BirgitS
L Lutte skrev:
Hände frugan, fick kicken av kommun direkt dom fick veta att hon var gravid. Kommunal lokalt och centralt ryckte knappt ens på axlarna.
Så upprepar mig, facket är inte till för arbetarna arbetarna är till för facket.
Det är ett lagbrott och inte något som har med kollektivavtalet att göra.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ett lagbrott och inte något som har med kollektivavtalet att göra.
Så kan det absolut vara, frugan har gått vidare och vi hänger inte upp oss på såna småsaker.
Dock fick frugan lära sig att man inte pratar om sitt privatliv på arbetet och att facket inte är vatten värt.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag ska göra en rant nu, ni får ursäkta.

... Massa text...
Mycket bra skrivet. Liknar mina känslor och tankar om fackföreningar generellt. Det är dags att de börjar återgå till att hjälpa de som verkligen har råkat illa ut istället för att föra någon form av symbolisk kamp mot "kapitalistiska förtryckare".
 
  • Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Mycket bra skrivet. Liknar mina känslor och tankar om fackföreningar generellt. Det är dags att de börjar återgå till att hjälpa de som verkligen har råkat illa ut istället för att föra någon form av symbolisk kamp mot "kapitalistiska förtryckare".
Facket är kört för mig för mycket koppling till vänstern. Man får lägga ner det och komma på något nytt.
 
BirgitS
L Lutte skrev:
Så kan det absolut vara, frugan har gått vidare och vi hänger inte upp oss på såna småsaker.
Dock fick frugan lära sig att man inte pratar om sitt privatliv på arbetet och att facket inte är vatten värt.
Jag skulle ju tycka att det vore väldigt konstigt om facket hjälpte till när det gällde lagbrott oavsett om det gäller brott mot diskrimineringslagen, som i din frus fall, eller en stöld av något på arbetsplatsen. De saknar kunskap om sånt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle ju tycka att det vore väldigt konstigt om facket hjälpte till när det gällde lagbrott oavsett om det gäller brott mot diskrimineringslagen, som i din frus fall, eller en stöld av något på arbetsplatsen. De saknar kunskap om sånt.
De är bättre på normalisera lönerna så man inte kan behålla de produktiva
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De är bättre på normalisera lönerna så man inte kan behålla de produktiva
Så det är därför som de anställda på Seb Investment Management och Nordea Investment Management, som har kollektivavtal, är bland de mest välbetalda enligt någon i tråden?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så det är därför som de anställda på Seb Investment Management och Nordea Investment Management, som har kollektivavtal, är bland de mest välbetalda enligt någon i tråden?
Ja det måste ju vara fackets förtjänst!
 
  • Gilla
  • Haha
Greger_08 och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så det är därför som de anställda på Seb Investment Management och Nordea Investment Management, som har kollektivavtal, är bland de mest välbetalda enligt någon i tråden?
Snarare måste SEB vara kreativa för att hålla facket borta från dessa dotterbolag
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle ju tycka att det vore väldigt konstigt om facket hjälpte till när det gällde lagbrott oavsett om det gäller brott mot diskrimineringslagen, som i din frus fall, eller en stöld av något på arbetsplatsen. De saknar kunskap om sånt.
Jag håller med om att det inte är fackets sak att utreda brott men polis lär ju lägga ner något sånt här så fort anmälan kommer på skrivbordet pga av "brist på bevis". Då faller det tyvärr på att ta sådant här i egna händer och är man med i facket så kan de ju ha någon jurist e.d. som kan hjälpa till.

Notera att jag tycker absolut inte det är så det ska fungera, rena lagbrott ska utredas av rättsväsendet, men i brist på ett mer fungerande sådant så är det väl lämpligt att man kan få lite valuta för avgiften.
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Snarare måste SEB vara kreativa för att hålla facket borta från dessa dotterbolag
Vad menar du med det eftersom de två dotterbolagen har kollektivavtal med Finansförbundet?
 
Nissens
L Lutte skrev:
Mm, vi försökte med facket både lokalt och centralt men dom ville inte hjälpa till.

Så att tro att kollektivavtal och facket hjälper än är att ha en övertro.
Har liknande erfarenhet av if metall. Ena jävla pengasugande slöfockar är vad dom är.
Ni kan driva det rättsligt utan facket. Om det stämmer att hon hade tillsvidareanställning och blev uppsagd för att hon blev gravid vinner ni lätt.

Dumt att inte plocka pengarna som ligger och väntar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Jag håller med om att det inte är fackets sak att utreda brott men polis lär ju lägga ner något sånt här så fort anmälan kommer på skrivbordet pga av "brist på bevis". Då faller det tyvärr på att ta sådant här i egna händer och är man med i facket så kan de ju ha någon jurist e.d. som kan hjälpa till.

Notera att jag tycker absolut inte det är så det ska fungera, rena lagbrott ska utredas av rättsväsendet, men i brist på ett mer fungerande sådant så är det väl lämpligt att man kan få lite valuta för avgiften.
När det gäller diskriminering vänder man sig till diskrimineringsombudsmannen: https://www.do.se/diskriminering
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad menar du med det eftersom de två dotterbolagen har kollektivavtal med Finansförbundet?
SEB har fått vara kreativa för att dessa yrken ska få vara provisionsbaserade. Fackets negativ inverkan är tydligare i verksamheter där man inte kan mäta prestationen lika tydligt som tex min bransch
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
SEB har fått vara kreativa för att dessa yrken ska få vara provisionsbaserade.
Varför skulle facket ha något emot det?
Det finns väl många yrken där det gäller och där facket är välrepresenterat, även om det brukar kallas för ackordslön inom industrin.

Men du kan ju förklara på vilket sätt de har varit kreativa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.