565 429 läst · 12 045 svar
565k läst
12,0k svar
Tesla och kollektivavtal
Allvetare
· Östergötland
· 4 272 inlägg
Jag tror ingenting men du verkar ha bra koll. Kan du kanske delge dina källor så kan jag bilda mig en uppfattning?BirgitS skrev:Tror du dessa företag tillåter att deras anställda bildar fackföreningar och att ens dessa utländska arbetare vet hur den svensk arbetsmarknaden är tänkt att fungera?
Snarare får de väl höra att deras anställningsavtal är helt normala för Sverige och krånglar de så kommer de att skickas hem och vara skyldiga företaget så mycket att de aldrig kommer att kunna betala tillbaks, alternativt att deras släktingar i hemlandet hotas.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 745 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 745 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 667 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 667 inlägg
Och du tror att ingen någonsin byter åsikt?A ajn82 skrev:
Jag är inte tillräckligt intresserad för att lägga tid på det.A ajn82 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 667 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 667 inlägg
Det var du som började sidospåret genom att selektivt glömma bort vad Byggnads står för och gjort, så om du inte är intresserad av fakta så kan vi såklart släppa detBirgitS skrev:
BirgitS skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/VaxholmskonfliktenSenare framkom det att Byggnads avdelning 1 (Byggettan) i förhandlingarna med Laval hade ställt ett löneultimatum för att företaget alls skulle få ingå kollektivavtal. Löneultimatumet motsvarade en lön på 145 kronor per timme. Genomsnittslönen för svensk byggnadsarbetare var under det året 133 kronor per timme
Historien kanske inte upprepar sig, men den rimmar...
Renoverare
· Stockholm
· 18 598 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 667 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 667 inlägg
Det är ju diverse tidningsartiklar etc. från olika håll under flera år. Jag är mest förvånad över att du inte har hört/läst något om detta under de senaste åren. När det gäller bygg så har ju heimlaga skrivit en del inlägg om hans egna erfarenheter i tråden. Här i Stockholm är det rätt välkänt att när polisen, myndigheter av olika slag kommer till större byggarbetsplatser så blir de på ett par minuter helt tomma på arbetare.S Styrman_jansson skrev:
Här är ett exempel som kom först vid en sökning, gäller inte ens Stockholm: https://alltomarbetsmiljo.se/rattslaget/de-forsvann-nar-verket-kom
Låter som att det är dessa byggen som borde sättas i blockad och inte Tesla?BirgitS skrev:Det är ju diverse tidningsartiklar etc. från olika håll under flera år. Jag är mest förvånad över att du inte har hört/läst något om detta under de senaste åren. När det gäller bygg så har ju heimlaga skrivit en del inlägg om hans egna erfarenheter i tråden. Här i Stockholm är det rätt välkänt att när polisen, myndigheter av olika slag kommer till större byggarbetsplatser så blir de på ett par minuter helt tomma på arbetare.
Här är ett exempel som kom först vid en sökning, gäller inte ens Stockholm: [länk]
Alla minns ju Toblerone skandalen.. enda problemet är att folk inte minns att det var mycket större summor det rörde sig om än ett par Toblerone... Imponerande jobb av dåtidens "spin doctors"AndersMalmgren skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Vet inte vad du lägger för värdering i ordet extremhöger, men den gängse tolkningen av det ordet för tankarna till nazism och högerextremism.P Putte 9497 skrev:
Jag betackar mig för att bli kallad nazist bara för att jag inte gillar kollektivavtal.
Höj dig.
Renoverare
· Stockholm
· 18 598 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 272 inlägg
haha, måste vara en konstig extremhöger. T.ex. SD har samma inställning som dig kring kollektivavtalP Putte 9497 skrev:
(https://www.svd.se/a/4o4j9g/v-och-sd-enas-i-kritiken-mot-tesla-och-klarna)
Nu ska tydligen elektrikerna stänga av strömmen också, om man ska tro kvällspressen.
Lustigt det där hur ett parti blir extremhöger av att ta vänsterpolitik och lägga till rasism, men ett bra sätt att koppla ihop en negativ term med "motståndarlaget" i folks medvetande. Extremhöger lika med rasism, då måste ju höger också vara dåligtS Styrman_jansson skrev: