580 742 läst · 12 498 svar
581k läst
12,5k svar
Tesla och kollektivavtal
Alternativ två är ju direkt korkat. Det kostar mycket att inte teckna kollektivavtal. Om de har bättre avtal än kollektivavtalen så är det ju bara att skriva på. Det vinner alla på.O och en till skrev:Det går argumentet går ju båda håll:
Alt1:
Tesla har bättre villkor än kollektivavtal, alltså är det inget problem att teckna kollektivavtal.
Alt2:
Tesla har bättre villkor än kollektivavtal, därför behöver de inte teckna kollektivavtal.
Båda argumenten kan sen repeteras i oändlighet....
Däremot är det inte självklart att Tesla vill komma undan något ansvar/förmån/fördel för de anställda.
Skälet kan tex vara ideologisk övertygelse att inte ha fackförbund på arbetsplatsen.
Du ”glömde” det tredje alternativet, vilket är vad det handlar om. Att Tesla vill utnyttja de anställda på olika sätt.
Men som jag skrev tidigare, de tycker nog att stora delar av kollektivavtalen är bra, men de vill inte behålla den alkoholiserade anställda, de vill ha lättare att göra sig av med en kriminell person.Nissens skrev:Alternativ två är ju direkt korkat. Det kostar mycket att inte teckna kollektivavtal. Om de har bättre avtal än kollektivavtalen så är det ju bara att skriva på. Det vinner alla på.
Du ”glömde” det tredje alternativet, vilket är vad det handlar om. Att Tesla vill utnyttja de anställda på olika sätt.
Frihet kostar i Sverige! Som Freud aldrig sa...Nissens skrev:Alternativ två är ju direkt korkat. Det kostar mycket att inte teckna kollektivavtal. Om de har bättre avtal än kollektivavtalen så är det ju bara att skriva på. Det vinner alla på.
Att sparka anställda som blivit sjuka är sjukt i sig. Alkoholism är en sjukdom. Det visar ju att kollektivavtalen behövs.pacman42 skrev:
Reglerna kring kriminella vet jag inget om, men jag vet att anställda som bryter mot ”code of conduct” kan få sparken även när man har kollektivavtal.
Jag tror att det ligger mycket mer i denna situationen än vad vi har diskuterat här och jag är inte säker på att detta stannar vid Sverige. Det skulle inte helt förvåna mig om detta har fler anledningar än de svenska och att vi kommer se fackliga organisationer i fler länder agera.S Styrman_jansson skrev:Jag har funderat länge på ett visst inlägg här då jag t.ex. lovar @BirgitS ett svar men har haft mycket annat i livet som gjort att det uteblivit. Det fina med det är att mycket av det jag tänkt skriva redan tagits upp i tråden under tiden så det inlägg jag tänkt skriva skulle bara bli upprepning.
Många inlägg handlar om att man ska ange "källor" och "fakta" ( och en hel del rena anekdoter). Problemet med detta är att det är rätt skralt med dessa eller så är det mest fluff. Kontentan är dock att IF Metall har inte på något sätt visat på att de anställda skulle ha några sämre villkor än i ett ev. kollektivavtal. Vidare har de inte heller visar på något särskilt stort stöd bland de som är anställda av TM Sweden AB. Detta bekräftas av IF Metall själva ( se länk i tidigare inlägg), debattinlägg från tidigare långvarig anställd, forumsinlägg i annat forum från anställda m.m. Man kan naturligtvis vara, och även bör vara, källkritisk mot en del av källorna eller del av innehållet men faktum är att de står oemotsagda. I brist på andra källor får man då bilda sig en uppfattning av det som erbjuds.
Faktum är att IF Metall varken presenterat några bevis på att de anställda har dåliga villkor eller visat på att de har något större stöd bland de anställda ( de som trots allt stödjer åtgärderna återfinns främst i norr där det finns ett mer utbrett politiskt stöd för fackförbund generellt). Min slutsats måste då bli att hela kampanjen är ideologisk på gränsen till politisk. Då kan man också vidare fråga sig hur rättfärdiga dessa stridsåtgärder och sympatiåtgärder egentligen är. Att påtvinga en person eller en grupp sin egen eller sin grupps ideologi har gjorts förut i historien och sällan med särskilt trevligt resultat.
Det är sunt att Tesla håller emot facken i detta fall. Det är uppenbart att IF Metall inte insåg vilket motstånd de skulle möta och de fäktar nu desperat med alla möjlig åtgärder vitt och brett. Inget offer verkar vara stort nog för att sakta ner jakten på det heliga kollektivavtalet. Det skulle inte förvåna mig om detta slutar med att Tesla lämnar Sverige. Med dem försvinner också arbetstillfällen med troligtvis justa villkor, en liten pusselbit i arbetet mot den globala uppvärmningen, troligtvis betydligt mindre laddmöjligheter för oss som kör elbil och en bit av Sveriges anseende som ett land i teknologisk framkant.
Men vad gör man inte för ett kollektivavtal?
Jag är inte part såklart så jag stannar på läktaren med chips och långburk.
Vi kan inte bortse från Teslas egensinnige ledare, på gott och ont.O och en till skrev:Det går argumentet går ju båda håll:
Alt1:
Tesla har bättre villkor än kollektivavtal, alltså är det inget problem att teckna kollektivavtal.
Alt2:
Tesla har bättre villkor än kollektivavtal, därför behöver de inte teckna kollektivavtal.
Båda argumenten kan sen repeteras i oändlighet....
Däremot är det inte självklart att Tesla vill komma undan något ansvar/förmån/fördel för de anställda.
Skälet kan tex vara ideologisk övertygelse att inte ha fackförbund på arbetsplatsen.
Renoverare
· Stockholm
· 18 478 inlägg
Kan de inte leverera så ska de bort. Kontraktet med arbetsgivaren är bruten när man slutar levereraNissens skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 478 inlägg
Man blir sjuk av att supa, tvångsmässigt supande är inte en sjukdom.Nissens skrev:
Så att arbetsgivaren har ett ansvar mot någon som super sig sjuk är förkastligt
Jag vet lärare som av facket skyddats från uppsägning trots att de misshandlat barn och andra lärare har vittnat emot dem, gissa om stämningen på den skolan är bra?Nissens skrev:
En påverkad person kan inte tillåtas köra bil eller använda tunga maskiner i yrkeslivet, skall man införa dagliga alkoholtester på arbetsplatsen? Vad händer då personen inte är nykter? Även här känner jag till fall då man tvingats behålla personer och stå för deras "tillfrisknande". Personer som annars hade sagts upp kan nu inte sägas upp för att de är alkoholister. "Sjukdomen" blir ett sätt att undvika uppsägning som mycket väl skulle ha skett pga helt andra orsaker. Företagen köper ut dessa personer idag, många gånger med 6-12 månaders lön...
Renoverare
· Stockholm
· 18 478 inlägg
Har en god vän som är områdes VD på ett konsultbolag. Han fick ultimatum bli nykter eller vi lägger ner ditt bolag (varje affärsområde är eget bolag). Han blev nykter.