Nu ska tydligen andra verkstäder vägra jobba på Teslas bilar, hur det nu drabbar företaget.. drabbar bara existerande ägare.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
A ajn82 skrev:
Nu ska tydligen andra verkstäder vägra jobba på Teslas bilar, hur det nu drabbar företaget.. drabbar bara existerande ägare.
Nä, för Tesla själva är det nog bara en fördel, bara en liten, men ändock, en fördel.


Jag för min del tror att facken och den Svenska modellen kommer krascha någon gång, nu har jag trott det i säkert 20 år, så jag har slutat att hålla andan medan jag väntar. ;)

Men jag tror att det kommer bli en konflikt likt denna, som spikar ihop kistan.
En där alltför mycket prestige står på spel, och att allt blir oproportionerligt stort.
Nu tror jag inte att det blir denna, men vi får väl se.
 
  • Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Nu ska tydligen andra verkstäder vägra jobba på Teslas bilar, hur det nu drabbar företaget.. drabbar bara existerande ägare.
Så blir det när Mafiosos får styra, hoppas innerligt att normalt funtade människor lämnar dessa organisationer.
De hade ett värde långt tillbaka och gjorde mycket bra för de anställda, men de senaste 50 åren handlar det mest om att visa sin makt och behålla den oavsett följderna.
Som det ofta blir, makt korrumperar, oavsett nivå.
 
  • Gilla
maria01 och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men jag tror att det kommer bli en konflikt likt denna, som spikar ihop kistan.
En där alltför mycket prestige står på spel, och att allt blir oproportionerligt stort.
Nu tror jag inte att det blir denna, men vi får väl se.
Vad som talar emot det, är att Teslas kunder nog till största del inte är med i LO förbund, så det interna motståndet är inte så stort.

Det som talar för det är att IF Metall redan lagt så mycket prestige i det att de inte klarar att backa ner, och jag tror att Musk är villig att låta världen brinna för att få sin vilja igenom, och hans stridskassa är nog större.

Samt att jag tror inte de har svårt att få avsättning för bilar som var avsedda för Sverige på andra marknader, så det finns ingen direkt kostnad för Tesla i detta läget. Om facken i ett par andra stora EU-länder, framför allt Tyskland, går in i konflikten så blir det svårare.

Min förutsägelse är, om det blir strejk/sympatiåtgärder i Tyskland som direkt drabbar fabriken så vinner facken i slutändan, efter en lång fight med stora samhällskostnader och minskad europeisk konkurrenskraft gentemot t.ex Kina. Om tyska facken inte ansluter vinner Tesla och IF Metall blir tvungna att backa ner, men om det rör sig om en månad eller ett halvår vågar jag inte gissa, men innan lågkonjunkturen har bottnat.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Tillägg till ovan, om man fortsätter vägrar byta till vinterdäck på existerande kunders bilar på fristående verkstäder tror jag det kommer komma restriktioner i rätten till sympatiåtgärder, pga samhällsfara.

Och om posten vägrar dela ut brev till Tesla misstänker jag det kommer bli en intressant diskussion om rätten att bryta mot postlagen som sympatiåtgärd.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 7 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Vad yrar du.
Så sade chefen i företaget där jag arbetade. varefter var och en individuellt fick veta att han var företagets sämsta anställda och därför måste gå med på lönesänkning till långt under kollektivavtalsminimum och dessutom betala stora "ersättningar" kontant utan kvitto.
När jag pressade arbetskamraterna (de började prata när de blev mer rädda för mig än för chefen) visade det sig att alla hade fått höra att just han var den enda värdelösa arbetaren i ett duktigt gäng och att endast han måste gå med på lönesänkningar och betala ersättningar.........

Skulle du veta någonting om verkligheten utanför dina datorspel skulle du veta att kollektivavtalet endast sätter en miniminivå och arbetsgivaren får fritt betala mer än så om han vill.
Var vänlig och basera dina inlägg på verkligheten!
Det är ju din verklighetet som hör till ytterligheterna. Varför jobbade du kvar på arbetsplatsen öht?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nä, för Tesla själva är det nog bara en fördel, bara en liten, men ändock, en fördel.


