654 577 läst · 14 155 svar
655k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag är inte emot vare sig Tesla eller kollektivavtalet. Om Tesla och IF Metall kommer överens och tecknar ett kollektivavtal så tror jag det till största delen vore bra (men det kommer alltid att finnas individer som förlorar på sådant).C Crank skrev:
Vad jag är emot är IF Metalls inställning att Tesla ska tvingas till att träffa ett kollektivavtal.
Jo mycket bra inlägg och vad Musken är ute efter är ju tydligt Europas socialdemokrater som har extremt svårt med förändringar.C Crank skrev:Intressant att lösa alla kommentarer fån extremvänsterns väljare. Varje gång något negativt händer vänstern så rotar ni upp något om oppositionen och går "all in" på alla sociala medier och skriker så högt ni kan bara för att flytta fokus från det dåliga ni gjort till något annat.
Nu har Trump vunnit valet i USA och han har sagt mer på presskonferenser på en dag än Biden gjort på 4 år, dessutom har han gjort det utan att kräva att frågorna ställts innan och han svarar utan att lära svaren på en telepomt eller lapp han håller i handen.
Så klart nu måste Ikke demokratiska EU och deras extremvänster gå all in på att flytta fokus bort från sina egna misstag och skrika "skit" så högt man kan om Trump och Elon, allt för att flytta bort fokus från ett EU som är på kraftig dekis med en icke folkvald ledare.. Eller jo våra EU representanter gick dit och röstade men det var två knappar och det stod Ursula på båda knapparna typ.
Nu är EU vänster etasiblimanget livrädda så dom hade 150 tjänstemän som övervakade en intervju av Must med AFD som är som svrieges SD. EU kommer införa mer lagar som är emot yttrandefriheten och hävda att allt som inte är vänster är hatbrott.
Dom ikke valda EU topparna är extremt rädda nu när amerikanska folket på ett demoktatisk sätt har valt en president med handlingskraft. Tänk om europeiska medborgare får kännedom om det. Man är rädd att tappa makten i EU nu när folk får upp ögonen för att man faktiskt kan rösta fram en ledare som kan göra skillnad vilkt är omöjligt för oss som bor i EU.
Samma sak med Argentinas Presiden som gjorde skillnad trotts att han hånades av nästan hela EU nu är landet äntligen i balans med sin ekonomi. EU behöver starka folkvalda ledare inte massa wok ledare som kommer från ingenstans med en egen agenda än folkets.
Med tanke på vad tråden typ ska handla om ...J Jaggatagga skrev:Jag misstänker lite vagt att det var du som tolkade kritik av USA som stöd av Sovjet, och mindre hård kritik av Sovjet som stöd av Sovjet. Tvåpolig tribalism. Svart eller vitt. Med oss eller mot oss. Men jag kan ju inte motvisa dig i dina egna anektoder ...
Men visst. Metall har ju hånats lite i tråden för att några loja 50+are sitter och dricker kaffe och tänker att de kan rå på världens mäktigaste oligarks verkstad. lol liksom.
Jag tror inte folk förstår vilken kass situation vi är i och om Musk för för sig att ge sig på oss utan att folk förstår vad som händer kring dem är vi rökta.
Så kan jag meddela att jag åtminstone i mitt huvud försöker skilja mellan personen Elon Musk och företaget Tesla.
De är INTE samma sak, tror jag i alla fall.
Hursomhelst, jag kör alltså två parallella spår i mitt huvudet, och så för jag väl se framöver ifall de konvergerar eller divergerar.
Jag har inga hårda åsikter heller över att andra kanske har en lite annan approach, för ärligt talat vet jag ju inte alls om jag kanske har mer rätt, eller om andra har mer rätt.
Var idén föddes är lite oklart. Lägren inrättades i Sydafrika. Under största delen av 1800-talet var delar av Sydafrika en brittisk koloni, med lite bråkiga boer här och där i närheten som inte gillade att britterna avskaffade slaveriet.L lbgu skrev:
Mot slutet av 1800-talet utbröt flera krig mellan britterna och boerna. Det var under den perioden som britterna inrättade koncentrationsläger. I dessa läger spärrades uppstudsiga boer in (mest kvinnor och barn). Cirka 20 000 boer dog i lägren.
