J JohanLun skrev:
Jag jobbar helst med kontoret innanför ytterdörren hemma. Jag hoppas vi får fortsätta med det. Och att inte facket tycker det är orättvist att alla inte kan jobba hemma. Om alla kommer till kontoret nu så finns inte platser åt alla där jag jobbar. Vi har även ett kontor vid Hötorget numera man kan sitta, men vi har krav att träffa kollegorna fysiskt ett par dar i veckan. Tyvärr är bara 1/3 av de jag jobbar med närmare till Hötorget än huvudkontoret. :(
Fyfan skulle mögla speciellt om boendet är utanför tullarna. Man vill ju träffa kollegorna, äta god lunch osv

Edit: jobbar på kontoret en dag i veckan men lunchar med dem varje dag
 
A ajn82 skrev:
om man fortsätter vägrar byta till vinterdäck på existerande kunders bilar på fristående verkstäder
Då är det nog dags att leka lite USA, stäm skiten ur facken och töm deras kassor på allt som finns i dem om det sker en endaste liten krock pga av sommardäck i ishalka därför att en maffiaorganisation straffar bilägare som är helt utanför detta.
Fy fan för Metall och dess lakejer!
 
  • Gilla
Anders Broman och 3 till
  • Laddar…
Jag har funderat länge på ett visst inlägg här då jag t.ex. lovar @BirgitS ett svar men har haft mycket annat i livet som gjort att det uteblivit. Det fina med det är att mycket av det jag tänkt skriva redan tagits upp i tråden under tiden så det inlägg jag tänkt skriva skulle bara bli upprepning.


Många inlägg handlar om att man ska ange "källor" och "fakta" ( och en hel del rena anekdoter). Problemet med detta är att det är rätt skralt med dessa eller så är det mest fluff. Kontentan är dock att IF Metall har inte på något sätt visat på att de anställda skulle ha några sämre villkor än i ett ev. kollektivavtal. Vidare har de inte heller visar på något särskilt stort stöd bland de som är anställda av TM Sweden AB. Detta bekräftas av IF Metall själva ( se länk i tidigare inlägg), debattinlägg från tidigare långvarig anställd, forumsinlägg i annat forum från anställda m.m. Man kan naturligtvis vara, och även bör vara, källkritisk mot en del av källorna eller del av innehållet men faktum är att de står oemotsagda. I brist på andra källor får man då bilda sig en uppfattning av det som erbjuds.

Faktum är att IF Metall varken presenterat några bevis på att de anställda har dåliga villkor eller visat på att de har något större stöd bland de anställda ( de som trots allt stödjer åtgärderna återfinns främst i norr där det finns ett mer utbrett politiskt stöd för fackförbund generellt). Min slutsats måste då bli att hela kampanjen är ideologisk på gränsen till politisk. Då kan man också vidare fråga sig hur rättfärdiga dessa stridsåtgärder och sympatiåtgärder egentligen är. Att påtvinga en person eller en grupp sin egen eller sin grupps ideologi har gjorts förut i historien och sällan med särskilt trevligt resultat.

Det är sunt att Tesla håller emot facken i detta fall. Det är uppenbart att IF Metall inte insåg vilket motstånd de skulle möta och de fäktar nu desperat med alla möjlig åtgärder vitt och brett. Inget offer verkar vara stort nog för att sakta ner jakten på det heliga kollektivavtalet. Det skulle inte förvåna mig om detta slutar med att Tesla lämnar Sverige. Med dem försvinner också arbetstillfällen med troligtvis justa villkor, en liten pusselbit i arbetet mot den globala uppvärmningen, troligtvis betydligt mindre laddmöjligheter för oss som kör elbil och en bit av Sveriges anseende som ett land i teknologisk framkant.


Men vad gör man inte för ett kollektivavtal?
 
  • Gilla
Smeafan och 8 till
  • Laddar…
Nissens
S Styrman_jansson skrev:
Jag har funderat länge på ett visst inlägg här då jag t.ex. lovar @BirgitS ett svar men har haft mycket annat i livet som gjort att det uteblivit. Det fina med det är att mycket av det jag tänkt skriva redan tagits upp i tråden under tiden så det inlägg jag tänkt skriva skulle bara bli upprepning.


