AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Alla företagare bryr sig om vinst, det är enda sättet inte gå i konkurs. Och vägen dit är att betala sina löntagare bättre än konkurrenterna
Du läste tydligen inte vad jag skrev. Klart dom bryr sig om vinst och det ska dom göra.
Men det är bara dåliga företagare som bara bryr sig om vinst som du skrev
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Eller dra ner på deras övriga förmåner…
Min erfarenhet är att det har motsatt effekt. Har fått ta till en drös speciallösningar beträffande förmåner od för att behålla duktiga medarbetare.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Du läste tydligen inte vad jag skrev. Klart dom bryr sig om vinst och det ska dom göra.
Men det är bara dåliga företagare som bara bryr sig om vinst som du skrev
Det är vinsten som är målet. För att nå dit måste man ha spetskompetens och för att få dessa måste man ge dem konkurrenskraftiga löner och förmåner. Precis som chefer i tråden vittnsr om är det svårt behålla denna spetskompetens på anslutna bolag.
 
  • Gilla
Andreas_jti och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Facken håller ner lönerna mot mitten och detta gör det svårt behålla spetskompetens. Vi har ju tom haft flera i tråden som bekräftar just detta.

Företagare bryr sig bara om vinst, och för att nå vinst kan vi inte bli av med spetskompetens.
Så inga exempel på när facket hindrat arbetsgivaren från att höja lönen ?
 
  • Älska
kashieda
  • Laddar…
Det har hände mig på 90 talet då jag var medlem i det äckliga IF Metall, då såg facket till att de som var kassa skulle få sina löner höjda och jag och ett par andra som var betydligt effektivare än de kassa fick inte vad vi ville ha, på grund av facket.

Vi begärde då möte med dom och de satt och försvarade att det viktiga var att få upp de lägst betalda och sket i oss andra.. det blev högljutt kan man säga och bad de dra åt H…e!
Sa upp mitt medlemskap på plats men det kunde man inte göra utan de ska ha nåt jäkla möte inom deras maffia för att då ta upp det på ett möte.
Skickade ett brev med uppsägning och meddelade att de inte får än spänn till, hej då IF forever!
 
  • Gilla
MTech och 9 till
  • Laddar…
Kan tillägga att facket såg till att de fick som de ville med den arbetsgivaren.

Så vi bytte jobb helt enkelt..
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Så inga exempel på när facket hindrat arbetsgivaren från att höja lönen ?
Du har ju redan fått exempel på det av flera stycken i tråden.

Edit: du fick ett till exempel precis exakt nu här ovan
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Så inga exempel på när facket hindrat arbetsgivaren från att höja lönen ?
IF Metall klagade på att lönerna var för höga för dom som fick "nytt jobb" i Ericssons Kista fabrik när Nynäsfabriken lades ned..

Sosse fasoner
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Därför att facket sätter sig på tvären när man särbehandlar duktiga. Men just inom investment management är det ju inte lika stort behov av inviduell behandling då deras löner och förmåner baseras sig på provision.
Så det finns alltså inget behov för de företagen att vara kreativa som du skrev förut:
"Snarare måste SEB vara kreativa för att hålla facket borta från dessa dotterbolag"
"SEB har fått vara kreativa för att dessa yrken ska få vara provisionsbaserade."

Eller om du fortfarande håller fast vid att ledningarna för Seb Investment Management och Nordea Investment Management har varit kreativa så får du berätta på vilket sätt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Så det finns alltså inget behov för de företagen att vara kreativa som du skrev förut:
"Snarare måste SEB vara kreativa för att hålla facket borta från dessa dotterbolag"
"SEB har fått vara kreativa för att dessa yrken ska få vara provisionsbaserade."

Eller om du fortfarande håller fast vid att ledningarna för Seb Investment Management och Nordea Investment Management har varit kreativa så får du berätta på vilket sätt.
De har ju hittat belöningsmodeller som facket inte rår på. Men försök applicera det på tex min bransch.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Så det finns alltså inget behov för de företagen att vara kreativa som du skrev förut:
"Snarare måste SEB vara kreativa för att hålla facket borta från dessa dotterbolag"
"SEB har fått vara kreativa för att dessa yrken ska få vara provisionsbaserade."

Eller om du fortfarande håller fast vid att ledningarna för Seb Investment Management och Nordea Investment Management har varit kreativa så får du berätta på vilket sätt.
Tror du att facket öht har något med de höga lönerna att göra på dessa företag så tycker jag synd om dig
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M
BirgitS BirgitS skrev:
Så det finns alltså inget behov för de företagen att vara kreativa som du skrev förut:
"Snarare måste SEB vara kreativa för att hålla facket borta från dessa dotterbolag"
"SEB har fått vara kreativa för att dessa yrken ska få vara provisionsbaserade."

Eller om du fortfarande håller fast vid att ledningarna för Seb Investment Management och Nordea Investment Management har varit kreativa så får du berätta på vilket sätt.
Vad tjafsar du om? Tror du att de anställda på storbankernas investment banking avdelningar är medlemmar i IF Metall eller något annat LO förbund?

De sansade och lite mer rimliga fackföreningarna håller inte på med dessa maffiametoder.
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De har ju hittat belöningsmodeller som facket inte rår på. Men försök applicera det på tex min bransch.
Vadå?
Det är ju inget kreativt med det.
Det är en modell som har funnits i hundratals år och är mycket spridd inom industrin t.ex.

Det är inte enbart inom finansvärlden som provisionsbaserad lön förekommer utan även t.ex. Unionen tar upp det:
Provisionslön innebär att delar av din månadslön varierar med hur väl du uppfyller dina mål. Det finns inga särskilda bestämmelser om rörliga lönedelar .
Det blir allt vanligare att en viss del av lönen är rörlig i form av bonus, tantiem, resultatlön eller provision. Begreppen är inte entydiga och det finns inga generella system, utan systemen för provisionslön är ofta anpassade till verksamhet och individ.
https://www.unionen.se/rad-och-stod/provisionslon-nar-din-manadslon-varierar-med-resultat

Det är väl inget som hindrar att din eller några andra programmerares månadslön skulle variera med hur väl du/de uppfyller de satta målen.
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tror du att facket öht har något med de höga lönerna att göra på dessa företag så tycker jag synd om dig
Var det så svårt att svara på frågan att du i stället måste gå över till att bli nedvärderande?
När sakargumenten saknas blir det personangrepp i stället.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är vinsten som är målet. För att nå dit måste man ha spetskompetens och för att få dessa måste man ge dem konkurrenskraftiga löner och förmåner. Precis som chefer i tråden vittnsr om är det svårt behålla denna spetskompetens på anslutna bolag.
Jag har inte påstått att vinsten inte är målet. Klart den är målet ingen driver väl företag för att det är så skoj.
Men det är bara dåliga företagare som bara tänker på vinsten
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.