Jag för min del tror att facken och den Svenska modellen kommer krascha någon gång, nu har jag trott det i säkert 20 år, så jag har slutat att hålla andan medan jag väntar. ;)

Men jag tror att det kommer bli en konflikt likt denna, som spikar ihop kistan.
En där alltför mycket prestige står på spel, och att allt blir oproportionerligt stort.
Nu tror jag inte att det blir denna, men vi får väl se.
Det hade ju varit den bästa julklappen man kan få, men du har nog rätt i att det inte sker denna gång
 
M
H heimlaga skrev:
Vad yrar du.
Så sade chefen i företaget där jag arbetade. varefter var och en individuellt fick veta att han var företagets sämsta anställda och därför måste gå med på lönesänkning till långt under kollektivavtalsminimum och dessutom betala stora "ersättningar" kontant utan kvitto.
När jag pressade arbetskamraterna (de började prata när de blev mer rädda för mig än för chefen) visade det sig att alla hade fått höra att just han var den enda värdelösa arbetaren i ett duktigt gäng och att endast han måste gå med på lönesänkningar och betala ersättningar.........

Skulle du veta någonting om verkligheten utanför dina datorspel skulle du veta att kollektivavtalet endast sätter en miniminivå och arbetsgivaren får fritt betala mer än så om han vill.
Var vänlig och basera dina inlägg på verkligheten!
Tror du på allvar att ett kollektivavtal skyddar mot en kriminell psykopat som driver företag?
Slika typer brukar vara väldigt bra på att få med sig facket och sedan med hjälp av dem att bete sig ännu värre.

Finns bara ett sätt att hantera sådana personer - att inte ha med dem att göra!
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Tillägg till ovan, om man fortsätter vägrar byta till vinterdäck på existerande kunders bilar på fristående verkstäder tror jag det kommer komma restriktioner i rätten till sympatiåtgärder, pga samhällsfara.

Och om posten vägrar dela ut brev till Tesla misstänker jag det kommer bli en intressant diskussion om rätten att bryta mot postlagen som sympatiåtgärd.
polisen kan ju börja bötfälla teslaägare. Lapplisor bötfälla bilarna. Finns ju massor med mysiga grejer man kan göra för att drabba teslaägare.
 
  • Ledsen
Dilato och 1 till
  • Laddar…
sysmali
Är detta resonemang fel?

- Kollektivavtal är frivilligt
- Teslas anställda har bättre(?) villkor än andra verkstäder
- Teslas anställda verkar nöjda
- Om Tesla lämnar Sverige så försvinner arbetstillfällen hos Tesla och ev. underleverantörer
- IF Metall menar att Tesla ska teckna k-avtal för att det är den svenska modellen
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns flera bra skäl att ha fastigheten i ett eget bolag, du skriver skattetekniska, så det är kanske det här du menar, men jag skriver så andra får lite koll.

När ett företag köper en fastighet så drabbas man av 4,25% stämpelskatt, vilket blir 42500 kr / miljon.
Men om fastigheten är i ett bolag, som inte har direkt några andra affärer i sig, så säljer man hela bolaget, inte bara fastigheten, och då blir det en vanlig bolagsöverlåtelse och det blir ingen stämpelskatt.

Har man många fastigheter brukar man försöka dela upp dessa i ägande i flera bolag, på det sättet att man paketerar liknande objekt tillsammans, med tanke på att det ska bli en smidig framtida affär.
Nu är jag inte så insatt i exakt vilka skattefördelar det finns då det inte är något jag behövt sätta mig in i. Jag vet dock att det verksamma företaget som affärsverksamheten har legat i har hyrt fastigheten av fastighetsbolaget. Eftersom det varit företag som gått bra så har jag antagit att det delvis har varit för att minska vinstskatten.
 
En bekant till en bekant arbetade på ett lite halvstort företag som just nu går lite dåligt. Han har ett tidsbegränsat kontrakt på en högre chefsposition och fick detta avbrutet i förtid av företaget, då de ville spara pengar. Han fick ingen kompensation för detta och kontaktade facket på företaget (som har kollektivavtal). Facket hade noll förståelse för hans situation. Det hela slutade med att han sade upp sig istället, utan stöd från vare sig fack eller arbetsgivare så kunde han inte arbeta kvar.