Var beslutet om lägren fattades vet jag ej. Det kan väl lika gärna ha varit i London som i Kapstaden, antar jag.
Att det var britterna som hittade på koncentrationsläger, och inte tyskarna 40 år senare är något som nazister gärna påpekar skadeglatt.
Fast det fanns visst en ännu tidigare förekomst av koncentrationsläger på Kuba.
Redigerat:
Att lägret fortfarande finns visar att den amerikanska presidenten inte är allsmäktig. Kongressen stoppade Obamas stängning.Intet skrev:
Jag undrar lite om det kommer att finnas ett liknande motstånd i kongressen mot Trumps värsta stolligheter.
Den som skrev inlägg #12 523 tycks åtminstone tro att Tesla inte kan misstänkas för att spionera på "oss" (dvs de som äger en Teslabil). Ordet spionera kanske bör stå inom citationstecken, dock. Det handlar knappast om spionage i traditionell mening, men det gör det förstås inte när det handlar om kinesiska bilar, som t.ex. Volvo, heller.L lbgu skrev:
Kopplar en Tesla upp sig via en mobiltelefon? Har den inte en egen internetuppkoppling?J Jaggatagga skrev:
Och jag misstänker lite vagt att du inte var med på den tiden.😁J Jaggatagga skrev:
Så går det när man inte gör en noggrann konsekvensanalys.J Jaggatagga skrev:
Kan du utveckla din rökteori lite?J Jaggatagga skrev:
Dessutom.
Ukrainakriget var bara ett exempel på att de jag råkar pratar med i verkliga livet inte tycker som den lilla skaran här. Jag borde förstått bättre och tagit något annat exempel, klimatförändringen till exempel, hade nog inte fått tråden att spåra ur lika mycket.
Redigerat:
Hmm...J Jaggatagga skrev:Pojken som ropade varg. Fast när vargen väl kommer är det inte pojken som ropar varg utan en hel delegation av 10 vuxna vittnen. Men byborna bortförklarar det hela som någon slags Monty Python sketch.
Musk är ett allvarligt hot. Inget specifikt utan i största allmänhet. Ett dödligt hot. Och varje Tesla-bil är någon slags spionplatform med kameror och mikrofon som han har åtkomst till.
Jag skulle rekommendera alla Tesla ägare att rycka ur biltelefonen för att få bort bilens internetuppkoppling och att inte serva bilen på en Tesla verkstad där de kan tänkas dumpa data med sladd.
Rycka ut biltelefonen, verkstad som kopplar upp sig för att tanka ut data med sladd, wow.
Har du sovit under en foliesten senaste 20 åren?
Har letat i min Tesla en stund nu, men kan inte hitta telefonen, kan du bekräfta att det är så här den ser ut?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För är det den här du menar tror jag det försvinner en hel del krisitka funtioner och jag rycker ur den.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen verkar den berömda kabeln var lång som attan, både jag och Telsa kommer åt bilen vart den än befinner sig, och vart jag än befinner mig.
Så är du säker på att det är bara hos verkstaden data tankas ut?
Att tecknandet av kollektivavtal ska vara en tvingande överenskommelse mellan arbetsmarknadens parter för att få en stabil ordning på arbetsmarknaden gynnar, oavsett vad du tycker, alla parter i samhället. Företagsägare i Sverige är av samma åsikt.P pmd skrev:Om parterna är överens är inte den intressanta situationen. Då är ju allt bra för alla.
Det intressanta är om någon inte vill teckna kollektivavtal. I inlägg #12 390 skrev du att det inte ska vara frivilligt att teckna kollektivavtal.
Vilka tvångsmedel tycker du att ett civiliserat samhälle ska använda för att förhindra frivilligheten?
Det har inneburit att när andra länder utan kollektivavtal får en konflikt blir den över längre tid, mer kostsam för det drabbade företaget, underentreprenörer men även andra i samhället. Vi i Sverige har över tid haft väldigt lite konflikter om en jämförelse görs mot andra väst länder. Det är den "Svenska modellen" och är du på något sätt intresserad av ämnet gå till ett bibliotek och läs om arbetarrörelsen, fackföreningarnas och samhällets progress frå ca 1850 och framåt.
Jag har sagt mitt nu i denna fråga.