H heimlaga skrev:
Det är tyvärr sant.
Kanske det berättar någonting om nivån på utpressningen att jag som brukar söka rimliga lösningar var ytterst nära att tvingas till sådant. Att 15 år i fängelse blev en alldeles rimlig väg ut ur situationen.
Vad menar du facket skulle kunna gjort åt situationen? Det är ju rena lagbrott du skriver om och sådant hanteras av rättsväsendet.

• Gilla
Rabbithole och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle du ha varit tvungen till det?
Sticka kniven i honom för att inte behöva betala det han krävde av mig under mordhot. Att neutralisera hotet helt enkelt. Enligt tillgänglig information (vilken var falsk) var det självmord att gå till polisen.
Hugga handen av honom för att få bort hans händer från mina privata verktyg som jag på grund av obetalade löner inte hade någon som helst möjlighet att ersätta och som jag var absolut beroende av för att kunna få ett annat arbete.
Han hade nämligen ringt runt till andra arbetsgivare och berättat sagor om att jag var en omöjlig och oduglig anställd som pressade honom på pengar så det enda arbetet som gick att få i många år var som frilansande byggare åt privatpersoner.

I Finland är det praksis att anställda har egna verktyg i byggnadsbranschen. Genom att låta bli att betala så man till slut är utan betalningsförmåga och beslagta anställdas verktyg gjorde han det extremt svårt att säga upp sig och börja någon annanstans.

Som frilansare har jag småningom har fått ett ganska bra rykte efter vad som hörs i trakten. Nu skulle det kanske kunna gå att komma in i ett företag igen.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om du inte presterar ska du heller inget ha. Med kollektivavtal tar man pengar från de driftiga och ger till möget.
Varför tror du att företaget vill betala åt de som presterar när man kan låta bli att betala åt alla?

H heimlaga skrev:
Sticka kniven i honom för att inte behöva betala det han krävde av mig under mordhot. Att neutralisera hotet helt enkelt. Enligt tillgänglig information (vilken var falsk) var det självmord att gå till polisen.
Hugga handen av honom för att få bort hans händer från mina privata verktyg som jag på grund av obetalade löner inte hade någon som helst möjlighet att ersätta och som jag var absolut beroende av för att kunna få ett annat arbete.
Han hade nämligen ringt runt till andra arbetsgivare och berättat sagor om att jag var en omöjlig och oduglig anställd som pressade honom på pengar så det enda arbetet som gick att få i många år var som frilansande byggare åt privatpersoner.

I Finland är det praksis att anställda har egna verktyg i byggnadsbranschen. Genom att låta bli att betala så man till slut är utan betalningsförmåga och beslagta anställdas verktyg gjorde han det extremt svårt att säga upp sig och börja någon annanstans.

Som frilansare har jag småningom har fått ett ganska bra rykte efter vad som hörs i trakten. Nu skulle det kanske kunna gå att komma in i ett företag igen.

Varför tror du att företaget vill betala åt de som presterar när man kan låta bli att betala åt alla?
De flesta företagare vill ju ha en fungerande produktion

S Styrman_jansson skrev:
Vad menar du facket skulle kunna gjort åt situationen? Det är ju rena lagbrott du skriver om och sådant hanteras av rättsväsendet.
Av egen erfarenhet vet jag att facket var räddningen:

1. De hade juridisk kunskap och råd att anlita advokat och kunde trassla ut mig ur röran av påstådda "avtal" som arbetsgivaren och hans svåger juristen fångade sina anställda i. Hoten och kraven framfördes muntligt och ersättningar skulle betalas kontant utan kvitto enligt ett juridiskt väl genomtänkt system så att de alltid kunde hävda att ord stod mot ord.
Så fort som ord står mot ord eller avtal mot avtal i en fråga om lön och anställningsvillkor så anser polisen att det är ett tvistemål som faller utanför allmänt åtal. Där man altså måste driva det själv i domstol på egen bekostnad. Jag var närapå medellös i det skedet.

2. De hade juridisk kunskap om vad arbetsgivaren och juristsvågern lagligen kunde kräva av mig. Det skulle ha varit många månaders heltidsarbete att läsa in mig på lagar och prejudikat på den nivån som krävdes för att jag inte skulle trassla in mig ytterligare. Deras strategi var att trassla till allting juridiskt så mycket det bara gick och hitta processtekniska orsaker till det ena och det andra. Hela rättsprocessen tog 5 år. Jag var dessutom totalt slut i huvudet i det skedet.

3. När ord står mot ord och avtal mot avtal innebar ett allmänt bindande kollektivavtal att jag åtminstone kunde kräva ut min lön enligt kollektivavtalsminimum.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
De flesta företagare vill ju ha en fungerande produktion
Är arbetskraften extremt billig räcker det med närmast marginell produktivitet för att vara billigare per producerad enhet än konkurrenterna som har effektiv arbetskraft med full lön.

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
O
H heimlaga skrev:

Men hör du inte själv hur galet det låter att hugga av honom handen för att han tar dina verktyg?
Kunde du inte börja med att slå han på käften?

