BirgitS
A ajn82 skrev:
Låter som att det är dessa byggen som borde sättas i blockad och inte Tesla?
Ja, det kan man tycka men problemet kan ju vara att det är så många företag på bygget, en entreprenör som anlitar några underentreprenör som i sin tur anlitar andra företag och det i flera led. Arbetare och företagsledare som inte förstår svenska och inte vet något om den svenska arbetsmarknaden. Vilket företag är det som man ska börja med och hur?

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det kan man tycka men problemet kan ju vara att det är så många företag på bygget, en entreprenör som anlitar några underentreprenör som i sin tur anlitar andra företag och det i flera led. Arbetare och företagsledare som inte förstår svenska och inte vet något om den svenska arbetsmarknaden. Vilket företag är det som man ska börja med och hur?
Bättre att välja en "lätt" motståndare som ger mycket medieuppmärksamhet än att ta tag i de faktiska problemen med andra ord

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
A ajn82 skrev:
Bättre att välja en "lätt" motståndare som ger mycket medieuppmärksamhet än att ta tag i de faktiska problemen med andra ord
Som jag skrev för några timmar så tycker jag just:
"det man hör är att de jobbar för att få bort byggarbetare som inte har avtalsenlig lön utan gravt utnyttjas med urusla dolda villkor."
Och det är väl just det du menar med att "ta tag i de faktiska problemen".

Du verkar blanda ihop olika fackförbund dessutom.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
IF Metall har ju skinnat sina medlemmar så de nu kan bränna 15 miljarder (!) på att strejka… man häpnar..

Tur att man efter bråk med IF Metall för mååånga år sedan lämnade deras jäkla maffia!

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som jag skrev för några timmar så tycker jag just:
"det man hör är att de jobbar för att få bort byggarbetare som inte har avtalsenlig lön utan gravt utnyttjas med urusla dolda villkor."
Och det är väl just det du menar med att "ta tag i de faktiska problemen".

Du verkar blanda ihop olika fackförbund dessutom.
LO som LO

F
J Jeppson skrev:
IF Metall har ju skinnat sina medlemmar så de nu kan bränna 15 miljarder (!) på att strejka… man häpnar..

Tur att man efter bråk med IF Metall för mååånga år sedan lämnade deras jäkla maffia!
Jag vägrade som 19-åring gå med. Då var man illojal och det blev riktigt dålig stämning, personer som dagen innan varit supertrevliga blev plötsligt lite som Nord-Korea, jag tror att den samlade mentala kapaciteten verkligen är två pinnhål ner på sådana ställen. Trodde inte 45-åriga Metall-påvar ägnade sig åt arbetsplatsmobbing och penalism mot småpojar men så var det. Fyllde svinets handskar med kullagerfett samma dag som jag slutade och limmade låset på hans skåp med superlim.

• Gilla
  • Älska
Gimp och 7 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Kan du ge några exempel på bra flextidsavtal? Så vitt jag sett på tjänstemannasidan inom privat sektor så är flex inte öht reglerat i kollektivavtal så jag blir verkligen nyfiken på hur ett bra sådant skulle kunna se ut.
Hade muntliga på båda mina senaste tjänster utan kollektivavtal. "Så länge supporttelefonen är bemannad och ni gör ert jobb flexar ni hur ni vill, inom rimliga gränser. Och om det är smidigare att jobba hemma tex för att ni ska på något läkarbesök eller väntar på en hantverkare går det självklart bra, men kolla med varandra så att inte alla råkar vara borta samtidigt."

Blev lite trixigt när vi fick 20% permittering under Coviden, supporttelefonen skulle vara öppen 9-16.30 och de lade möten med obligatorisk närvaro nästan varje dag mellan 8 och 9 för att vi på supporten skulle kunna vara med, då blev det en dryg halvtimme plus på flexen varje dag. Vi försökte turas om att sluta tidigare, men det går ju inte att lägga på luren i örat på folk.

A ajn82 skrev:
Jo, men läs mellan raderna.. det är deras egen tidning som skriver om det, och ändå är de i efterhand extremt självkritiska. Är inte direkt som att den artikeln är neutral i sin beskrivning 🤣

Men du menar allvarligt att du debatterar fack och utländska företag utan att ens komma ihåg Vaxholm? Känns som första grejen men bör ha koll på
Vadå, ska man hitta på själv vad som ska stå mellan raderna?

D Dilato skrev:
Coop medmerakortet ger mig 50000 i buffert och det är den nivå jag själv valt, jag kan både sänka och höja den.
Dessutom får man poäng på allt man handlar och därför blir det gratis oxfile till nyår

Just nu har jag

92 290 bonuspoäng​

vilket är 920 kronor att handla för...
Om man väljer att handla på Coop behöver man 50 000 i kredit så dyra som dom är

A ajn82 skrev:
Skämtar du? Tror du att facket bytte ut alla personer sedan dess?
Klarar du inte av att hitta eget material om du inte kommer ihåg en av de största arbetskonflikterna i Sverige i modern tid? Jag länkade den mest pro-facket artikeln du kan hitta, och ändå är det inblandade personer kritiska till sitt eget agerande, så behöver ingen anklaga mig för att välja partiskt material åt andra hållet.

Känns snarare som väldigt selektivt minne, lite tråkigt när facket får bakning i EG domstolen, och inte kul att minnas att de snälla S/LO arbetarna skrek rasistiska slagord mot de utländska arbetarna.
(Diskussionen startade för att någon ovan skrev att LO inte har något emot utländsk arbetskraft, minnet är kort hos visa..)
Vad har LO med de rasistiska Moderat arbetarna att göra?

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tror nog kollektivavtal passar ditt intellekt bättre 😄
Jo, det är ju det jag menar. Jag börjar på ett företag som saknar kollektivavtal och sedan sätter jag facket i arbete och vips har företaget kollektivavtal och jag slutar och börjar på Malmgrenska play boy

• Haha
kashieda
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det gäller miljöpartiet, VPK och centern också
Glöm inte KD, liberalerna och M (hade liberalernas nuvarande partiledare som kund när jag drev eget. Skitbra gube).

S Styrman_jansson skrev:
haha, måste vara en konstig extremhöger. T.ex. SD har samma inställning som dig kring kollektivavtal ;)
([länk])
SD är det som Sossarna en gång var, ett arbetarparti. Utan SD skulle Sossarna fortfarande styra landet

N nybyggarn3 skrev:
Nu ska tydligen elektrikerna stänga av strömmen också, om man ska tro kvällspressen.
Elektrikerna kan inte stänga av strömmen men väl kraftbolagen

P Putte 9497 skrev:
Elektrikerna kan inte stänga av strömmen men väl kraftbolagen
Och vilka jobbar där?

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.