536 606 läst · 11 547 svar
537k läst
11,5k svar
Tesla och kollektivavtal
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 878 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 878 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Tänkte precis säga det. Har en polare som är hög chef där, finns inget företag i Sverige som är mer stuprör än SEB. Minst 8 nivåer av chefer innan du stöter på någon som jobbar operativt 🤣JanneJanne123 skrev:
Man kan inte utesluta delar av verksamheten, blir konstig diskussion bara, olika branscher, olika yrken, olika storlekar på bolag osv, jag tror faktiskt inte det går att hitta två rimliga bolag att jämföra. Löner uppåt hanteras inte av kollektivavtal öht, så det är ett långskott att de skulle påverka ur det perspektivet.JanneJanne123 skrev:
Däremot kunde det vara intressant att titta på lönen för den lägst betalda individen hos bolag med eller utan kollektivavtal, det är åt det hållet de har en funktion.
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Det är ju det som inte är fallet. Det drar lönerna mot mitten.D djac skrev:Man kan inte utesluta delar av verksamheten, blir konstig diskussion bara, olika branscher, olika yrken, olika storlekar på bolag osv, jag tror faktiskt inte det går att hitta två rimliga bolag att jämföra. Löner uppåt hanteras inte av kollektivavtal öht, så det är ett långskott att de skulle påverka ur det perspektivet.
Däremot kunde det vara intressant att titta på lönen för den lägst betalda individen hos bolag med eller utan kollektivavtal, det är åt det hållet de har en funktion.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 878 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 878 inlägg
Ja alltså det är ju inte jag som gör den distinktionen utan det är så SEB och Nordea har valt att organisera sig. De dotterbolag som ligger på topp 10 är alltså:D djac skrev:Man kan inte utesluta delar av verksamheten, blir konstig diskussion bara, olika branscher, olika yrken, olika storlekar på bolag osv, jag tror faktiskt inte det går att hitta två rimliga bolag att jämföra. Löner uppåt hanteras inte av kollektivavtal öht, så det är ett långskott att de skulle påverka ur det perspektivet.
SEB Investment Management AB
Nordea Investment Management AB
Att deras stjärnor på investering tjänar mycket pengar kommer väl inte som en överraskning för någon.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 958 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 958 inlägg
Båda företagen står med på Finansförbundets lista över företag med kollektivavtal: https://www.finansforbundet.se/om-finansforbundet/teckna-kollektivavtal/schysta-finansforetag/JanneJanne123 skrev:Ja alltså det är ju inte jag som gör den distinktionen utan det är så SEB och Nordea har valt att organisera sig. De dotterbolag som ligger på topp 10 är alltså:
Att deras stjärnor på investering tjänar mycket pengar kommer väl inte som en överraskning för någon.
Jo, jag vet minst en här som förmodligen letar efter sin haka i detta nuJanneJanne123 skrev:Ja alltså det är ju inte jag som gör den distinktionen utan det är så SEB och Nordea har valt att organisera sig. De dotterbolag som ligger på topp 10 är alltså:
Jo, jag vet det, och hade tidigare en trevlig bekanting som var alkis och som faktiskt tog tag i det hela när han fick klart för sig att det klassas som "sjukdom". Och hjälper de dessa stackare är det ju briljant.Nissens skrev:
Senast jag träffade honom var han ren, och jag hoppas att det förblev så.
Det jag alltid undrat över är varför det ena missbruket klassas som sjukdom när allt det andra är just missbruk eller beroende.