• Gilla
richardtenggren och 4 till
  • Laddar…
Om du inte presterar ska du heller inget ha. Med kollektivavtal tar man pengar från de driftiga och ger till möget.
Varför skulle någon anställa folk som inte presterar?
Det är fortfarande fritt för en arbetsgivare att betala högre lön än kollektivavtalet

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
N Niq skrev:
Varför skulle någon anställa folk som inte presterar?
Det är fortfarande fritt för en arbetsgivare att betala högre lön än kollektivavtalet
Fast det fungerar inte så i praktiken. Lönerna på anslutna bolag tenderar att gå på mitten. Hur många gånger ska man behöva säga det

Nissens Nissens skrev:
Självklart strider Tesla för att det är något de vill komma undan.
Läs den mycket intressanta biografin (samma författare som Steve Jobs biografi, Walter Isacsson) om Musk så kommer du nog förstå att Musk är en man av principer och har rätt speciella åsikter. Han gillar helt enkelt inte facket. Vad jag förstår är INGEN inom teslakoncernen ansluten. Så för honom är nog detta en principsak, och han verkar hålla hårt på principerna. Män som Steve Jobs och Elon Musk blev inte vad de blev genom att de lät andra "köra med dem".

Så det behöver inte alls vara av nåt annat än en principsak. Precis som det nog är för Metall.

• Gilla
Rabbithole och 6 till
  • Laddar…
O och en till skrev:
Men hör du inte själv hur galet det låter att hugga av honom handen för att han tar dina verktyg?
Kunde du inte börja med att slå han på käften?
Jag hade yxan till hands och ingen tid att tänka. Du har säkert själv hamnat i situationer någon gång där man inte hinner tänka för att man blir så förvånad.
Att leva under hot dagligen gjorde mig inte direkt mer balanserad och snabbtänkt. Har du själv provat på det någon gång?
Jag har en väl genomtänkt strategi intränad för nästa gång ifall det skulle hända igen. Att slå av underarmsbenen med hammaren eller yxklacken eller annat lämpligt tillhygge. Underarmsbenen brukar gå att lappa ihop kirurgiskt men gör handen oanvändbar för stunden.

Fast det fungerar inte så i praktiken. Lönerna på anslutna bolag tenderar att gå på mitten. Hur många gånger ska man behöva säga det
Det får du nog fråga dig själv. Gissar att dom flesta tycker att det räcker redan nu.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
O
H heimlaga skrev:
Jag hade yxan till hands och ingen tid att tänka. Du har säkert själv hamnat i situationer någon gång där man inte hinner tänka för att man blir så förvånad.
Att leva under hot dagligen gjorde mig inte direkt mer balanserad och snabbtänkt. Har du själv provat på det någon gång?
Jag har en väl genomtänkt strategi intränad för nästa gång ifall det skulle hända igen. Att slå av underarmsbenen med hammaren eller yxklacken eller annat lämpligt tillhygge. Underarmsbenen brukar gå att lappa ihop kirurgiskt men gör handen oanvändbar för stunden.
All respekt för en psykiskt påfrestande situation över lång tid, men de allra flesta människor har ändå en spärr och hugger inte handen av chefen, oavsett hur illa han beter sig.

Din respons är liksom inte proportionell, du kan inte ha som plan att slå sönder underarmsbenen med en hammare nästa gång någon försöker stjäla dina verktyg.

Om du har dålig impulskontroll, jobba med det istället. Låt bli alla form av tillhyggen och använd nävarna om du ändå måste ta till våld.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Håller med, man pekar på lönegrupper som tagits fram med facket och där sitter man fast. Spelar ingen roll om man presterar och producerar mer än andra.

Även om arbetsgivaren vill så kommer avundsjuka kollegor gnälla o gå till facket för att någon fått förmåner eller mer betalt än vad lönegruppen säger.

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
O och en till skrev:
Om du har dålig impulskontroll, jobba med det istället.
Impulskontrollen verkar ju lyckligtvis ha fungerat. Jag är mer orolig för att @heimlaga i lugn och ro långt efteråt menar "att det bara var millimeter från att jag hade tvingats hugga handen av chefen med yxa" och framställer det som ett slags objektivt faktum. 😮

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
O och en till skrev:
All respekt för en psykiskt påfrestande situation över lång tid, men de allra flesta människor har ändå en spärr och hugger inte handen av chefen, oavsett hur illa han beter sig.

Din respons är liksom inte proportionell, du kan inte ha som plan att slå sönder underarmsbenen med en hammare nästa gång någon försöker stjäla dina verktyg.

Om du har dålig impulskontroll, jobba med det istället. Låt bli alla form av tillhyggen och använd nävarna om du ändå måste ta till våld.
åtminstone i sverige kan man inte ta till mer våld än vad nöden kräver. så om någon snor en hammare är det inte proportionerligt att slå ihjäl denne. kanske är de finska lagarna mer som i USA där man vad jag föstår faktiskt i vissa delstater har rätt att skjuta en "trespasser"?

Oavsett. Jag håller med, för allas skull ska man hålla igen. Annars hamnar vi där Jordgubben och Kurdiska Röven är nu, med hämd och öga för öga...

• Gilla
och en till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.