Många inlägg handlar om att man ska ange "källor" och "fakta" ( och en hel del rena anekdoter). Problemet med detta är att det är rätt skralt med dessa eller så är det mest fluff. Kontentan är dock att IF Metall har inte på något sätt visat på att de anställda skulle ha några sämre villkor än i ett ev. kollektivavtal. Vidare har de inte heller visar på något särskilt stort stöd bland de som är anställda av TM Sweden AB. Detta bekräftas av IF Metall själva ( se länk i tidigare inlägg), debattinlägg från tidigare långvarig anställd, forumsinlägg i annat forum från anställda m.m. Man kan naturligtvis vara, och även bör vara, källkritisk mot en del av källorna eller del av innehållet men faktum är att de står oemotsagda. I brist på andra källor får man då bilda sig en uppfattning av det som erbjuds.

Faktum är att IF Metall varken presenterat några bevis på att de anställda har dåliga villkor eller visat på att de har något större stöd bland de anställda ( de som trots allt stödjer åtgärderna återfinns främst i norr där det finns ett mer utbrett politiskt stöd för fackförbund generellt). Min slutsats måste då bli att hela kampanjen är ideologisk på gränsen till politisk. Då kan man också vidare fråga sig hur rättfärdiga dessa stridsåtgärder och sympatiåtgärder egentligen är. Att påtvinga en person eller en grupp sin egen eller sin grupps ideologi har gjorts förut i historien och sällan med särskilt trevligt resultat.

Det är sunt att Tesla håller emot facken i detta fall. Det är uppenbart att IF Metall inte insåg vilket motstånd de skulle möta och de fäktar nu desperat med alla möjlig åtgärder vitt och brett. Inget offer verkar vara stort nog för att sakta ner jakten på det heliga kollektivavtalet. Det skulle inte förvåna mig om detta slutar med att Tesla lämnar Sverige. Med dem försvinner också arbetstillfällen med troligtvis justa villkor, en liten pusselbit i arbetet mot den globala uppvärmningen, troligtvis betydligt mindre laddmöjligheter för oss som kör elbil och en bit av Sveriges anseende som ett land i teknologisk framkant.


Men vad gör man inte för ett kollektivavtal?
Frågan är ju varför de har så svårt för att teckna ett kollektivavtal om de redan uppfyller punkterna i ett sådant.

Självklart strider Tesla för att det är något de vill komma undan.
 
  • Gilla
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
Detvät inte mer principer det handlar om då? Från båda håll.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Frågan är ju varför de har så svårt för att teckna ett kollektivavtal om de redan uppfyller punkterna i ett sådant.

Självklart strider Tesla för att det är något de vill komma undan.
Kanske av samma anledning som IF Metall strider för ett? Ideologi.

Till syvende sist spelar det ingen roll. Det finns inget som säger att man måste ingå ett avtal för att "det ändå inte gör någon skillnad"..
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Frågan är ju varför de har så svårt för att teckna ett kollektivavtal om de redan uppfyller punkterna i ett sådant.

Självklart strider Tesla för att det är något de vill komma undan.
De vill kunna vara flexibla vid lönesättning och förmåner.

Skit ska skit ha medans kingsen ska allt
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Låter ju sjukt det du varit med om, men jag har svårt att tro att din verklighet är något som förekommer speciellt ofta, om än alls, här i Sverige, vill jag tro i alla fall. Kanske bärplockare eller liknande inte har så mycket till regelrätta avtal, men knappast sådär.

Sen låter det ju sådär om du nu själv hotat dina kollegor? Eftersom de nu var räddast för dig i slutändan.

Så kanske är det du som behöver komma ur din bubbla, du och Anders är väl ytterligheter och verkligheten är någonstans mitt emellan.
Ibland känns det som det du berättar beskriver arbetsförhållandena långt tillbaka i tiden.
Sådana saker förekommer. Det jag skriver om hände i Vasa i Finland åren 2007-2008. Jag påstår inte att det är vanligt men det förekommer både i Finland och i Sverige

Ja jag var tvungen att hota litet jag också. De andra ställde sig på chefens sida av ren rädsla. Först genom att förneka att de hade betalat och sedan genom att begära att jag skulle betala mina ersättningar och ge mina verktyg som gåva till chefen och gå med på sänkt lön och så att inte de andra som sköter sig råkar illa ut för att en anställd krånglar och vägrar betala.
Faktum är att situationen var så pass spänd att det bara var millimeter från att jag hade tvingats hugga handen av chefen med yxa en gång och sticka kniven i honom en annan gång. Lyckligtvis backade han i sista minuten så jag inte behövde göra det.

Andra företagare som betalade hederliga löner hade naturligtvis ingen möjlighet att konkurrera mot den här företagaren och som ni vet går ju entreprenaderna till lägstbjudande.
Blir sånt här möjligt i större skala så tvingas alla företag antingen följa efter eller lägga ned.