Intressant nog så fick en närstående till honom inte förlängt kontrakt heller (trots kommande julhandel, dvs högkonjunktur för företaget), ett kontrakt som personen hade blivit lovad muntligen. Denna personens kollegor fick alla förlängda kontrakt. Inte heller där var facket intresserade av att hjälpa till.

Som jag sagt tidigare, de gräver sin egen grav genom att skydda de som slår barn, är onyktra på jobbet mm, men de skyddar inte de som de tycker "kan klara sig själva", dvs de gräver sin egen grav genom att alienera huvuddelen av de som betalar avgifterna.
 
  • Gilla
maria01 och 9 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En bekant till en bekant arbetade på ett lite halvstort företag som just nu går lite dåligt. Han har ett tidsbegränsat kontrakt på en högre chefsposition och fick detta avbrutet i förtid av företaget, då de ville spara pengar. Han fick ingen kompensation för detta och kontaktade facket på företaget (som har kollektivavtal). Facket hade noll förståelse för hans situation. Det hela slutade med att han sade upp sig istället, utan stöd från vare sig fack eller arbetsgivare så kunde han inte arbeta kvar.

Intressant nog så fick en närstående till honom inte förlängt kontrakt heller (trots kommande julhandel, dvs högkonjunktur för företaget), ett kontrakt som personen hade blivit lovad muntligen. Denna personens kollegor fick alla förlängda kontrakt. Inte heller där var facket intresserade av att hjälpa till.

Som jag sagt tidigare, de gräver sin egen grav genom att skydda de som slår barn, är onyktra på jobbet mm, men de skyddar inte de som de tycker "kan klara sig själva", dvs de gräver sin egen grav genom att alienera huvuddelen av de som betalar avgifterna.
Precis så resonerade facket när vårt kontor flyttade från norra sidan Stockholm 5 mil söderut. Ni får klara er själva, andra har det värre, ni är välutbildade i mjukvarubranchen så de finns gott om jobb.

Sen blev det fokus på lunchrestauranger, fruktkorgar och möjlighet till träning som också försämrades då vi fick samma (sämre) villkor som de på huvudorten, men här var förstås facket lojala med övriga medlemmar då dotterbolaget vi tillhörde hade bättre villkor och löner så vi fick igen bara acceptera förändringen. Jag tror 50% slutade direkt.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 6 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Precis så resonerade facket när vårt kontor flyttade från norra sidan Stockholm 5 mil söderut. Ni får klara er själva, andra har det värre, ni är välutbildade i mjukvarubranchen så de finns gott om jobb.

Sen blev det fokus på lunchrestauranger, fruktkorgar och möjlighet till träning som också försämrades då vi fick samma (sämre) villkor som de på huvudorten, men här var förstås facket lojala med övriga medlemmar då dotterbolaget vi tillhörde hade bättre villkor och löner så vi fick igen bara acceptera förändringen. Jag tror 50% slutade direkt.
Skulle aldrig jobba på ett ställe som inte har kontoret innanför tullarna :)
Det ligger en global detaljhandelskoncern i liljeholmen, tror det är enda uppdraget jag haft utanför tullarna
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Skulle aldrig jobba på ett ställe som inte har kontoret innanför tullarna :)
Det ligger en global detaljhandelskoncern i liljeholmen, tror det är enda uppdraget jag haft utanför tullarna
Jag jobbar helst med kontoret innanför ytterdörren hemma. Jag hoppas vi får fortsätta med det. Och att inte facket tycker det är orättvist att alla inte kan jobba hemma. Om alla kommer till kontoret nu så finns inte platser åt alla där jag jobbar. Vi har även ett kontor vid Hötorget numera man kan sitta, men vi har krav att träffa kollegorna fysiskt ett par dar i veckan. Tyvärr är bara 1/3 av de jag jobbar med närmare till Hötorget än huvudkontoret. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.