565 503 läst · 12 045 svar
566k läst
12,0k svar
Tesla och kollektivavtal
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 745 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 745 inlägg
Kan du ge några exempel på bra flextidsavtal? Så vitt jag sett på tjänstemannasidan inom privat sektor så är flex inte öht reglerat i kollektivavtal så jag blir verkligen nyfiken på hur ett bra sådant skulle kunna se ut.Anna_H skrev:Hur sannolikt är det att alla på en arbetsplats har exakt samma kunskaper och erfarenheter? Det kräver ju att de är jämnåriga, har gått samma utbildning och jobbat på samma ställen lika länge. Och så är det ju inte, det vet vi ju.
Arbetstidsförkortning har inget med möjligheten att ta ledigt för tandläkarbesök, läkare eller annat, det är flextidsavtalet som styr det, och det brukar alltid vara mycket bättre om man INTE har kollektivavtal.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 745 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 745 inlägg
Jag skulle kunna tänka mig att arbeta på ett företag utan kollektivavtal och se hur bra det är som många ur extremhögern skriver i inläggen
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 745 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 745 inlägg
Man får väl läsa lite mellan raderna. Att kräva avtalsenlig lön och lika villkor är ett sätt att hålla sina svensk medlemmar om ryggen och hålla deras status upp samt ge seriösa företag en chans att verka på den svenska marknaden på rättvisa villkor. Svårare än så är det inte. Sen åker Byggnads runt i Arabemiraten och retar upp dom med, och det blir bara lite löjligt.BirgitS skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 272 inlägg
Läs igen. Det var ingen spekulation utan ett förslag.BirgitS skrev:
Jag tror inte på att du har insyn i alla Teslaanställdas avtal men vi kan lämna det därhän.BirgitS skrev:Problemet är ju att företag inte är intresserade av förhandla fram några speciella avtal för majoriteten av de anställda eftersom det är för dyrt. Inte har Tesla unika avtal för varje mekaniker de har anställt i Sverige utan den som vill bli anställd får acceptera ett avtal som gäller för de andra mekanikerna (utom för några enstaka detaljer som lön).
Jag tror, men medger att jag inte har belägg för detta, att i Teslas fall har man en viss typ av avtalsfilosofi för att locka till sig en viss typ av personal. Personal som känner ett engagemang och intresse för märket och är villig att jobba det där lilla extra och också bli belönad ordentligt när företaget går bra. En sorts ”work hard, play hard” filosofi. De ska också vara villiga att ta en risk när det inte går bra. Inte helt olikt hur det kan vara att driva eget. Detta är naturligtvis inte för alla men alla jobb passar inte alla. Vissa knarkar trygghet och kan det söka sig någon annanstans. De skulle troligtvis ändå inte trivas hos Tesla.
Ja så kan det vara och facket kan absolut vara ett sätt att balansera detta men det kan lika gärna slå åt andra håller. Det måste finnas en rimlig nivå så att avtal inte praktiskt taget blir tvång( vilket är olagligt). Jag anser att rätten till sympatistrejk bör slopas och övriga stridsåtgärder stå i proportion till de avtalsvillkor som anses vara dåliga. Avtal ska aldrig slutas i tvång.BirgitS skrev:
Va? Trots vår eminenta ”Svenska modell”. Märkligt…BirgitS skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 272 inlägg
Unionen är i allra högsta grad inblandad;F fsn skrev:
https://kollega.se/fackligt/unionen-vill-ha-avtal-med-tesla-utesluter-inte-strejk
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 745 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 745 inlägg
Varför behöver du göra det? Du har ju redan bestämt dig för att det är bajs att inte ha kollektivavtal och att inget annat fungerar.Jag har frågat dig flera gånger vad den reella skillnaden är på tex Teslas avtal med deras anställda och det kollektivavtal som Metall vill teckna. Svaren du gett är bara nonsens. Jag är rätt övertygad om att det inte spelar så stor roll vad villkoren är. Står det att du skall kölhalas två gånger om dagen i kollektivavtalet så är det ändå det bästa för det är trots allt ett kollektivavtal, du verkar helt ha hakat upp dig på att det skall vara ett sånt, skit det samma om det sen är sämre.... En sund människa borde fundera på vad som är bäst och skita i vad avtalet heter.P Putte 9497 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 667 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 667 inlägg
Hur långt tillbaks i tiden?A ajn82 skrev:
För tidningsartikeln verkar väl handla om att letterna hade sämre lön och villkor år 2004. Om jag inte missförstod något när jag skummade igenom den.
Har du glömt Vaxholm konflikten??BirgitS skrev:
Det handlade om att blockera utländska företag och anställda för att minska konkurrensen för de svenska arbetarna
Exakt och nyligen kursade ett byggbolag i södra Sverige för att Byggnads helt enkelt satte dom i konkurs. Inte en spänn hade öststatsarbetarna fått i lönBirgitS skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 745 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 745 inlägg
Ägde verkligen Unionen Klarna? Klarna är väl inte börsnoterat och jag utesluter inte men ifrågasätter starkt att Unionen köper aktier på gråmarknad. Däremot har dom innehav i andra bolag utan kollektivavtal. Syftet vet jag inte, det kan vara för att få gå på bolagsstyrelsen. Jag har svårt att se det anmärkningsvärda i det faktiskt. Blir liksom löjligt stigmatiserat.A ajn82 skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 745 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 745 inlägg
Medlemmarna på IF Metall strejkar inte på Tesla för att de blivit hotade av arbetsgivaren och är istället sjukarichardtenggren skrev:De som jobbar inom vården, ofta drivna av våra regioner och då alltid MED kollektivavtal, skriker gärna högt om lönerna och tvekar inte för att gå ut i strejk, medans det i detta fall handlar om ett företag UTAN kollektivavtal, där facket har svårt att ens få med sig arbetarna i strejk?
Lite intressant ändå.