Det är till stor del tack vare fack och kollektivavtal som såna här saker inte är vanliga. När folk vill skrota facken är det såna här saker de ber om.

Allt är inte som det skall i fackföreningsrörelsen i Sverige men man skall akta sig för att kasta ut barnet med badvattnet.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
O
Nissens Nissens skrev:
Frågan är ju varför de har så svårt för att teckna ett kollektivavtal om de redan uppfyller punkterna i ett sådant.

Självklart strider Tesla för att det är något de vill komma undan.
Det går argumentet går ju båda håll:

Alt1:
Tesla har bättre villkor än kollektivavtal, alltså är det inget problem att teckna kollektivavtal.

Alt2:
Tesla har bättre villkor än kollektivavtal, därför behöver de inte teckna kollektivavtal.

Båda argumenten kan sen repeteras i oändlighet....


Däremot är det inte självklart att Tesla vill komma undan något ansvar/förmån/fördel för de anställda.
Skälet kan tex vara ideologisk övertygelse att inte ha fackförbund på arbetsplatsen.
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De vill kunna vara flexibla vid lönesättning och förmåner.

Skit ska skit ha medans kingsen ska allt
Flexibilitet i om de behöver betala eller inte. Tänk vad bra att få välja själv om man vill betala. Därav den ideologiska övertygelsen.

Som sagt. Åt helvete med hela Muskvitj.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
jag hade tvingats hugga handen av chefen med yxa en gång
Varför skulle du ha varit tvungen till det?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
O
H heimlaga skrev:
Sådana saker förekommer. Det jag skriver om hände i Vasa i Finland åren 2007-2008. Jag påstår inte att det är vanligt men det förekommer både i Finland och i Sverige

Ja jag var tvungen att hota litet jag också. De andra ställde sig på chefens sida av ren rädsla. Först genom att förneka att de hade betalat och sedan genom att begära att jag skulle betala mina ersättningar och ge mina verktyg som gåva till chefen och gå med på sänkt lön och så att inte de andra som sköter sig råkar illa ut för att en anställd krånglar och vägrar betala.
Faktum är att situationen var så pass spänd att det bara var millimeter från att jag hade tvingats hugga handen av chefen med yxa en gång och sticka kniven i honom en annan gång. Lyckligtvis backade han i sista minuten så jag inte behövde göra det.

Andra företagare som betalade hederliga löner hade naturligtvis ingen möjlighet att konkurrera mot den här företagaren och som ni vet går ju entreprenaderna till lägstbjudande.
Blir sånt här möjligt i större skala så tvingas alla företag antingen följa efter eller lägga ned.

Det är till stor del tack vare fack och kollektivavtal som såna här saker inte är vanliga. När folk vill skrota facken är det såna här saker de ber om.

Allt är inte som det skall i fackföreningsrörelsen i Sverige men man skall akta sig för att kasta ut barnet med badvattnet.
Är det någon som har kapat ditt konto eller? Du brukar ju skriva kloka inlägg och kunna resonera men här menar du på allvar att du var nära att med en yxa hugga av handen på en människa? Och en annan gång sticka kniven i samma person?

Enda gången det är befogat är om man handlar i nödvärn, var någons liv i fara i båda situationerna?
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att det är just det jag skrivit om ett par gånger redan som är orsaken till att Tesla inte vill ha ett kollektivavtal, de vill inte behöva behålla en alkoholiserad anställd, de vill kunna avskeda en kriminell anställd. Kollektivavtalen gör det svårare.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
O och en till skrev:
Är det någon som har kapat ditt konto eller? Du brukar ju skriva kloka inlägg och kunna resonera men här menar du på allvar att du var nära att med en yxa hugga av handen på en människa? Och en annan gång sticka kniven i samma person?

Enda gången det är befogat är om man handlar i nödvärn, var någons liv i fara i båda situationerna?
Det är tyvärr sant.
Kanske det berättar någonting om nivån på utpressningen att jag som brukar söka rimliga lösningar var ytterst nära att tvingas till sådant. Att 15 år i fängelse blev en alldeles rimlig väg ut ur situationen.
 
H heimlaga skrev:
Flexibilitet i om de behöver betala eller inte. Tänk vad bra att få välja själv om man vill betala. Därav den ideologiska övertygelsen.

Som sagt. Åt helvete med hela Muskvitj.
Om du inte presterar ska du heller inget ha. Med kollektivavtal tar man pengar från de driftiga och ger till möget.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.