honom var han ren, och jag hoppas att det förblev så.
Det jag alltid undrat över är varför det ena missbruket klassas som sjukdom när allt det andra är just missbruk eller beroende.
Att olagliga droger inte accepteras av systemet kan jag ha viss förståelse för.
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlägg
Betalar sjukförsäkringen ut pengar för alkolism? Låter långsökt
Är väl arbetsgivarens skyldighet att hjälpa personal med alkolism då det räknas som sjukdom. Står till och med i arbetsmiljölagen.AndersMalmgren skrev:
Saxar lite hejvilt från nätet.
"Alkoholism eller alkoholmissbruk räknas som en sjukdom, därmed är det inte saklig grund för uppsägning (7 § LAS). Men det ligger inom arbetsgivarens ansvarsområde att erbjuda rehabilitering och stöd till en anställd som har alkoholmissbruk
Som arbetsgivare är du skyldig att agera om du ser signaler eller om en medarbetare informerar om missbruksproblem på arbetsplatsen. Om du som arbetsgivare struntar i problemen bryter du mot arbetsmiljölagen. Det är viktigt att inte skjuta upp problemet då det förvärras ju längre tid det går."
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlägg
Men en sjukförsäkring/sjukvårdsförsäkring borde ju kvalificera sig då. Om den nu gäller för fyllon.A atomlab skrev:Är väl arbetsgivarens skyldighet att hjälpa personal med alkolism då det räknas som sjukdom. Står till och med i arbetsmiljölagen.
Saxar lite hejvilt från nätet.
"Alkoholism eller alkoholmissbruk räknas som en sjukdom, därmed är det inte saklig grund för uppsägning (7 § LAS). Men det ligger inom arbetsgivarens ansvarsområde att erbjuda rehabilitering och stöd till en anställd som har alkoholmissbruk
Som arbetsgivare är du skyldig att agera om du ser signaler eller om en medarbetare informerar om missbruksproblem på arbetsplatsen. Om du som arbetsgivare struntar i problemen bryter du mot arbetsmiljölagen. Det är viktigt att inte skjuta upp problemet då det förvärras ju längre tid det går."
Det beror på AA - Anonyma Alkoholister som lyckades marknadsföra alkoholism som sjukdom. Minnesota modellen som den också kallades när den introducerades i Sverige på 80 - talet menade att man lyfte bort skulden från den missbrukande personen och därigenom blev personen mera mottaglig för AA´s budskap om nykterhet. Sjukdom skapar inga skuldkänslor.mikethebik skrev:
Detta gick stick i stäv mot etablerad kunskap på den tiden men vann så småningom gehör och onekligen var det så att många blev och blir ff nyktra med hjälp av tolvstegsprogrammet.
Så småningom tog striden slut om huruvida alkoholism var en sjukdom eller inte, det var inte viktigt längre. Det enda som var viktigt var att den missbrukande personen accepterade att han/hon led av en sjukdom och därmed påbörjade sin väg mot total nykterhet.
På den vägen är det och ingen utom de närmast berörda bryr sig längre om huruvida alkoholism är en sjukdom eller inte, så länge AA programmet fungerar är allt gott och väl.
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlägg
Kollade de flesta sjukvårdsförsäkringar verka inte täckas. Lite märkligt arbetsgivaren ska betala den anställdes rehab, borde ju samhället betala
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlägg
Det är ju inte superenkelt. Men jämför snittlönen bland utvecklare tex på Spotify och ett anslutet bolag som Nordea.S skogaliten skrev:
Edit: enligt unionen ligger snittlönen för en utvecklare på 49k. Spotify som inte är anslutet har en snittlön på 59 (enligt indeed.com)
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlägg
Jag har inget emot betala sjukvård för mina anställda, tex betalade jag förebyggande sjukvård till min anställda. Men att det ska vara lagstadgad är märkligt, speciellt när det inte är kopplat till jobbet .
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlägg