M
Nissens Nissens skrev:
Alternativ två är ju direkt korkat. Det kostar mycket att inte teckna kollektivavtal. Om de har bättre avtal än kollektivavtalen så är det ju bara att skriva på. Det vinner alla på.

Du ”glömde” det tredje alternativet, vilket är vad det handlar om. Att Tesla vill utnyttja de anställda på olika sätt.
Man kan verkligen beundra din konsekvens, har du någon sin haft en vettig åsikt om någonting?
 
  • Gilla
  • Haha
TommyC och 2 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Då saknar vi bara fittmössorna!
[bild]
Vilka töntar, och dessa "herrar" ska seriöst företräda byggjobbare?
Undrar om samtliga av dessa med glatt hjärta sitter där, eller så är det ett skämt eller fejk.
 
M
mikethebik mikethebik skrev:
Vilka töntar, och dessa "herrar" ska seriöst företräda byggjobbare?
Undrar om samtliga av dessa med glatt hjärta sitter där, eller så är det ett skämt eller fejk.
Om du tror mer på bidragsmedia så skrev de också om det när det var aktuellt: https://www.expressen.se/ekonomi/byggnads-fitthattar-hanas-gor-massor/

Man slås av den totala gubbigheten bland dessa "feminister"!
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag ska göra en rant nu, ni får ursäkta.

Först och främst kan jag slå fast att jag gillar inte facket, jag har haft dåliga erfarenheter från båda hållen, både som medlem och sen från "andra hållet" också.
Jag har också allt vad åren gått mer och mer tyckt att de mest agerar i att behålla makt, demonstrera makt osv, och allt mindre bry sig om det de borde försvara och kämpa för.
Delvis en naturlig utveckling då deras medlemmar får det allt bättre, då blir det allt mindre intressant att ställa sig på de allra svagaste sida (lite samma problem för S och V).

Men jag kan inte sticka under stol med vad otroligt viktiga fackföreningar och S har varit för Sveriges utveckling och färd till den moderna industrination vi blev, och de goda villkor som alla medborgare kunde åtnjuta. Det var väl öht en stor förtjänst i från de stora föreningars årtionden, nykterhetsrörelsen, frikyrkorna, ABF, studentföreningar och allt möjligt sånt stod för ett myllrande aktivt föreningsliv som formade Sverige, till det de flesta av oss är stolta över.

Jag kan inte heller sticka under stol med att jag vet (personligen) att en del fått bra och vettig hjälp från facket, att facket har agerat rätt och riktigt, och emot skurkaktigt beteende från arbetsgivaren.

Så just där flyter jag omkring, personligen är jag färdig med de här organisationerna, och tycker att de måste landa i någon modernisering (och försöka komma på vilken plats de ska ha i framtiden, vilken roll de ska ha i framtiden) eller så försvinna.
Och jag har väl tänkt att de kan skynda på sitt eget avvecklande genom att uppföra sig alltför korkat, driva någon eller några saker åt helv*** fel osv. Denna kamp mot Tesla tror jag var ett missgrepp, de riskerar att förlora mycket nu.


Men att något som liknar fackföreningar är absolut nödvändigt, för maktjämviktens skull.
Annars blir företagen för starka, gentemot arbetaren, facket var det som gav en maktbalans, och den behövs. Tiderna varierar ju, ibland har inte arbetsgivarna så mycket reell makt, om de typ ändå måste slåss för att få tag i arbetskraft, så blir de samtidigt ganska maktlösa, men det motsatta gäller ju i andra tider.


Jag har nog typ aldrig rått någon att inte gå med i facket, eller att gå ut. Jag brukar inte kritisera facket speciellt mycket öppet, De är inga monster som måste varnas för, utan alla får följa sin egen övertygelse utan att jag blir det minsta bekymrad.


Kollektivavtal är ju i grunden en ganska smart konstruktion, och facken har kanske lyckats någorlunda bra då många företag är med, helt utan bråk och gnissel, de kanske t.o.m gillar det. Och väldigt många företag har ju ett hängavtal, just för att slippa för mycket arbete med detta, utan bara åker med på samma villkor som andra har förhandlat fram. (Hängavtal brukar väl dock bli något lite dyrare, men många saker spelar in)


Att IF metall gav sig in det här tror jag faktiskt har en hel del att göra med att det är ett Amerikanskt bolag, för jag tror att då lyser det automatiskt rött hos många inom facket, helt utan att ha att göra med några verkliga problem eller missförhållanden.
Den här konflikten är nog bara en ideologisk kamp, och som sådan är den spännande, med tanke på vilka parter vi har här, rövhatten Elon Musk och maffiosorna på IF Metall.
 
  • Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 15 till
  • Laddar…
Sympatiåtgärderna gör att jag känner mindre sympati för IF Metall för varje dag som går
 
  • Gilla
Bästerortarn och 10 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är nog mer så att det är du och Tesla som får ge er.
För de flesta är det självklart att Tesla strider för att de vill komma undan något.
Att det finns strejkbrytare bevisar inget över huvudtaget.
De vill komma undan inlåsning av möjligheter att individuellt hantera sina medarbetare.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Sympatiåtgärderna gör att jag känner mindre sympati för IF Metall för varje dag som går
Samtidigt känner man ju väldigt stor sympati med alla företag som drabbas. Som dessutom har kollektivavtal. Så namnet är kanske inte helt fel ändå:)
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Samtidigt känner man ju väldigt stor sympati med alla företag som drabbas. Som dessutom har kollektivavtal. Så namnet är kanske inte helt fel ändå:)
Ja, att teckna kollektivavtal verkar vara ett bra sätt att bli utsatt för sympatiåtgärder. Är det något icke anslutet företag som drabbats ännu?
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De vill komma undan inlåsning av möjligheter att individuellt hantera sina medarbetare.
Du menar tex att ge sparken till de som blir sjuka, gravida etc?
Det är klart att de vill fortsätta med det…
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du menar tex att ge sparken till de som blir sjuka, gravida etc?
Det är klart att de vill fortsätta med det…
Det är lagstadgade rättigheter.
 
Nissens Nissens skrev:
Du menar tex att ge sparken till de som blir sjuka, gravida etc?
Det är klart att de vill fortsätta med det…
Hände frugan, fick kicken av kommun direkt dom fick veta att hon var gravid. Kommunal lokalt och centralt ryckte knappt ens på axlarna.
Så upprepar mig, facket är inte till för arbetarna arbetarna är till för facket.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
Nissens
L Lutte skrev:
Hände frugan, fick kicken av kommun direkt dom fick veta att hon var gravid. Kommunal lokalt och centralt ryckte knappt ens på axlarna.
Så upprepar mig, facket är inte till för arbetarna arbetarna är till för facket.
Med tillsvidareanställning skall det inte vara möjligt. Om det du skriver är sant så har ni pengar att hämta.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Med tillsvidareanställning skall det inte vara möjligt. Om det du skriver är sant så har ni pengar att hämta.
Mm, vi försökte med facket både lokalt och centralt men dom ville inte hjälpa till.

Så att tro att kollektivavtal och facket hjälper än är att ha en övertro.
Har liknande erfarenhet av if metall. Ena jävla pengasugande slöfockar är vad dom är.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Efter sympatiåtgärderna, hade jag varit VD på ett företag med kollektivavtal hade jag nog sagt upp det för att minska risken att bli drabbad.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.