BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Jag tror inte på att du har insyn i alla Teslaanställdas avtal men vi kan lämna det därhän.

Jag tror, men medger att jag inte har belägg för detta, att i Teslas fall har man en viss typ av avtalsfilosofi för att locka till sig en viss typ av personal. Personal som känner ett engagemang och intresse för märket och är villig att jobba det där lilla extra och också bli belönad ordentligt när företaget går bra. En sorts ”work hard, play hard” filosofi. De ska också vara villiga att ta en risk när det inte går bra. Inte helt olikt hur det kan vara att driva eget. Detta är naturligtvis inte för alla men alla jobb passar inte alla. Vissa knarkar trygghet och kan det söka sig någon annanstans. De skulle troligtvis ändå inte trivas hos Tesla.
Jag tänkte väl mer generellt eftersom diskussion i tråden har handlat om alla företag och inte bara Tesla.
S Styrman_jansson skrev:
Va? Trots vår eminenta ”Svenska modell”. Märkligt…
Tror du dessa företag tillåter att deras anställda bildar fackföreningar och att ens dessa utländska arbetare vet hur den svensk arbetsmarknaden är tänkt att fungera?
Snarare får de väl höra att deras anställningsavtal är helt normala för Sverige och krånglar de så kommer de att skickas hem och vara skyldiga företaget så mycket att de aldrig kommer att kunna betala tillbaks, alternativt att deras släktingar i hemlandet hotas.

A ajn82 skrev:
Företag Musk äger måste ha kollektivavtal, företag Unionen äger behöver inte ha avtal, logiskt och bra ju!
Vad har unionen med Musk att göra i den här frågan?

F
S Styrman_jansson skrev:
Unionen är i allra högsta grad inblandad;
[länk]
Vill och vill. Det är många som vill saker, tror knappast det blir nån strejk för Unionen. Hur många Teslaanställda finns det ens i Sverige och hur många av dessa är Metallare och Unionare? Ibland undrar man om det är för att Elon drivit sin "anti-union" attityd hårt i andra länder och att allt som skrivs om Tesla alltid får rubliker som dom öht ger sig på detta.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Kan du ge några exempel på bra flextidsavtal? Så vitt jag sett på tjänstemannasidan inom privat sektor så är flex inte öht reglerat i kollektivavtal så jag blir verkligen nyfiken på hur ett bra sådant skulle kunna se ut.
Tidbank har vi

F fsn skrev:
Varför behöver du göra det? Du har ju redan bestämt dig för att det är bajs att inte ha kollektivavtal och att inget annat fungerar.Jag har frågat dig flera gånger vad den reella skillnaden är på tex Teslas avtal med deras anställda och det kollektivavtal som Metall vill teckna. Svaren du gett är bara nonsens. Jag är rätt övertygad om att det inte spelar så stor roll vad villkoren är. Står det att du skall kölhalas två gånger om dagen i kollektivavtalet så är det ändå det bästa för det är trots allt ett kollektivavtal, du verkar helt ha hakat upp dig på att det skall vara ett sånt, skit det samma om det sen är sämre.... En sund människa borde fundera på vad som är bäst och skita i vad avtalet heter.
Vad vet du om vad Tesla har och vad ett kollektivavtal innebär?
Precis

A ajn82 skrev:
Har du glömt Vaxholm konflikten??
Det handlade om att blockera utländska företag och anställda för att minska konkurrensen för de svenska arbetarna
Det är länge sedan

P Putte 9497 skrev:
Det är länge sedan
Allt är relativt...

BirgitS
A ajn82 skrev:
Har du glömt Vaxholm konflikten??
Det handlade om att blockera utländska företag och anställda för att minska konkurrensen för de svenska arbetarna
Handlar inte artikeln som du länkade till om den konflikten?
Bild på text: Artikel nämner Lars-Göran Bromander, utländska arbetare, arbetsvillkor, lettiskt företag, Laval, utan konkret utfall.
Där står det ju just att ombudsmannen vill ha ett avtal och inte att arbetarna ska ut ur Sverige.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Handlar inte artikeln som du länkade till om den konflikten?
[bild]
Där står det ju just att ombudsmannen vill ha ett avtal och inte att arbetarna ska ut ur Sverige.
Jo, men läs mellan raderna.. det är deras egen tidning som skriver om det, och ändå är de i efterhand extremt självkritiska. Är inte direkt som att den artikeln är neutral i sin beskrivning 🤣

Men du menar allvarligt att du debatterar fack och utländska företag utan att ens komma ihåg Vaxholm? Känns som första grejen men bör ha koll på

F
P Putte 9497 skrev:
Tidbank har vi
P Putte 9497 skrev:
Tidbank har vi
Det var inte dig jag frågade. Hur svårt kan det vara, jag vill veta vad som är så fantastiskt med flexen på företag utan kollektivavtal.

Jag var en kort stund på ett företag i början av 2000-talet som registrerade närvaro på in/utloggning på datorn. Det var extremt oflexibla reseregler, ersättningar för tjänsteresor, och obefintlig flex. Det företaget hade inte kollektivavtal. Det var inte avsaknaden av kollektivavtal som var deras problem utan andra spännade grejer.

• Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
A ajn82 skrev:
Jo, men läs mellan raderna.. det är deras egen tidning som skriver om det, och ändå är de i efterhand extremt självkritiska. Är inte direkt som att den artikeln är neutral i sin beskrivning 🤣
Du får väl länka till något som beskriver det bättre då. Jag har inga egna minnen av den händelsen.

Menar du att ombudsmannen ljuger när han säger att han uppsökte företaget för att förhandla fram ett avtal och att han egentligen var ute efter att tvinga företaget att lämna Sverige?

Men något som hände för 20 år sen känns ju inte särskilt relevant idag.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Klarnakortet ger mig 30 000 i buffert
Coop medmerakortet ger mig 50000 i buffert och det är den nivå jag själv valt, jag kan både sänka och höja den.
Dessutom får man poäng på allt man handlar och därför blir det gratis oxfile till nyår

Just nu har jag

92 290 bonuspoäng​

vilket är 920 kronor att handla för...

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du får väl länka till något som beskriver det bättre då. Jag har inga egna minnen av den händelsen.

Menar du att ombudsmannen ljuger när han säger att han uppsökte företaget för att förhandla fram ett avtal och att han egentligen var ute efter att tvinga företaget att lämna Sverige?

Skämtar du? Tror du att facket bytte ut alla personer sedan dess?
Klarar du inte av att hitta eget material om du inte kommer ihåg en av de största arbetskonflikterna i Sverige i modern tid? Jag länkade den mest pro-facket artikeln du kan hitta, och ändå är det inblandade personer kritiska till sitt eget agerande, så behöver ingen anklaga mig för att välja partiskt material åt andra hållet.

Känns snarare som väldigt selektivt minne, lite tråkigt när facket får bakning i EG domstolen, och inte kul att minnas att de snälla S/LO arbetarna skrek rasistiska slagord mot de utländska arbetarna.
(Diskussionen startade för att någon ovan skrev att LO inte har något emot utländsk arbetskraft, minnet är kort hos visa..)

P Putte 9497 skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att arbeta på ett företag utan kollektivavtal och se hur bra det är som många ur extremhögern skriver i inläggen
Tror nog kollektivavtal passar ditt intellekt bättre 😄

• Haha
  • Gilla
Peter Petterson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ah det är så ni glömmer bort all skit sossarna gjort när ni går och röstar på dem år efter år 😂

• Gilla
  • Älska
Gimp och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.