BirgitS BirgitS skrev:
Tror du dessa företag tillåter att deras anställda bildar fackföreningar och att ens dessa utländska arbetare vet hur den svensk arbetsmarknaden är tänkt att fungera?
Snarare får de väl höra att deras anställningsavtal är helt normala för Sverige och krånglar de så kommer de att skickas hem och vara skyldiga företaget så mycket att de aldrig kommer att kunna betala tillbaks, alternativt att deras släktingar i hemlandet hotas.
Jag tror ingenting men du verkar ha bra koll. Kan du kanske delge dina källor så kan jag bilda mig en uppfattning?

F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ah det är så ni glömmer bort all skit sossarna gjort när ni går och röstar på dem år efter år 😂
De borde inte spela nån roll om man glömmer bort det, dom gör ju ny skit hela tiden.

• Gilla
  • Älska
Gimp och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
A ajn82 skrev:
Skämtar du? Tror du att facket bytte ut alla personer sedan dess?
Och du tror att ingen någonsin byter åsikt?
A ajn82 skrev:
Klarar du inte av att hitta eget material om du inte kommer ihåg en av de största arbetskonflikterna i Sverige i modern tid?
Jag är inte tillräckligt intresserad för att lägga tid på det.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
BirgitS
Ah det är så ni glömmer bort all skit sossarna gjort när ni går och röstar på dem år efter år 😂
Varför svarar du mig med något som inte är relevant och inte gäller mig?

• Haha
  • Gilla
Putte 9497 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och du tror att ingen någonsin byter åsikt?

Jag är inte tillräckligt intresserad för att lägga tid på det.
Det var du som började sidospåret genom att selektivt glömma bort vad Byggnads står för och gjort, så om du inte är intresserad av fakta så kan vi såklart släppa det

BirgitS BirgitS skrev:
I så fall borde det vara kontinuerliga högljudda protester från Byggnads gällande t.ex. alla östeuropeiska arbetare, men det man hör är att de jobbar för att få bort byggarbetare som inte har avtalsenlig lön utan gravt utnyttjas med urusla dolda villkor.
Senare framkom det att Byggnads avdelning 1 (Byggettan) i förhandlingarna med Laval hade ställt ett löneultimatum för att företaget alls skulle få ingå kollektivavtal. Löneultimatumet motsvarade en lön på 145 kronor per timme. Genomsnittslönen för svensk byggnadsarbetare var under det året 133 kronor per timme
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vaxholmskonflikten

Historien kanske inte upprepar sig, men den rimmar...

BirgitS BirgitS skrev:
Varför svarar du mig med något som inte är relevant och inte gäller mig?
Det gäller miljöpartiet, VPK och centern också

BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Jag tror ingenting men du verkar ha bra koll. Kan du kanske delge dina källor så kan jag bilda mig en uppfattning?
Det är ju diverse tidningsartiklar etc. från olika håll under flera år. Jag är mest förvånad över att du inte har hört/läst något om detta under de senaste åren. När det gäller bygg så har ju heimlaga skrivit en del inlägg om hans egna erfarenheter i tråden. Här i Stockholm är det rätt välkänt att när polisen, myndigheter av olika slag kommer till större byggarbetsplatser så blir de på ett par minuter helt tomma på arbetare.
Här är ett exempel som kom först vid en sökning, gäller inte ens Stockholm: https://alltomarbetsmiljo.se/rattslaget/de-forsvann-nar-verket-kom

• Gilla
  • Haha
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju diverse tidningsartiklar etc. från olika håll under flera år. Jag är mest förvånad över att du inte har hört/läst något om detta under de senaste åren. När det gäller bygg så har ju heimlaga skrivit en del inlägg om hans egna erfarenheter i tråden. Här i Stockholm är det rätt välkänt att när polisen, myndigheter av olika slag kommer till större byggarbetsplatser så blir de på ett par minuter helt tomma på arbetare.
Här är ett exempel som kom först vid en sökning, gäller inte ens Stockholm: [länk]
Låter som att det är dessa byggen som borde sättas i blockad och inte Tesla?

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Klarnakortet ger mig 30 000 i buffert
Var kan man se vilken limit kortet har?

Alla minns ju Toblerone skandalen.. enda problemet är att folk inte minns att det var mycket större summor det rörde sig om än ett par Toblerone... Imponerande jobb av dåtidens "spin doctors"

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
P Putte 9497 skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att arbeta på ett företag utan kollektivavtal och se hur bra det är som många ur extremhögern skriver i inläggen
Vet inte vad du lägger för värdering i ordet extremhöger, men den gängse tolkningen av det ordet för tankarna till nazism och högerextremism.

Jag betackar mig för att bli kallad nazist bara för att jag inte gillar kollektivavtal.

Höj dig.

• Gilla
  • Haha
Zevv och 5 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vet inte vad du lägger för värdering i ordet extremhöger, men den gängse tolkningen av det ordet för tankarna till nazism och högerextremism.

Jag betackar mig för att bli kallad nazist bara för att jag inte gillar kollektivavtal.

Höj dig.
De är dock vänsterextremister.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Nu ska tydligen elektrikerna stänga av strömmen också, om man ska tro kvällspressen.

S Styrman_jansson skrev:
haha, måste vara en konstig extremhöger. T.ex. SD har samma inställning som dig kring kollektivavtal ;)
([länk])
Lustigt det där hur ett parti blir extremhöger av att ta vänsterpolitik och lägga till rasism, men ett bra sätt att koppla ihop en negativ term med "motståndarlaget" i folks medvetande. Extremhöger lika med rasism, då måste ju höger också vara dåligt

• Gilla
Rabbithole och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.