N Niq skrev:
Vart hittar du dom uppgifterna?
Seb och Nordea tex har kollektivavtal och hör till lönetoppen
Ligger långt efter bolag som Spotify.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ligger långt efter bolag som Spotify.
Dom är inte ens med på top20 listan medans Seb och Nordea är med på top10

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
JanneJanne123
N Niq skrev:
Dom är inte ens med på top20 listan medans Seb och Nordea är med på top10
Nja, är ju Nordeas- och SEBs investmentavdelningar som återfinns i lönetoppen. Om de har kollektivavtal eller inte har jag ingen aning om.

• Gilla
jahallåja och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Nja, är ju Nordeas- och SEBs investmentavdelningar som återfinns i lönetoppen. Om de har kollektivavtal eller inte har jag ingen aning om.
Tänkte precis säga det. Har en polare som är hög chef där, finns inget företag i Sverige som är mer stuprör än SEB. Minst 8 nivåer av chefer innan du stöter på någon som jobbar operativt 🤣

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Uppenbarligen har de valt att ha sina stjärnor i egna bolag precis som det har föreslagits tidigare i tråden.

• Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
D
Man kan inte utesluta delar av verksamheten, blir konstig diskussion bara, olika branscher, olika yrken, olika storlekar på bolag osv, jag tror faktiskt inte det går att hitta två rimliga bolag att jämföra. Löner uppåt hanteras inte av kollektivavtal öht, så det är ett långskott att de skulle påverka ur det perspektivet.

Däremot kunde det vara intressant att titta på lönen för den lägst betalda individen hos bolag med eller utan kollektivavtal, det är åt det hållet de har en funktion.

D djac skrev:
Man kan inte utesluta delar av verksamheten, blir konstig diskussion bara, olika branscher, olika yrken, olika storlekar på bolag osv, jag tror faktiskt inte det går att hitta två rimliga bolag att jämföra. Löner uppåt hanteras inte av kollektivavtal öht, så det är ett långskott att de skulle påverka ur det perspektivet.

Däremot kunde det vara intressant att titta på lönen för den lägst betalda individen hos bolag med eller utan kollektivavtal, det är åt det hållet de har en funktion.
Det är ju det som inte är fallet. Det drar lönerna mot mitten.

D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju det som inte är fallet. Det drar lönerna mot mitten.
Du hittar inga sådana exempel, enda källan är du själv med din önskan. Däremot har större bolag mer blandade lönenivåer, det är nog det som förvirrar dig.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
JanneJanne123
D djac skrev:

Ja alltså det är ju inte jag som gör den distinktionen utan det är så SEB och Nordea har valt att organisera sig. De dotterbolag som ligger på topp 10 är alltså:
SEB Investment Management AB
Nordea Investment Management AB

Att deras stjärnor på investering tjänar mycket pengar kommer väl inte som en överraskning för någon.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Huawei och Securitas ligger också på top 10 listan och dom har kollektivavtal

BirgitS
Ja alltså det är ju inte jag som gör den distinktionen utan det är så SEB och Nordea har valt att organisera sig. De dotterbolag som ligger på topp 10 är alltså:

Att deras stjärnor på investering tjänar mycket pengar kommer väl inte som en överraskning för någon.
Båda företagen står med på Finansförbundets lista över företag med kollektivavtal: https://www.finansforbundet.se/om-finansforbundet/teckna-kollektivavtal/schysta-finansforetag/

Lite kul att det står ”schyssta” faktiskt 😆
Jo, det är klart att finansförbundet tycker det..

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
D

Jo, jag vet minst en här som förmodligen letar efter sin haka i detta nu

Nissens Nissens skrev:
Jag menar att alkoholism är klassat som en sjukdom. Men det är inte något tyckande från min sida, det är fakta.
Jo, jag vet det, och hade tidigare en trevlig bekanting som var alkis och som faktiskt tog tag i det hela när han fick klart för sig att det klassas som "sjukdom". Och hjälper de dessa stackare är det ju briljant.
Senast jag träffade honom var han ren, och jag hoppas att det förblev så.

Det jag alltid undrat över är varför det ena missbruket klassas som sjukdom när allt det andra är just missbruk eller beroende.

D djac skrev:
Jo, jag vet minst en här som förmodligen letar efter sin haka i detta nu
Vänta, vänta... Säg inte... Är det.... förnekaren i tråden?

• Älska
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.